• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • liwa

Fast där jag går sa de att  kunde ha sex efter FET. Infektionsrisken är nog mer kopplad till ÄP, efter det ska man ju avvakta. Men om man gör FET så har det ju gått minst några veckor sen ÄP.

• maggan82

Gjorde ett test i morse RD8 och det var ett klart minus. Jag vet att det tidigt men jag kunde helt enkelt inte stå emot., och nu får jag stå mitt kast. Vad säger ni, är det kört nu eller när kan man börja se ett + efter ET?

• frida79
    Csillag skrev 2012-06-15 08:31:13 följande:
    Precis som LLnH skrev  så ska man inte ha sex efter FET och ET.
    Mest pga infektionsrisken e väldigt stor.
    Den andra som dom säger är ju flerbörds risken.
    Många tror de e största anledningen o sexar o chansar.
    De dom inte tänker på är att om man nu lyckas bli gravid så har man ju oxå riskerat infektionsrisken och en lr båda bebisarna kan sluta i MF/MA

Detta gäller ju inte bara vid FET/ET utan även när man gör inseminationer.
    hur skulle du göra med sex om du var mig? vi har inte haft sex på nästan 4 v, sen några dagar före ÄP.
    nu är jag ju gravid i v 5+2 och har inte vågat ha sex än pga alla tidiga missfall jag haft, och tar ju crinone vilket känns lite äckligt eftersom det typ är som risgrynsgröt i underlivet. jag vet inte om jag ska vänta med sex tills efter första vul den 29e då jag är i v 7+2 eller om det är riskfritt redan nu trots att man inte sett att allt ser bra ut med embryot??
    min stackars sambo börjar bli desperat, han säger det inte men inatt blev han avvisad.. igen.. och jag kom på honom med att smyga in på toa och "fixa" behovet själv när han trodde jag sov stackarn Obestämd
    men självklart förstår han mig att jag är lite rädd och helst vill vänta tills jag vet att allt ser bra ut på vul...
    BF - 12 februari 2013
  • liwa
    frida79 skrev 2012-06-15 11:54:52 följande:
    hur skulle du göra med sex om du var mig? vi har inte haft sex på nästan 4 v, sen några dagar före ÄP.
    nu är jag ju gravid i v 5+2 och har inte vågat ha sex än pga alla tidiga missfall jag haft, och tar ju crinone vilket känns lite äckligt eftersom det typ är som risgrynsgröt i underlivet. jag vet inte om jag ska vänta med sex tills efter första vul den 29e då jag är i v 7+2 eller om det är riskfritt redan nu trots att man inte sett att allt ser bra ut med embryot??
    min stackars sambo börjar bli desperat, han säger det inte men inatt blev han avvisad.. igen.. och jag kom på honom med att smyga in på toa och "fixa" behovet själv när han trodde jag sov stackarn Obestämd
    men självklart förstår han mig att jag är lite rädd och helst vill vänta tills jag vet att allt ser bra ut på vul...
    Varför skulle sex öka risken för missfall? Direkt efter ÄP kan man ju vara extra känslig men annars är det ju som en vanlig graviditet. Men om du är rädd för infektioner så kan ni ju använda kondom. Jag tror man mår bättre av att försöka leva som vanligt (med undantag av alkohol och nikotin då såklart). lycka till med ruvandet! :)
  • frida79
    liwa skrev 2012-06-15 12:24:37 följande:
    Varför skulle sex öka risken för missfall? Direkt efter ÄP kan man ju vara extra känslig men annars är det ju som en vanlig graviditet. Men om du är rädd för infektioner så kan ni ju använda kondom. Jag tror man mår bättre av att försöka leva som vanligt (med undantag av alkohol och nikotin då såklart). lycka till med ruvandet! :)
    jag är ju missfallsbenägen och många som haft många missfall blir ju rådda att avstå från sex i början.. varför vet jag dock inte men sammandragningarna man får vid orgasm kanske kan framkalla mf eller ngt..
    BF - 12 februari 2013
  • liwa
    frida79 skrev 2012-06-15 12:31:28 följande:
    jag är ju missfallsbenägen och många som haft många missfall blir ju rådda att avstå från sex i början.. varför vet jag dock inte men sammandragningarna man får vid orgasm kanske kan framkalla mf eller ngt..
    förstår att du är extra orolig om du fått flera missfall. Jag tycker det låter konstigt att orgasm skulle bidra till missfall men jag är ingen expert. Vad säger BM, har du pratat med dem?
  • frida79
    liwa skrev 2012-06-15 12:48:26 följande:
    förstår att du är extra orolig om du fått flera missfall. Jag tycker det låter konstigt att orgasm skulle bidra till missfall men jag är ingen expert. Vad säger BM, har du pratat med dem?
    nej men ska dit nu på tisdag för inskrivning så kommer skriva upp alla frågor jag har tills dess Glad
    BF - 12 februari 2013
  • joujou
    Typ några dagar efter att jag slutade med crinonen så började vi ha sex igen :) och vi har det som vanligt. 
    Jag är i v.7! Meeeen.. det ända är väl att det kan kännas lite obehgöligt. Men det gör det nog när allt växer och håller på där nere :)  
  • Csillag
    Hej gumman.

tycker de e konstigt att du ens får ha sex?
    Du har fått restriktioner om kg/lyft mn sa dom inget om sex till dej?

Jag får lyfta max 2 kg och sexförbud till förlossning.
    Roligt....Not
    Tur jag e van sen tidigare graviditeter va som gäller.

Tycker du ska ringa din läkare.
    Mina läkare e benhårda.

Har man en normal graviditet så råder de inget sexförbud.
    Har man haft ett MF så kan man bli rådd att avvakta från sex de första veckorna.
    Har man två MF så brukar de vara dom första 3 månaderna åtmisntonde.
    3 MF lr fler råder sexförbud.

Jag hade inte chansat om ja va du...
    Jag vet ju du har MF i bagaget du oxå.
    Mina läkare va jätte tydliga va som fick o inte fick göras nu när jag lyckats bli gravid.
  • Csillag
    frida79 skrev 2012-06-15 12:31:28 följande:
    hihi nä de har inte med orgasm att göra gumman.Men helt riktigt att du inte bör ha sex.Visserligen borde din läkare verkligen ha informerat dej om sexförbud efter dina MF.
    riktigt dåligt.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012