• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Mandelmumsa

Spännande att höra om assisted hatching! Låter ju otroligt med din kompis som hade gjort 22 försök och sen lyckades första gången hon provade den metoden, Csillag!

Jasmine: Skönt att ni hann med en gång till innan sommaruppehållet! Och spännande att ni ska få två tillbaka! Det ska ju jag med få denna gång :)

• Mandelmumsa

Make your: Jag har aldrig känt när det fäster. Har bara haft en graviditet i livmodern och då kände jag inget. Men en del känner ju som ett hugg som gör att de måste vika sig dubbelt en liten stund. Det jag hört är att ett tvådagars fäster dag 2-5. Kommer du tjuvtesta?

• förväntansfull 75

Jag har hört och läst andra inlägg om folk som haft lågt AMH såsom 0,2 som fått barn med IVF så det kommer absolut säkert gå för er oxå. Det gäller bara att ha tålamod. Och det är ju inte alltid så lätt.....

Ja undrar om det känns när embryona fäster...tror väll inte det riktigt óch fäster de inte följer det bara med ut när man är på toa. Inget som man märker. Särskilt inte när man har så mkt "guck" på bindan ändå  .( Progresteron) ;)

Jag är jättenyfiken iallefall när jag nu på torsdag tär gravtestet oavsett det är neg eller positivt. De har på labb fortsatt odla mina andra långsamma embryon. Genom detta kan de ta reda på vad som är felet, varför de växer så långsamt. Är det mig eller min sambo??osv...Det blir spännande....och i och med att denna chans
    för oss var så minimal så fick vi denna" behandling" gratis. Bara ordet gratis får ju en att förstå att chansen är lika med 0,,,,  

Hoppas det gör assisted hatching på KS och jag ska fråga hur skalen på mina ägg är/var., om de är tjocka, om de då inte är värt att prova.....

Jag vet inte heller om det kan vara så att embryona har fäst men inte utvecklats mer....??? Får veta på torsdag, kanske.....

Snölängtan skrev 2012-06-18 20:32:27 följande:
    Tja, så find det kan se ut så tidigt: en hinnsäck fanns där och det var placerat på ett "bra ställe" i livmodern enligt Dr och sedan förstorade han upp bilden så att vi kunde se "en ärta som pulserade" och det var hjärtat!!! Häftigt att det går att se så tidigt. Men mer än så gick inte att se. Så vi har nu "ett litet hjärta" som vi hoppas ska växa till sig på bästa möjliga vis! Glad
    Hur länge efter insättningen var detta?? Gud vad spännande?? Håller tummar o tår att hon/han växer till sig ordentligt:=)

• förväntansfull 75

Håller tummarna för dig Csillag på torsdag...Det KOMMER att gå vägen....:)om inte denna gång så nästa...

• Odessa

Jag ska på inskrivning hos mvc i morgon, har varit tvungen att ställa in de två sista gångerna, (pga sv missfall) känns spännande att äntligen få komma dit. V. 10 + 4 idag, min totala avsmak för mat börjat ge med sig lite, jag är inte ett dugg sugen på saker jag vanligtvis gillar, som sallad, broccoli och choklad. Urk. Så himla märkligt!

Csillag: håller tummarna för torsdag! Hur har testen varit de senaste dagarna?

Håller också tummar för er alla andra, som sprutar, ruvar, väntar, är gravida eller väntar på att sätta igång.

Någon med dator får gärna uppdatera mitt BF till 10/1. Tack!

• Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-06-19 08:15:28 följande:
    Hörrni, vad betyder TSH och vad mäter man med detta prov? Är TSH och AMH olika saker?
    TSH är sköldkörtelproverna och de ändras inte av några hormonmediciner som du tagit under ivf.
    Visa prover ex förhögt/förlågt så görs ett lr två omprov med jämna mellanrum.
    Är värderna fortfarande för höha/låga så får man medicin (Levaxin) som man ska äta varje dag resten av livet.

70& av alla kvinnor har problem med sköldkörteln på ett lr annat sätt.

AMH är en förkortning av Anti Müllerian Hormone. Ett blodprov för att analysera nivån av hormonet kan tas när som helst under menscykeln. Det utrycker vilken ovarialreserv man har som kvinna, dvs. förmågan att kunna utmogna och frisläppa fertiliserbara ägg. Blodprovslaboratorierna använder sig av olika metoder att mäta hormonet och har olika referensvärden. En av metoderna (ELISA) säger att ett värde ˂0,7mq/L uttrycker en mindre reserv av ägg, medan värden mellan 0,7-6 en god reserv.

• Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-06-18 20:44:59 följande:
    Bättre än så blir det inte! Önskar jag hade fått se ett hjärta någon gång..
    De kommer du få göra gumman, ge inte upp!!!
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-06-18 20:32:27 följande:
    Tja, så find det kan se ut så tidigt: en hinnsäck fanns där och det var placerat på ett "bra ställe" i livmodern enligt Dr och sedan förstorade han upp bilden så att vi kunde se "en ärta som pulserade" och det var hjärtat!!! Häftigt att det går att se så tidigt. Men mer än så gick inte att se. Så vi har nu "ett litet hjärta" som vi hoppas ska växa till sig på bästa möjliga vis! Glad
    Åhhhh va glad jag blir, en tickande litet hjärta!!!!
  • Csillag
    frida79 skrev 2012-06-19 04:24:36 följande:
    Ska på inskrivning idag och ta massa blodprover bl.a. Någon som vet på vad sätt Ivf kan påverka provresultaten!?? Om det är puregon orgalutran och ovitrellen som kan påverka så här långt efter?? (v 6) kan det påverka sköldkörtelproverna tex?
    De beror helt på vilka prover ni ska ta mn förstår inte vad dom normala blodproverna skulle reagera på dina hormonmediciner för?

KUB Testet kan man få förhöjt Värde på pga ivf.
    Men de gör man ju inte än utan de gör du ju isf om några veckor.

Men vanliga blodprovet du tar o socker provet ska inte vara några problem hos BM.

Däremot kanske prednisolonen kanske kan ändra proverna....de vet jag faktist inte....
    Äter du prednisolon än o hur mkt??

Sköldkörteln påverkar hormonmedicinerna ingenting.
    Så den biten behöver du inte oroa dej för.
    Alla som har problem med sköldkörteln kollar ju sej regelbundet,vare sej dom går på hormonbehandling lr inte.
    De enda man ska tänka på om man äter Levaxin pga sköldkörteln är ju att man inte tar några tabletter innan du tar proverna,utan du väntar ta din medicin till du tagit proverna.

Lexaxindosen du tar på morgonen kan ju ge falska resultat,därav ska man inte ta medicinen förrens man tagit proverna.

Lycka till idag.

Kan tänka mej du tycker de e skännande.

Jag har ju redan min inskrivning avklarad.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012