• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    frida79 skrev 2012-06-19 17:02:07 följande:
    nej nu i början verkar det som jag ska gå där 1 gång/v.
    jag har telefontid i morgon med carlanderska 8.30, ska fråga om vätskan i buken och de förstorade äggstockarna.
    hur länge brukar det ta innan sånt försvinner??
    borde de ha sett hjärta i v 5+6???
    tyckte utrustningen verkade lite old, skärpan på skärmen var suddig så jag hoppas det inte är något fel på den lille och att de ser hjärtat på nästa vul på carlanderska den 29e.
    Jag hade aldrig gått till en läkare jag inte trivs med.
    Jag pendlar ju till min läkare.
    Har 8,5 mil enkel resa till min läkare.
    Till Specmödravård har jag runt 11 mil enkel resa.

Har specmödravård 4 mil ifrån mej mn pga jag vet hur dåligt bemötande många har fått på den mödravården o de varit feldiagnoser så valde jag stanna kvar hos min vanliga läkare o specmödravård jag har dom tidigare graviditeterna.
    Jag vill ha läkare jag kan lita på o som kan min bakgrund.

Helt klart värt res tiden om man slipper gå o må dåligt över att ens läkare inte lyssnar osv.
    Bara gå o stressa upp sej över en sån sak e ju inte bra.

Skönt att du har CA i bakgrunden iaf.
    Finns de ingen annan specmödravård du kan gå till??

Sjukvården e ju valfri vart du går.

Jag ska ju inte föda här i mitt landsting heller.
    TOTAL VÄGRAR o sagt till min man att jag föder hellre hemma än åker till den förlossningen.

Så de blir antingen Varberg lr Göteborg för oss.
    Varberg 2h
    Göteborg 1h 20 min

Tycker du ska fundera på om du verkligen inte kan byta specmödravård gumman,lr om CA kanske kan ta dina extra besök.
    Tänk att du ska gå i 9 månader på besök...

Visst e de inte alltid roligt att pendla till läkaren,mn bara känslan att veta man e i trygga händer e jätteskönt o då oroar man sej inte på samma sätt.
    (Förutom nu då tills jag vet om min groda lever o sitter rätt)
  • Csillag
    frida79 skrev 2012-06-19 17:02:07 följande:
    nej nu i början verkar det som jag ska gå där 1 gång/v.
    jag har telefontid i morgon med carlanderska 8.30, ska fråga om vätskan i buken och de förstorade äggstockarna.
    hur länge brukar det ta innan sånt försvinner??
    borde de ha sett hjärta i v 5+6???
    tyckte utrustningen verkade lite old, skärpan på skärmen var suddig så jag hoppas det inte är något fel på den lille och att de ser hjärtat på nästa vul på carlanderska den 29e.
    Glömde skriva att de e väldigt vanligt att man inte ser hjärtat slå så tidigt tyvärr.
    Endel dröjer de till V 7-8 innan man ser nått.

Med dottern o tvillingarna såg jag de i 5+5 & 5+6 mn dom sa att de e väldigt tidigt.
    Men din hinnesäck va normalstor för den veckan så tror ite du ska oroa dej.

Men jag förstår om du gör de, för jag kommer få PANIK om de inte hittas nått hjärta på min groda på torsdag när allt e så upp o ner.
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-19 20:01:20 följande:
    Jag hade aldrig gått till en läkare jag inte trivs med.
    Jag pendlar ju till min läkare.
    Har 8,5 mil enkel resa till min läkare.
    Till Specmödravård har jag runt 11 mil enkel resa.

Har specmödravård 4 mil ifrån mej mn pga jag vet hur dåligt bemötande många har fått på den mödravården o de varit feldiagnoser så valde jag stanna kvar hos min vanliga läkare o specmödravård jag har dom tidigare graviditeterna.
    Jag vill ha läkare jag kan lita på o som kan min bakgrund.

Helt klart värt res tiden om man slipper gå o må dåligt över att ens läkare inte lyssnar osv.
    Bara gå o stressa upp sej över en sån sak e ju inte bra.

Skönt att du har CA i bakgrunden iaf.
    Finns de ingen annan specmödravård du kan gå till??

Sjukvården e ju valfri vart du går.

Jag ska ju inte föda här i mitt landsting heller.
    TOTAL VÄGRAR o sagt till min man att jag föder hellre hemma än åker till den förlossningen.

Så de blir antingen Varberg lr Göteborg för oss.
    Varberg 2h
    Göteborg 1h 20 min

Tycker du ska fundera på om du verkligen inte kan byta specmödravård gumman,lr om CA kanske kan ta dina extra besök.
    Tänk att du ska gå i 9 månader på besök...

Visst e de inte alltid roligt att pendla till läkaren,mn bara känslan att veta man e i trygga händer e jätteskönt o då oroar man sej inte på samma sätt.
    (Förutom nu då tills jag vet om min groda lever o sitter rätt)
    nej jag hoppas de har någon annan läkare på spec-mvc östra i göteborg än hon jag hade idag som dessutom kan allt det här med diabetes annars vet jag inte var jag ska gå?
    jag har telefontid med min diabetes-sköterska på torsdag iallafall och ska be henne tydligt skriva i min journal att jag inte vill ha någon som helst kontakt med den där "Phia Kuusela" och att jag kräver att få en annan läkare nästa gång! så för mig som bor i göteborg, är varberg närmaste spec-mvc näst efter östra??
    håller med om att et är jätteviktigt att det ska kännas som man är i trygga händer när man går till en läkare. man ska inte behöva gå där ifrån orolig med tusen frågor man inte fått svar på..
    jag hoppas sååå att du får se ditt lilla pyre på torsdag! Glad carlanderska har ju riktigt bra utrustning dessutom!
    BF - 12 februari 2013
  • Odessa

Csillag: nu ska det bara gå! Hejar på dig!!

Jag fick svar på mitt TsH värde; 0.44, behöver inte äta Levaxin, men jag har ju antikroppar mot min Sköldkörtel. Är detta något jag borde ta med MVC i morgon?

• Mee80

Hej!

har en liten fråga som jag hoppas ni kan svara på... jag gjorde en ivf i våras som sorgligt nog slutade i missfall, till hösten ska jag göra ett FET försök! Har ni hört om det är några fördelar alt. nackdelar att göra i stimulerad cykel kontra naturlig cykel. Påverkar det sannolikheten att bli gravid, risk för missfall mm? Frågade läkaren men hon sa att det inte var det... men ibland känns det som de inte alltid är ärliga för att inte göra en orolig... efter missfallet har min menscykel rubbats så det måste ev. bli i stimulerad cykel... tänkte bara kolla om det är vårt att vänta och se ifall det rättar till sig...

tacksam för svar!     

• Mandelmumsa

Jag fick sänka dosen från idag från Puregon 200 till 150 eftersom blodprovet visade att jag låg nära gränsen till överstimulering! Det har jag gjort en gång förut med men jag mår bara fint! :) De vill undersöka mig på torsdag igen. Äggplock planeras till måndag 25/6.

• Make your own kind of music

frida 79: Usch vad jobbigt. Är ju jätteviktigt att man känner stöd och förståelse för sin situation på mvc.
    Ska bli intressant att höra vad CA har att säga om vätskan i buken o de förstorade äggstockarna. Har du själv märkt av det på något sätt?

Csillag: Ok, låter bra att mitt AmH värde är så bra. Ärligt talat så har jag inte haft så bra koll på det, de sa bara att det var ok så därför har jag inte brytt mig att kolla upp vad för värde jag har exakt. Önskar bara att vi nån gång får fina embryon också.... Men känner mig ändå lite mer hoppfull idag (men det där pendlar ju hej villt). NÅGON GÅNG måster det väl ändå funka om man fortsätter försöka får jag hoppas. Men nu hoppas jag att vi har försökt tillräckligt och att min små sötnosar stannar kvar. Cool

Mandelmumsa: Bra att du mår bra trots risk för överstimulering! :) Förra omgången sa de likadant till mig, men det gick bra! Funderar dock på om jag är lite lätt överstimluerad nu efter ET. Är fortfarande svullen så det är löst sittande byxor och klänningar som gäller just nu ;) Lycka till nu!

• frida79
    Make your own kind of music skrev 2012-06-20 07:45:53 följande:
    frida 79: Usch vad jobbigt. Är ju jätteviktigt att man känner stöd och förståelse för sin situation på mvc.
    Ska bli intressant att höra vad CA har att säga om vätskan i buken o de förstorade äggstockarna. Har du själv märkt av det på något sätt?
    carlanderska ska ringa om 30 min så då får jag svar om jag ska komma in på undersökning eller hur jag ska göra.
    jag har märkt av överstimuleringen på så sätt att jag gått upp 4 kg på ett par v bara och min mage är kraftigt förstorad och blir bara större å större :( det är ju knappast bebisen som växt så redan..
    plus att jag har haft hjärtklappning och yrsel-attacker sedan ET som kommit oftare och oftare Skäms
    jag blev inte det minsta informerad om riskerna med detta på spec-mvc igår!
    läkaren tog varken blodprov eller bokade in nytt vul för att se så detta går tillbaka av sig självt. inte heller tog hon hjärtklappningen eller yrseln på allvar utan sa bara: "det är så vanligt när man är gravid"
    säger carlanderska att detta är allvarligt och att läkaren igår borde ha kollat upp detta bättre och informerat så kommer jag definitivt göra en anmälan på den läkaren till patientnämden!
    BF - 12 februari 2013
  • Csillag
    Mee80 skrev 2012-06-19 21:18:31 följande:
    Hej!

har en liten fråga som jag hoppas ni kan svara på... jag gjorde en ivf i våras som sorgligt nog slutade i missfall, till hösten ska jag göra ett FET försök! Har ni hört om det är några fördelar alt. nackdelar att göra i stimulerad cykel kontra naturlig cykel. Påverkar det sannolikheten att bli gravid, risk för missfall mm? Frågade läkaren men hon sa att det inte var det... men ibland känns det som de inte alltid är ärliga för att inte göra en orolig... efter missfallet har min menscykel rubbats så det måste ev. bli i stimulerad cykel... tänkte bara kolla om det är vårt att vänta och se ifall det rättar till sig...

tacksam för svar!     
    gomorron.
    Börjar med att skicka en styrkekram o beklaga ditt mf.Vet sj hur jobbigt de e att få de.

De här med FET i ostimulerad lr stimulerad cykel beror mest på hur ens kropp är själv.

Om man har en regelbunden ÄL o slemhinnan har sett bra ut utan stimulering så brukar Ostimulerat FET vara de bästa.

Har man däremot ingen ÄL o kass slemhinna så är de bästa att göra ett stimulerat FET då kroppen behöver en ordentlig slemhinna för att ägget ska kunna fästa.

Så oftast beror de på hur ens kropp fungerar i normala fall.

Sen finns de givetvis fall då de är tvärtom.

Det är ju lättare att pricka in FET datumet med stimulerat FET än mot ostimulerat.
    Gör du stimulerat FET kan läkarna se när de e dags o ha bättre koll på de.
    Med ostimulrat FET så ska man kolla med ägglossnings stickor för att kolla när din ÄL inträffar vilket kan vara både stressande o bökigt för en del.

undrar du nått mer är de bara att hojta till.
  • Csillag
    Odessa skrev 2012-06-19 20:29:45 följande:
    Csillag: nu ska det bara gå! Hejar på dig!!

Jag fick svar på mitt TsH värde; 0.44, behöver inte äta Levaxin, men jag har ju antikroppar mot min Sköldkörtel. Är detta något jag borde ta med MVC i morgon?
    Kanonbra resultat på Tsh gumman!!

Ta upp de med mvc o se va hon säger, bättre du ahr informerat än inte informerat.

LYCLA TILL Idag!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012