• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!
  • Anonym

Det finns alltid två versioner av samma historia...

Jag tycker varken bu eller bä om stödfamiljen och deras beteende eftersom jag endast tagit del av en version, jag har själv kompisar som är stödfamiljer och har förstått att det inte är någon lätt uppgift att få till ett bra samarbete med föräldrarna till barnen... 

• Anonym (ANNA)

Om jag var dig skulle jag bara släppa allt och låta det vara. Tar för mycket energi att  reta sig på saker. Skulle satsa på att få ett bra liv med mina barn och faktiskt inte lägga fler tankar på den gamla stödfamiljen. Presenter är tråkigt att de inte kunde ta med sig- men jag skulle aldrig  lägga så mycket kraft och energi på det. Inte heller betalningar som familjen kanske fått för mycket. Eventuellt laggt fram fakta till soc- sen fick de göra vad de ville med den infon.

Känns inte värt för mig att tänka på sådant- det ger mig bara dålig stämning i mitt eget liv. 

• Litet My
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-04 22:44:25 följande:

Tack för era svar! 

Jag känner mig trakaserad av dom senaste dagarnas mailkonversationer med stödfamiljen där dom anklagar mig för att ha slitit bort 2 familjemedlemmar, att jag är känslokall som ska ta alla saker (killarnas presenter!) och kommentarer som "fattar du inget" eller "ska du ha sängarna med".

När jag sa till dom att det är ju ni som väljer bort barnen eftersom behovet av varannan helg inte finns utan bara var 4:e helg och stödfamiljen säger att var 4:e helg är dom inte med på. Detta har jag fått så spydiga svar på.

Jag har skrivit till dom flera ggr och förklarat att det är barnens behov som styr, och inte stödfamiljens önskemål. Men dom skriver bara spydiga svar. Jag skrev att det finns ju ingen mellanväg att gå, jag vill inte varannan helg och dom vill inte var 4:e. Dom kunde inte ens lämna hit kläderna som dom glömde skicka med sista gången utan dom fick jag hämta i en affär där dom lämnat in oss, för det var för jobbigt att träffa barnen.

Flera nära jag pratar med säger samma sak, dom har ju bara haft barnen för att dryga ut kassan, och sällskap. Den ena vuxna jobbar ofta kväll o natt o den andra gillar inte att vara själv i huset.

Det är ju just det, jag tror inte att dom är stödfamilj av rätt anledning, inte när dom förstår hur viktigt det är att hålla ord till barn (speciellt mina barn som tidigare blivit svikna av vuxna). När jag pratade med soc om ersättning som dom fått (semestern som inte blev av), alla gånger jag skjutsat samt de tillfällen när dom inte orkat ta barnen men inte meddelat soc utan fått ersättning så pratade bara soc bort det och frågade om det var ok för mig att dom tar andra barn nu, då vi är ett avslutat kapitel.
    Kompisar till mig har sagt att dom vill anmäla stödfamiljen för bedrägeri då det är våra skattepengar som dom stoppar i fickan utan rätt till dom. Men jag undrar också vad soc har för redovisningsskyldighet för stödfamiljer. Behövs inga kvitton. Inte ens i efterhand.

Nä, ska sluta skriva. Jag kan hålla på i evighet. En kompis sa nåt vettigt till mig. Då stödfamiljen jobbar på uppdrag av soc så ta detta med dom istället. Och det ska jag. Ta med hela mailkonversationen så får dom se hur stödfamiljen beter sig när dom inte får sin vilja igenom. Och soc får ta på sig ansvaret att förklara för stödfamiljen att gett är gett - det går inte ta tillbaka presenter, speciellt inte dem man ger ett barn. 

Låter ju som sagt helt galet, men kanske som att de knutit an till barnen för mycket istället för att se att barnen faktiskt är ett uppdrag de har, ingen mindre adoption. kan tänka mig att de är ledsna över att få ha barnen mindre och därför kanske agerar som de gör.

Men oavsett är det INTE OKEJ!

Tycker att om orkar så slåss för att sanningen kommer fram, idag är det brist på familjehem så risken finns ju att de beter sig såhär igen och igen.

Om soc inte vill lyssna så gå högre upp, din socialsekreterare eller vem du nu träffar har alltid en chef, som har en chef som har en chef så att säga. Dessutom brukar de lite högre cheferna vara väldigt intresserade av budgeten/ekonomin när minsta krona försvinner, i nuläget sparas det på allt, här har de tom dragit in bläckpennorna för hemtjänsten som skall ha med sig egen bläckpenna....mao ord kommunerna sparar kan man lugnt säga.
  • Anonym (k-familj)

Jag har svårt att tro att de fått milersättning. Det kan man tacka ja eller nej till som kontaktfamilj, och har de tackat ja, får de bara exakt den summa för att köra fram och tillbaka, och inget mer.
    Det är väldigt små summor som kontaktfamilj, både lönemässigt och omkostnaden. Så har ju svårt att tro att det är för pengarna. Är själv kontaktfamilj,så vet vad det rör sig om i pengar. "Vårt" barn äter upp både omkostnad o största delen av den s.k lönen. Men det gör oss inget, vi är glada att få låna barnet. 

Hej,

jag har nu dikterat ihop ett långt mail till soc - min kontakt, stödfamiljens kontakt och deras chef. Men jag ska inte posta det nu, ska vänta tills ikväll och läsa igen så att jag inte som någon skrev - verkar hysterisk.

Visst vet jag att det inte är några stora pengar som stödfamiljer får, men, ersättningen för att skjutsa är ca 20 kr per mil och 6 mil tur och retur ger ju en del pengar som staten pungat ut med men som dom inte har haft rätt till. Även de tillfällen som dom inte tagit barnen alls på helgen för dom har inte orkat har dom inte avsagt sig ersättning för. Det som jag stör mig på är att dom gör såhär med våra skattepengar, rent bedrägeri enligt mig. Det finns ju godhjärtade fina människor som gör sånt här med ärliga intentioner. Det blir ju så fel för ärliga människor när ett fåtal är fulingar.

Jag har väldigt svårt att släppa och låta vara när mina barn dagligen frågar efter vissa saker som är hos stödfamiljen, och jag inte kontaktat stödfamiljen än så barnen ska få hem sakerna. Jag har svarat att stödfamiljen inte haft tid än. Jag har inte sagt ett illa ord om stödfamiljen till barnen.

Jag förstår också vad någon skrev att det inte är lätt när man bara får ena sidan av historian. Men vi kan ju säga såhär - jag har skriftliga bevis på vad stödfamiljen skriver - "att om dom inte får ha barnen varannan helg så får det vara", samt att presenter som stödfamiljen och deras familjer gett barnen vill dom ha kvar hemma hos sig ifall det kommer andra barn. Det går ju liksom inte förklara bort dessa kommentarer, och vi har aldrig samarbetat. Stödfamiljen har bestämt hur det ska se ut, vilka helger som gäller, vilka tider, vilka helger jag fått barnfritt på sommaren, om dom tar barnen till inplanerade träningar eller aktiviteter på helgen. Jag har aldrig lagt mig i sådant utan mest snällt bett dom att skjutsa dom till träningen.

Tack för era snälla svar!  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-03 12:30:53 följande:
    Ta upp resorna med din socialsekreterare, men varför har du kört? De kontaktfamiljer jag känner till hämtar och lämnar. Presenterna kan du nog inte göra något åt, men det finns många knäppa människor i världen
    Finns INGET som säger att en kontaktfamilj MÅSTE hämta & lämna barnen!
    Varför det oftast brukar vara så är för att bio föräldrarna brukar varken ha körkort eller bil men et är inget som man måste göra!

Den sista som skrev - kontaktfamiljen ska enligt deras avtal alltid hämta och lämna.Det fick jag veta bara härom dagen.

• Mammamy

Gud vad tråkigt, sånt gör mig less. 
    Tycker inte du ska ge upp med Soc ta det lugnt med dina förklaringar och var saklig, det låter verkligen som att dom utnyttjar systemet. Och om Soc nu vill att dom ska ta hand om andra barn när dina inte är där längre finns det verkligen skäl till att bråka.
    Tråkigt om dom fortsätter med fler barn.

Hur mår dina barn? Verkar dom ha en kärleksfull relation till stödfamiljen? 

• Anonym

de presenterna har de nog inte betalat själva 
    utan det har nog kummunen gjort

Jag har efter mycket tjat fått till ett möte med kommunen. Men jag är väldigt besviken på hur dom agerar. Soc tycker att stödfamiljen är kanon bara för att dom vill vara stödfamilj. Känns som kraven är låga. När tycker soc själva att bedrägeri är bedrägeri? Måste det uppgå till en viss summa för att dom ska ta det på allvar? 
    Dom är dessutom inte intresserade av att hjälpa mig utan går med på samtal för att jag bett om det.

Jag hade önskat att jag kunde låta det vara men eftersom mitt ena barn tjatar om en present så gott som dagligen så känns det tråkigt om han inte kan få tillbaka sin leksak. Barnen mår bra och jag märker inte än att dom saknar dom, men, det ena barnet har som sagt pratat om en sak som är kvar hos stödfamiljen. 

Jag ska försöka vara saklig när jag har mötet med soc. Förklara läget och faktiskt kräva hjälp av dem med att barnen ska få tillbaka sina saker. Jag vill också få svar på hur man anmäler för bedrägeri samt vad en stödfamilj ska behöva göra för felsteg, övertramp eller bedrägeri för att dom ska anses olämliga.

Svar på tråden Dom tar barnens presenter!