• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 21:19:48 följande:
    Och även då är man förpliktad att utföra vad som är översenskommet.
    Absolut är man det!
    Men hur det nu är utformat vet varken Ts, du eller jag något om!
  • Anonym

Förstår inte riktigt problemet?
    Vi är stödfamilj åt ett syskonpar.
    Vi har fast arvode varje månad, fast summa för omkostnad och fast summa för milen (så länge det inte blir längre oplanerade resor som i så fall redovisas i efterskott) 
    Dessa fasta summor har vi oavsett vad.
    Vad vi får och inte får har inte mamman till syskonen inte en aning om och ska inte heller ha eftersom det är något som vi och Kommunen har kommit överens om!
    Man brukar väl inte behöva redovisa sina inkomster för vem som helst eller? 

• Tom Araya
    Anonym skrev 2012-03-19 21:17:21 följande:
    Jaha så kan man inte få egna barn så ska man "skratta sig lycklig" för att det finns föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn!
    Tänk vad omtänksamt av alla dessa personer som får stödfamilj beviljat av Soc.... att dom tänker på alla barnlösa par!
    Absurd tanke!
    Du läser som en kratta cyklar!
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-19 20:18:28 följande:
    Till dig som säger att jag borde vara tacksam för att ANDRA tar han om mina barn - denna stödfamilj tar in andras barn för att dom själva inte kan få barn. Är det i så fall inte jag som tycker att dom borde vara "tacksamma" att det finns andras barn att ta hand om? 
    Nä, jag är tacksam att det finns bra stödfamiljer men det förstår väl alla att det finns rötägg även där!  
    Om du läser understruken rad måste du väl förstå att raderna ovanför är ironi.
    Du har INTE med det att göra!
    Sen när ska inte skattebetalare bry sig om vad skattepengar går till?
    Om svaret är NEJ så byter du familj om du fortfarande har behov av att nåt barnlöst par vill med öppna armar ta emot dina barn då du själv inte orkar/kan eller har förmåga!
    Detta har TS redan svarat på om du behagar läsa. Familjen vägrar gå ner i antalet dagar de har barnen, då ska de inte ha barnen alls. Alltså funkar det inte med denna familj.

Sist men inte minst....
    Du ger intrycket av att vara en "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra"-typ....min fråga är då...VAD FAN SKRIVER DU HÄR FÖR DÅ?
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-03-19 21:23:31 följande:
    Absolut är man det!
    Men hur det nu är utformat vet varken Ts, du eller jag något om!
    TS lär nog veta ganska så väl, det är ju hennes barn familjen åtagit sig att ta hand om ett visst antal dagar i månaden. Eller menar du att det kommer som en överraskning för henne varje gång familjen kommer och ska hämta?
  • Anonym (Arg o besviken)

Tack Tom Araya - du förstår precis vad jag menar (och du har dessutom läst vad jag skrivit :) )!!
    Och tack för att du förklarade att det var ironi det där jag skrev om att stödfamlijen skulle vara tacksamma då dom är barnlösa. Jag är tacksam att stödfamiljen funnits för mina barn när det verkligen behövdes. Stödfamilj fick vi efter att vi blivit tvungna att fly från barnes pappa och lämna våran hemstad, och flytta till en stad där jag inte hade några fadersfigurer för mina barn att lära känna.

Ni som frågat hur umgänget varit så har jag skrivit att det var bra, men inte det senaste året. Mina barn blir självklart besvikna när stödfamiljen lovar dom utflykt, med övernattning men att det inte blir av. Självklart är barnen besvikna att dom inte får ta hit sina presenter och julklappar. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det för dom.  
    Jag är jätteglad att jag faktiskt "vågade" säga till familjen att jag ville ha mindre umgänge för jag njuter av att ha barnen hemma på helgerna, alla helger. Och barnen verkar må bättre av det också. 

Sen handlar mycket av detta om att stödfamiljen har fått ut för mycket i ersättning (och ja, jag vet det eftersom soc tydligen inte har tystnadsplikt) och kompisar till mig vill polisanmäla då det är deras (våra) skattepengar som dom lurat till sig. Jag förstår inte varför folk blir så upprörda? Om någon lurar till sig pengar dom inte ska ha, när är det då fel? Måste det upp i en viss summa eller är det ok för att det är soc dom lurar? 

• Tom Araya
    Jaha så kan man inte få egna barn så ska man "skratta sig lycklig" för att det finns föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn!
    Sedan så heter det skatta sig lycklig, utan r mellan k och a.
  • Vinterankan

Att vara stödfamilj är ett stort ansvar och jag tycker på ts beskrivning inte att stödfamiljen har tänkt på barnen i slutet utan bara på sig själva. Om de tänkte på barnen skulle de inte ställa ultimatum på varje helg eller inte alls och om de tänkte på barnen så skulle de inte heller behålla presenter som de fått. Presenter och småsaker kan vara väldigt betydelsefulla för barn och att bli fråntagen dom är inte ett schysst beteende mot barnen. 

Hade inte de "konflikterna" uppkommit så hade ts säkert inte brytt sig om de ekonomiska ersättningarna heller. Men eftersom att de nu visar en sida där de inte alls verkar tänka på barnen så är det kanske inte så konstigt om ts börjar fundera på andra saker som inte känns riktigt rätt och om de verkligen är stödfamilj av rätt orsaker.

Det är ju inget allmänt påhopp på stödfamiljer om att de är det bara för att man får betalt så man ska ju inte ta åt sig. Och jag tycker det är självklart att ts ska ta upp det här med socialen så att de kan se över om den här familjen verkligen lämpar sig som en stödfamilj när de inte klarar av att trappa ner och avsluta med barnens bästa för ögonen.  

• Tom Araya
    Vinterankan skrev 2012-03-20 05:52:30 följande:
    Att vara stödfamilj är ett stort ansvar och jag tycker på ts beskrivning inte att stödfamiljen har tänkt på barnen i slutet utan bara på sig själva. Om de tänkte på barnen skulle de inte ställa ultimatum på varje helg eller inte alls och om de tänkte på barnen så skulle de inte heller behålla presenter som de fått. Presenter och småsaker kan vara väldigt betydelsefulla för barn och att bli fråntagen dom är inte ett schysst beteende mot barnen. 

Hade inte de "konflikterna" uppkommit så hade ts säkert inte brytt sig om de ekonomiska ersättningarna heller. Men eftersom att de nu visar en sida där de inte alls verkar tänka på barnen så är det kanske inte så konstigt om ts börjar fundera på andra saker som inte känns riktigt rätt och om de verkligen är stödfamilj av rätt orsaker.

Det är ju inget allmänt påhopp på stödfamiljer om att de är det bara för att man får betalt så man ska ju inte ta åt sig. Och jag tycker det är självklart att ts ska ta upp det här med socialen så att de kan se över om den här familjen verkligen lämpar sig som en stödfamilj när de inte klarar av att trappa ner och avsluta med barnens bästa för ögonen.  
    Solig
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 22:38:50 följande:
    Sedan så heter det skatta sig lycklig, utan r mellan k och a.
    Wow!!!!! Ooooooooops hur ska detta gå nu då, det kom med ett R och ett K.Fyyyy så dumt det blev!
    Hahahahahaha!
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 21:29:14 följande:
    Du läser som en kratta cyklar!

Om du läser understruken rad måste du väl förstå att raderna ovanför är ironi.

Sen när ska inte skattebetalare bry sig om vad skattepengar går till?

Detta har TS redan svarat på om du behagar läsa. Familjen vägrar gå ner i antalet dagar de har barnen, då ska de inte ha barnen alls. Alltså funkar det inte med denna familj.

Sist men inte minst....
    Du ger intrycket av att vara en "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra"-typ....min fråga är då...VAD FAN SKRIVER DU HÄR FÖR DÅ?
    Japp så är det, man ska bry sig när man är skattebetalare men är Ts en skattebetalare menar du?

Svar på tråden Dom tar barnens presenter!