• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!
  • Tom Araya
    trolltjejen skrev 2012-03-20 10:08:58 följande:
     Att bryta kontakten bara för att de inte kommer överens om tiderna med mamman blir ett svek mot barnen.
    Är det?
    TS och hennes barn ska väl göra det som passar dem bäst, vilket jag antar är fallet. Det finns inget som tyder på annat.
  • Anonym (Fattar inte)

Bara det att de haft eget rum till barnen säger en hel del. Ett rum som de betalat hyra för fast barnen bara är där 2 helger i månaden. Otacksamt är vad det är.

• trolltjejen
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 10:19:15 följande:
    Det kanske är mamman som är problemet. det vet vi inte. Tycker hon ska vara tacksam mot familjen som har tagit hand om hennes barn i hela fyra år.

Det har inte med saken att göra hurdan mamman är. Jag pratar om stödfamiljens agerande mot barnen. Har man tagit hand om barnen varannan helg i fyra år, så hoppas jag man inte bara gjort det som en ren uppoffring utan att man faktiskt också skapat en relation med barnen. D.v.s. man kanske t o m tycker om barnen. Det borde dom göra. Då är det konstigt att man väljer att bryta med barnen för att man inte kommer överens med mamman.

Om det är mammans eller stödfamiljens fel spelar ingen roll. Ett vuxet agerande är att se förbi det och tänka på barnen i första hand.

• trolltjejen
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 13:02:28 följande:
    Bara det att de haft eget rum till barnen säger en hel del. Ett rum som de betalat hyra för fast barnen bara är där 2 helger i månaden. Otacksamt är vad det är.

Detta handlar inte om pengar i första hand. Det handlar om att bry sig om barnen. De behöver förstås sin mamma, men de behöver också känna att den stödfamilj som betytt mycket för dom i 4 år också bryr sig om dom när de inte längre får betalt för det.
  • Fenrisulven
    Anonym (ANNA) skrev 2012-03-19 21:09:15 följande:
    Jag tycker det är lite sorgligt att TS lägger så mycket energi på att försöka bevisa att familjen på något sätt fått för mycket pengar. Känns inte som att det kan vara en förmögenhet det gäller, och TS kan ju faktiskt inte veta hur avtalet ser ut eller vad familjen fått utbetalt.

Familjen har funnits för TS barn när behovet har funnits. Presenter, visst är det kanske tråkigt att det blev så- men det är väl inget att lägga så mycket energi på. Sånt måste man kunna hitta en lämplig förklaring för barnen och sedan släppa. Att se frammåt och leva ett bra liv med sina barn måste ju vara det viktiga. Förstår inte alls varför det är så viktigt att försöka bevisa något om familjen. Tror faktiskt att det slår tillbaks på TS själv.   
  • Tom Araya
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 13:02:28 följande:
    Om du läser vad TS skrivit så hittar du en hel del som tyder på annat.
  • Anonym (kontaktperson)

Jag har varit kontaktperson och har ibland fått ersättning för tid jag skulle träffat familjen, men som inte blev av. (pga missförstånd eller att mamman ställde in.) Jag brydde mig då inte om att säga det till soc, utan fick ersättning ändå. nån gång sa jag till, men hon på soc tyckte att jag skulle få ändå. handlar om ett par hundra.

Mamman i familjen var vansinnig pga detta. löjligt tycker jag. Hon skulle ju ändå inte fått pengarna. 

• Tom Araya
    Anonym (kontaktperson) skrev 2012-03-21 09:33:45 följande:
    Jag har varit kontaktperson och har ibland fått ersättning för tid jag skulle träffat familjen, men som inte blev av. (pga missförstånd eller att mamman ställde in.) Jag brydde mig då inte om att säga det till soc, utan fick ersättning ändå. nån gång sa jag till, men hon på soc tyckte att jag skulle få ändå. handlar om ett par hundra.

Mamman i familjen var vansinnig pga detta. löjligt tycker jag. Hon skulle ju ändå inte fått pengarna. 
    TS nämner dock tillfällen när kontaktfamiljen ställt in eller inte hämtat som de får betalt för.
  • asta66
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 10:27:35 följande:
    Det är klart att det utreds. jag har sett dig förut här bland inläggen och väldigt ofta kommer du med skumma kommentarer. Dvs enbart osanna kommentarer som bara är ute efter att provocera
    Då är det olika i olika kommuner. Men vi blev tillfrågade men var inte intresserade. Så tyvärr så är det inte alltid som man tycker det borde. De flesta kommuner har brist på stödfamiljer verkar det som. Så jag skulle tro att det är ganska lätt att bli det. Man verkar skötsam och är ostraffad. Bara för att man utreds betyder det nog inte att det är så grundligt.
    Så nästa gång pröva argument istället för personangrepp.
  • Tom Araya
    asta66 skrev 2012-03-21 17:54:11 följande:
    Då är det olika i olika kommuner. Men vi blev tillfrågade men var inte intresserade. Så tyvärr så är det inte alltid som man tycker det borde. De flesta kommuner har brist på stödfamiljer verkar det som. Så jag skulle tro att det är ganska lätt att bli det. Man verkar skötsam och är ostraffad. Bara för att man utreds betyder det nog inte att det är så grundligt.
    Så nästa gång pröva argument istället för personangrepp.
    Ni blev inte utredda tycker du...kan det ha berott på att ni faktiskt tackade nej vid tillfrågan?
    De har väl bättre för sig än att utreda familjer som inte är intresserade.
Svar på tråden Dom tar barnens presenter!