• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!
  • Anonym (erfaren...)

Bara ts och stödfamiljen vet hela scenariot.

Om vi utgår från att Ts berättat som det är:

Att vara familjehem ska tåla granskning....om de fått ersättning de inte haft rätt kan det ju i förlängningen innebära att det blir mindre pengar kvar till denna verksamhet=färre får hjälp än som kunde få det.....

Man väljer att ta hand om andras barn, det är ett förtroende.....man gör det för barnens skull...inte för att få ersättning, slippa känna sig ensam etc.(Självklart ska man ha skälig ersättning)

Att behålla barnens personliga presenter, på vilket sätt är det att tillvarata barnens intresse?
    När jag växte upp kallades det för stöld!

Har sett saken från båda sidor, har nära släktingar som är stödfamilj, haft nära vänner som behövt stödfamilj...
    i alla de fallen har det fungerat bra.
    (När jag växte upp var vi fosterfamilj kan också tilläggas)

Måste också påpeka att även socialt välfungerade, pålitliga föräldrar med jobb, välutbildade, kan hamna i en sån livssituation att de kan behöva denna hjälp, jag känner åtminstone två personligen!!!

• Anonym (lisa)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 09:06:00 följande:
    Vi hör bara TS sida här. Vi vet inte vad stödfamiljen har att säga om vad som har hänt.
    Stödfamiljen känner barnen väl. De har säkert hjälpt till att bygga upp en trygghet genom att ha dem varannan helg samt under minisemestrar. Det har ändå gått fyra år vilket är en lång tid.

Att ha endast en helg i månaden anser kanske stödfamiljen är för lite därför att det bara blir barnvakts tid då. Kanske vill stödfamiljen ge två helger i månaden för att hjälpa andra barn.

Det vet vi inte eftersom vi inte har hört stödfamiljens resonemang. 

Det är klart att vi bara hört ts sida - MEN - vi har också hört vad stödfamiljen skrivit för spydiga saker i sina mail till ts. Det säger en hel del om denna familj.

Självklart måste man lita på att det ts skriver är sant, gör man inte det behöver man inte läsa eller skriva i sådana här forum öht. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (lisa) skrev 2012-03-20 09:51:17 följande:
    Det är klart att vi bara hört ts sida - MEN - vi har också hört vad stödfamiljen skrivit för spydiga saker i sina mail till ts. Det säger en hel del om denna familj.

Självklart måste man lita på att det ts skriver är sant, gör man inte det behöver man inte läsa eller skriva i sådana här forum öht. 
    Ehh, som sagt var bara en sida.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (erfaren...) skrev 2012-03-20 09:40:39 följande:
    Bara ts och stödfamiljen vet hela scenariot.

Om vi utgår från att Ts berättat som det är:

Att vara familjehem ska tåla granskning....om de fått ersättning de inte haft rätt kan det ju i förlängningen innebära att det blir mindre pengar kvar till denna verksamhet=färre får hjälp än som kunde få det.....

Man väljer att ta hand om andras barn, det är ett förtroende.....man gör det för barnens skull...inte för att få ersättning, slippa känna sig ensam etc.(Självklart ska man ha skälig ersättning)

Att behålla barnens personliga presenter, på vilket sätt är det att tillvarata barnens intresse?
    När jag växte upp kallades det för stöld!

Har sett saken från båda sidor, har nära släktingar som är stödfamilj, haft nära vänner som behövt stödfamilj...
    i alla de fallen har det fungerat bra.
    (När jag växte upp var vi fosterfamilj kan också tilläggas)

Måste också påpeka att även socialt välfungerade, pålitliga föräldrar med jobb, välutbildade, kan hamna i en sån livssituation att de kan behöva denna hjälp, jag känner åtminstone två personligen!!!

Inte att förglömma att denna stödfamilj har tagit hand om TS barn i fyra år. Ganska lång tid.
  • Anonym (lisa)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 10:02:05 följande:
    Inte att förglömma att denna stödfamilj har tagit hand om TS barn i fyra år. Ganska lång tid.

Just därför är det ännu värre att dem beter sig så illa nu! Om jag vore ts så skulle jag fundera på hur barnen egentligen har haft det hos den där familjen.

Det är nog bäst för barnen att dem slipper familjen nu och det är väl det enda positiva i det hela. 
  • trolltjejen
    Anonym (lisa) skrev 2012-03-20 10:05:45 följande:

Just därför är det ännu värre att dem beter sig så illa nu! Om jag vore ts så skulle jag fundera på hur barnen egentligen har haft det hos den där familjen.

Det är nog bäst för barnen att dem slipper familjen nu och det är väl det enda positiva i det hela. 

Precis, det är konstigt. Efter 4 år tycker jag att du borde bry sig om barnen oavsett åtangande via soc eller inte. Att bryta kontakten bara för att de inte kommer överens om tiderna med mamman blir ett svek mot barnen.

Jag förstår inte varför folk kallar mig otacksam? Varför ska jag vara tacksam när stödfamiljen gjort mina barn illa (lovat saker som inte blir av), vägrar ge tillbaka deras presenter och lurar staten på pengar?

Anonym "fattar inte" - som jag skrivit tidigare, stödfamiljen har fått ersättning för att ta med barnen på minisemestrar - SOM DOM INTE TAGIT MED BARNEN PÅ MEN BEHÅLLT PENGARNA FRÅN SOC.

Barnen har fått julklappar och födelsedagspresenter som stödfamiljen skriftligen förklarat för mig att dom vill ha kvar ifall dom får dit andra barn.

Stödfamiljen anklagar mig (skriftligen igen) för att ha tagit 2 familjemedlemmar ifrån dom när jag ville minska på vårat stöd och bara ha 1 helg i månaden (från tidigare 2). Stödfamiljen kunde inte ens komma förbi och säga hej då till barnen för att stödfamiljen tyckte det var för känslomässigt jobbigt. Jag har försökt förklara detta för barnen men dom förstår inte.

Jag har bokat tid med en chef på soc för att jag vill att dom ska veta hur familjen beter sig när dom inte får som dom vill. Jag har mått jättedåligt av alla anklagelser från stödfamiljen. Nu är jag en stark person (högutbildad och heltidsarbetande ifall någon undrar) som fått mycket smällar tidigare, men någon annan kanske mår än sämre än vad jag gjort.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (lisa) skrev 2012-03-20 10:05:45 följande:

Du tar det för en självklarhet att andra människor ska ta hand om andras barn. Den här stödfamiljen har gemensamt tagit ett beslut troligtvis efter mycket övervägande. Ringt socialtjänsten som har gjort en utredning och godkänt familjen som stödfamilj.

De har endast barnen  varannan helg. Jag läste att det stod barnens sängar någonstans så jag antar att barnen trots att de är där endast varannan helg har ett eget rum. Vad kostar inte ett till rum varje månad i hyra? Du ska inte tro att omkostnaden som stödfamiljer får täcker allt. En milersättning (TS skrev 20 kr jag tror att den är på 18 kr) täcker inte både bensin och slitage på bilen. det är en otroligt låg ersättning mot vad det egentligen kostar.
    Jag är inte stödfamilj kan jag säga men jag tycker att de gör ett fantastisk arbete. 

Lisa - ja, jag har börjat undra hur barnen haft det. Ibland har dom absolut inte velat åka dit men så är ju barn så jag har inte tänkt så mycket på det då, men nu.

Och ja, det jag skriver är sant. Tyvärr.

• asta66
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 08:47:05 följande:
    Jag förstår inte riktigt. Du har fått hjälp av en familj i 4 år och då varannan helg samt minisemesterar. Det är helt fantastiskt att du har fått det då många många inte får den här hjälpen.

Dessa personer är utredda, de köper presenter till dina barn fast de bara är där varannan helg.

Varför skulle de inte få betalt? Det är inga stora pengar stödfamiljer får. De ger dina barn sin kärlek, de får följa med på minisemestrar, de ser till så att barnen är trygga.

Tycker du är väldigt otacksam. 
    Det handlar inte om TS är tacksam eller ej. Utan att stödfamiljen fått betalt av soc för saker de inte haft utlägg för. Det kallas bedrägeri.
Svar på tråden Dom tar barnens presenter!