• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!
  • Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-15 22:40:22 följande:
    Jag har efter mycket tjat fått till ett möte med kommunen. Men jag är väldigt besviken på hur dom agerar. Soc tycker att stödfamiljen är kanon bara för att dom vill vara stödfamilj. Känns som kraven är låga. När tycker soc själva att bedrägeri är bedrägeri? Måste det uppgå till en viss summa för att dom ska ta det på allvar? 
    Dom är dessutom inte intresserade av att hjälpa mig utan går med på samtal för att jag bett om det.

Jag hade önskat att jag kunde låta det vara men eftersom mitt ena barn tjatar om en present så gott som dagligen så känns det tråkigt om han inte kan få tillbaka sin leksak. Barnen mår bra och jag märker inte än att dom saknar dom, men, det ena barnet har som sagt pratat om en sak som är kvar hos stödfamiljen. 

Jag ska försöka vara saklig när jag har mötet med soc. Förklara läget och faktiskt kräva hjälp av dem med att barnen ska få tillbaka sina saker. Jag vill också få svar på hur man anmäler för bedrägeri samt vad en stödfamilj ska behöva göra för felsteg, övertramp eller bedrägeri för att dom ska anses olämliga.

Lite konstigt att alla dessa stödfamiljer, familjehem och jourhem ska behöva ta så mycket skit för att dom frivilligt går inte och tar hand om ANDRAS barn då dom inte orkar eller har misslyckats....
    En familj går frivilligt ( med en fjuttg struntsumma som arvode) in och hjälper en annan familj med deras barn då dom själva inte orkar och ska trots denna insats bara få en massa skit i alla dessa trådar!
    Så patetiskt!
    Alternativet är att ta hem barnet och ta hand om dom själv såsom är meningen när man skaffar barn:)
  • Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-15 22:40:22 följande:
    Jag har efter mycket tjat fått till ett möte med kommunen. Men jag är väldigt besviken på hur dom agerar. Soc tycker att stödfamiljen är kanon bara för att dom vill vara stödfamilj. Känns som kraven är låga. När tycker soc själva att bedrägeri är bedrägeri? Måste det uppgå till en viss summa för att dom ska ta det på allvar? 
    Dom är dessutom inte intresserade av att hjälpa mig utan går med på samtal för att jag bett om det.

Jag hade önskat att jag kunde låta det vara men eftersom mitt ena barn tjatar om en present så gott som dagligen så känns det tråkigt om han inte kan få tillbaka sin leksak. Barnen mår bra och jag märker inte än att dom saknar dom, men, det ena barnet har som sagt pratat om en sak som är kvar hos stödfamiljen. 
    Vad är det för saker du talar om? En del kan var sådant som familjen köpt för att flera barn ska kunna använda. Medan personliga saker som barnet fått på födelsedag eller namnsdag borde få följa barnet. 

Det är ingen som får kontaktfamilj för att få hjälp att fostra barnen. Det är ett stöd för personer som inte har stöd i nätverket.  

Hur har du fått reda på vad soc betalar ut? Det skulle vara intressant att se hur våra skattepengar förvaltasDrömmer
  • Anonym (finsk stödfamilj)

Men hur liten är ersättningen i Sverige för en stödfamilj då? Vi fungerar som stödfamilj åt en 5-årig flicka 12 dagar i månaden och för det får vi 8400 kr i månaden samt dryga 40 kr/milen då vi hämtar och lämnar flickar. Milersättningen och ca hälften av den månatliga ersättningen är dessutom skattefria ersättningar. Jag blev helt chockad då jag fick reda på hur mycket pengar vi får för det för jag tycker att det är mycket pengar. Aldrig att den flickan förbrukar de pengarna trots att vi köper en hel del saker till henne och hittar på en massa skoj. Så jag kan aboslut förstå att det finns de som gör det för pengarna.

• Fenrisulven
    Anonym skrev 2012-03-16 22:56:12 följande:
    Lite konstigt att alla dessa stödfamiljer, familjehem och jourhem ska behöva ta så mycket skit för att dom frivilligt går inte och tar hand om ANDRAS barn då dom inte orkar eller har misslyckats....
    En familj går frivilligt ( med en fjuttg struntsumma som arvode) in och hjälper en annan familj med deras barn då dom själva inte orkar och ska trots denna insats bara få en massa skit i alla dessa trådar!
    Så patetiskt!
    Alternativet är att ta hem barnet och ta hand om dom själv såsom är meningen när man skaffar barn:)
    ja man tycker liksom att folk som behöver hjälp borde vara tacksamma att det finns stödfamiljer/jourhem/familjehem etc.
  • Tom Araya
    Fenrisulven skrev 2012-03-17 17:20:01 följande:
    ja man tycker liksom att folk som behöver hjälp borde vara tacksamma att det finns stödfamiljer/jourhem/familjehem etc.
    Tacksamhet är inte att acceptera orätt.
  • Fenrisulven
    Tom Araya skrev 2012-03-17 17:39:38 följande:
    Tacksamhet är inte att acceptera orätt.
    Fast har det förekommit några fel? det vet vi ju eg inte eller hur?
    Hade varit intresant att höra stödfamiljens version.

Jag menar att man rent generellt skall vara tacksam för att det finns personer som öppnar sitt hem och sina hjärtan för barn som behöver det.
  • Tom Araya
    Fenrisulven skrev 2012-03-17 17:47:55 följande:
    Fast har det förekommit några fel? det vet vi ju eg inte eller hur?
    Hade varit intresant att höra stödfamiljens version.

Jag menar att man rent generellt skall vara tacksam för att det finns personer som öppnar sitt hem och sina hjärtan för barn som behöver det.
    Tills dess annat framkommer kan jag inget annat än anta att det TS skriver stämmer.

Jag är helt övertygad om att det inte är enligt reglerna att få milersättning för hämtningar/lämningar man ej gjort samt ersättning för dagar man ej haft dessa barn i sin vård.
  • Fenrisulven
    Tom Araya skrev 2012-03-17 18:05:29 följande:
    Tills dess annat framkommer kan jag inget annat än anta att det TS skriver stämmer.

Jag är helt övertygad om att det inte är enligt reglerna att få milersättning för hämtningar/lämningar man ej gjort samt ersättning för dagar man ej haft dessa barn i sin vård.
    Det är jag också ganska övertygad om.Men jag förutsätter att socialsekreteraren som handhar detta kollat så att stödfamiljen fått korrekt ersätting.
    Det brukar vara noga med sådant iaf i skåne. För milersättning måste ju dessutom kvitto visas.
  • Tom Araya
    Fenrisulven skrev 2012-03-17 18:14:51 följande:
    Det är jag också ganska övertygad om.Men jag förutsätter att socialsekreteraren som handhar detta kollat så att stödfamiljen fått korrekt ersätting.
    Det brukar vara noga med sådant iaf i skåne. För milersättning måste ju dessutom kvitto visas.
    Man kan inte visa "kvitto" på antal körda mil om man inte har färdskrivare. Det är inte tankad mängd bränsle vi talar om, utan körda mil. Det är vad man anger som ligger till grund för beräkningen.

I just detta fall verkar det uppenbart att kontrollen varit bristfällig. Det enda sättet att få reda på om stödfamiljen har haft barnen överenskommet antal dagar per månad är att kontrollera med barnens föräldrar, vilket inte verkar ha gjorts. Detta kan man ta ställning till först nu när barnets föräldrar kontaktar socialsekreteraren i ärendet.
  • Fenrisulven
    Tom Araya skrev 2012-03-17 18:21:07 följande:
    Man kan inte visa "kvitto" på antal körda mil om man inte har färdskrivare. Det är inte tankad mängd bränsle vi talar om, utan körda mil. Det är vad man anger som ligger till grund för beräkningen.

I just detta fall verkar det uppenbart att kontrollen varit bristfällig. Det enda sättet att få reda på om stödfamiljen har haft barnen överenskommet antal dagar per månad är att kontrollera med barnens föräldrar, vilket inte verkar ha gjorts. Detta kan man ta ställning till först nu när barnets föräldrar kontaktar socialsekreteraren i ärendet.
    Jag håller inte med alls. Det finns inget som visar på att socialsekreteraren "slarvat".
    Verkar mycket konstigt att kommunen isf anlitat dem under fyra år.
    Utredningen innan man blir stödfamilj/familjehem är mkt omfattande och liknar på nästan alla sätt den man genomgår som blivand adoptivförälder
Svar på tråden Dom tar barnens presenter!