• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!
  • Tom Araya
    Fenrisulven skrev 2012-03-17 18:26:11 följande:
    Jag håller inte med alls. Det finns inget som visar på att socialsekreteraren "slarvat".
    Verkar mycket konstigt att kommunen isf anlitat dem under fyra år.
    Utredningen innan man blir stödfamilj/familjehem är mkt omfattande och liknar på nästan alla sätt den man genomgår som blivand adoptivförälder
    Jag kanske inte uttryckte mig särskilt väl. Jag menar inte att de på soc. slarvat, de har säkert följt de regler och rutiner de har. Dock handlar detta mycket om förtroende vilket ibland behöver kollas upp.
    Nu får de tillgång till nya uppgifter genom TS och ska då självklart agera därefter.
  • Fenrisulven
    Tom Araya skrev 2012-03-17 18:39:54 följande:
    Jag kanske inte uttryckte mig särskilt väl. Jag menar inte att de på soc. slarvat, de har säkert följt de regler och rutiner de har. Dock handlar detta mycket om förtroende vilket ibland behöver kollas upp.
    Nu får de tillgång till nya uppgifter genom TS och ska då självklart agera därefter.
    ok då fattar jag.
    såklart att soc måste kolla upp det Glad
  • Anonym (Arg o besviken)

Till dig som säger att jag borde vara tacksam för att ANDRA tar han om mina barn - denna stödfamilj tar in andras barn för att dom själva inte kan få barn. Är det i så fall inte jag som tycker att dom borde vara "tacksamma" att det finns andras barn att ta hand om? 
    Nä, jag är tacksam att det finns bra stödfamiljer men det förstår väl alla att det finns rötägg även där! 

Soc har själva sagt till mig att dom borde ha följt upp oss 2 ggr per år men dom har bara gjort det 2 ggr på dessa 4 år. Och, soc har sagt till mig att stödfamiljen inte behöver lämna in några kvitton. Dom får pengar för resor (även när dom inte gjort dom), dom har fått ersättning även om dom inte tagit barnen och dom har fått förskottspengar på utflykter som dom inte gjort, och utan att behöva betala tillbaka pengarna. Det skiljer sig säkerligen från kommun till kommun.

• Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-17 18:05:29 följande:
    Tills dess annat framkommer kan jag inget annat än anta att det TS skriver stämmer.

Jag är helt övertygad om att det inte är enligt reglerna att få milersättning för hämtningar/lämningar man ej gjort samt ersättning för dagar man ej haft dessa barn i sin vård.
    Beror helt och hållet på hur uppdraget är upplagt och vad som står i familjens avtal!
    Kan visst vara så att dom får visst antal mil varje månad och även fast arvode + omkostnad!
    Det vet varken du eller Ts nåt om och inte heller kommer få ta del utav!
    Tro och spekulera kan man göra i kyrkan:)
  • Anonym (ANNA)

Jag tycker det är lite sorgligt att TS lägger så mycket energi på att försöka bevisa att familjen på något sätt fått för mycket pengar. Känns inte som att det kan vara en förmögenhet det gäller, och TS kan ju faktiskt inte veta hur avtalet ser ut eller vad familjen fått utbetalt.

Familjen har funnits för TS barn när behovet har funnits. Presenter, visst är det kanske tråkigt att det blev så- men det är väl inget att lägga så mycket energi på. Sånt måste man kunna hitta en lämplig förklaring för barnen och sedan släppa. Att se frammåt och leva ett bra liv med sina barn måste ju vara det viktiga. Förstår inte alls varför det är så viktigt att försöka bevisa något om familjen. Tror faktiskt att det slår tillbaks på TS själv.   

• 118118
    Anonym (ANNA) skrev 2012-03-19 21:09:15 följande:
    Jag tycker det är lite sorgligt att TS lägger så mycket energi på att försöka bevisa att familjen på något sätt fått för mycket pengar. Känns inte som att det kan vara en förmögenhet det gäller, och TS kan ju faktiskt inte veta hur avtalet ser ut eller vad familjen fått utbetalt.

Familjen har funnits för TS barn när behovet har funnits. Presenter, visst är det kanske tråkigt att det blev så- men det är väl inget att lägga så mycket energi på. Sånt måste man kunna hitta en lämplig förklaring för barnen och sedan släppa. Att se frammåt och leva ett bra liv med sina barn måste ju vara det viktiga. Förstår inte alls varför det är så viktigt att försöka bevisa något om familjen. Tror faktiskt att det slår tillbaks på TS själv.   
    Klockrent!!!!
  • Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-19 20:18:28 följande:
    Till dig som säger att jag borde vara tacksam för att ANDRA tar han om mina barn - denna stödfamilj tar in andras barn för att dom själva inte kan få barn. Är det i så fall inte jag som tycker att dom borde vara "tacksamma" att det finns andras barn att ta hand om? 

Jaha så kan man inte få egna barn så ska man "skratta sig lycklig" för att det finns föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn!
    Tänk vad omtänksamt av alla dessa personer som får stödfamilj beviljat av Soc.... att dom tänker på alla barnlösa par!
    Absurd tanke!
    Självklart finns det nötter överallt men varför lägger du ner så mycket energi på hur mycket och vad dom får i arvode,milersättning och omkostnad?
    Du har INTE med det att göra!
    Trivs dina barn där?
    Har det fungerat i relationen/omsorgen till dina barn?
    Om svaret är JA så va nöjd och lägg inte din näsa i blöt om vad/hur och om dom får eller inte får vissa ersättningar!
    Om svaret är NEJ så byter du familj om du fortfarande har behov av att nåt barnlöst par vill med öppna armar ta emot dina barn då du själv inte orkar/kan eller har förmåga!
  • Tom Araya
    Anonym (ANNA) skrev 2012-03-19 21:09:15 följande:

Tja, om det nu är så att denna familj fular åt sig pengar de ej ska ha vill inte jag att de ska ha några uppdrag för skattepengar. Fusk kan bara fortsätta när kontrollen brister. Om inte TS säger ifrån, vem ska då göra det?
    Summan för EN familjs fuskande är en skitsak, för 10 eller 100 är det inte det.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-03-19 20:53:18 följande:
    Beror helt och hållet på hur uppdraget är upplagt och vad som står i familjens avtal!
    Kan visst vara så att dom får visst antal mil varje månad och även fast arvode + omkostnad!
    Det vet varken du eller Ts nåt om och inte heller kommer få ta del utav!
    Tro och spekulera kan man göra i kyrkan:)
    Och även då är man förpliktad att utföra vad som är översenskommet.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 21:17:31 följande:
    Tja, om det nu är så att denna familj fular åt sig pengar de ej ska ha vill inte jag att de ska ha några uppdrag för skattepengar. Fusk kan bara fortsätta när kontrollen brister. Om inte TS säger ifrån, vem ska då göra det?
    Summan för EN familjs fuskande är en skitsak, för 10 eller 100 är det inte det
    Köper det du säger men samtidigt Herre Gud att Ts ens orkar lägga ner sin energi och tid på att snoka hos stödfamiljen!
    Är väl i alla fall inte hennes grej och inte heller vet hon hur avtalet är utformat och vad som står i det!
    Samma sak som att stödfamiljen ska kolla upp varje månad om Ts får rätt summa av Soc eller inte!
    Gör dom ett "bra jobb" ska Ts vara glad men gör dom det inte ska barnen inte vara kvar där och det oavsett om 100 meter redovisas eller inte!

Svar på tråden Dom tar barnens presenter!