• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!

Anonym "fattar inte" - bara för att någon blir godkänd behöver det inte betyda att dom är bra. Du kanske läst tidigare om hur mycket uppföljning kommunen gör (INTE!), då kanske dom inte har så noggrann kontroll på stödfamiljer heller?
    Jag kommer förhoppningsvis få en del svar från soc när vi haft mötet.

Tack asta66!

• Anonym (Fattar inte)
    trolltjejen skrev 2012-03-20 10:08:58 följande:
    Precis, det är konstigt. Efter 4 år tycker jag att du borde bry sig om barnen oavsett åtangande via soc eller inte. Att bryta kontakten bara för att de inte kommer överens om tiderna med mamman blir ett svek mot barnen.
    Det kanske är mamman som är problemet. det vet vi inte. Tycker hon ska vara tacksam mot familjen som har tagit hand om hennes barn i hela fyra år.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-20 10:17:53 följande:
    Anonym "fattar inte" - bara för att någon blir godkänd behöver det inte betyda att dom är bra. Du kanske läst tidigare om hur mycket uppföljning kommunen gör (INTE!), då kanske dom inte har så noggrann kontroll på stödfamiljer heller?
    FYRA år TS har stödfamiljen tagit hand om dina barn. Nattat dem, hittat på aktiviteter, lagat mat till dem mm mm  mm. VAR tacksam.
  • asta66
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-20 10:17:53 följande:
    Jag och min man vart tillfrågade och fick ett papper att anmäla oss på. Det var ingen utredning av oss inte.
  • Anonym (Fattar inte)
    asta66 skrev 2012-03-20 10:21:09 följande:
    Jag och min man vart tillfrågade och fick ett papper att anmäla oss på. Det var ingen utredning av oss inte.
    Det är klart att det utreds. jag har sett dig förut här bland inläggen och väldigt ofta kommer du med skumma kommentarer. Dvs enbart osanna kommentarer som bara är ute efter att provocera
  • Anonym (lisa)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 10:20:07 följande:
    FYRA år TS har stödfamiljen tagit hand om dina barn. Nattat dem, hittat på aktiviteter, lagat mat till dem mm mm  mm. VAR tacksam.

Du verkar ha svårt för läsförståelse? Det handlar inte det minsta om tacksamhet!

Läs ts inlägg igen - sakta så du kanske förstår vad hon faktiskt skriver! 
  • Anonym (Sus)

Signaturen Anonym (fattar inte) vill inte förstå. Hon/han har redan bestämt sig för en sak och kan inte ändra uppfattning. TS, jag är övertygad om att du har varit tacksam på många sätt över att ibland ha haft en kontaktfamilj. Men det gör ju inte att du eller någon annan inte ska ifrågasätta. Det gör du helt rätt i! Och jag tycker verkligen det låter som om kontaktfamiljen har annat än dina barns välbefinnande i åtanke här. De ställer liksom ett ultimatum 'om inte barnen är här två helger i månaden vill vi inte ha dem alls'. Då ställer man ine upp för barnens skull utan för att ha dem så ofta som det går för att få så mycket ersättning som möjligt. Det är fan beklagligt och är absolut inget man ska vara tacksam över!!! Någon skrev att 'vad är det att bråka om, det kan ju inte handla om mycket pengar'. Men det är en principsak och jqg tycker att det är bra att det finns de som synar de som behöver synas! Jag tycker att det är äckligt att kontaktfamiljen utger sig för att vara så fina människor men i själva verket vara snikna och snåla utnyttjare! Sedan tror jag visserligen att många kontaktfamiljen har ett genuint intresse för att hjälpa barn och familjer med mer eller mindre svårigheter, alla är inte rötägg även om man måste inse att de faktiskt finns! Lycka till TS och hoppas att det löser sig!

• Tom Araya
    Anonym skrev 2012-03-20 08:46:32 följande:
    Japp så är det, man ska bry sig när man är skattebetalare men är Ts en skattebetalare menar du?
    Jag antar det.
    I annat fall får hon ägna sin mer lediga tid till att bry sig åt oss som betalar skatt. JAG bryr mig och jag förstår inte er som säger att man ska skita i det.
  • Anonym (lisa)
    Tom Araya skrev 2012-03-20 11:26:27 följande:
    Jag antar det.
    I annat fall får hon ägna sin mer lediga tid till att bry sig åt oss som betalar skatt. JAG bryr mig och jag förstår inte er som säger att man ska skita i det.

Ts är både högutbildad och heltidsarbetande.

Håller med dig, självklart ska man syna folk som gör bedrägerier! 
Svar på tråden Dom tar barnens presenter!