IVF Umeå
Longingforachild: håller tummarna stenhårt, imorgon ska det se bra ut!!!!!!
Longingforachild: håller tummarna stenhårt, imorgon ska det se bra ut!!!!!!
Vårt2012: nej vad tråkigt!! Vilken dag är din riktiga TD? Vi fick två tillbaka två ggr innan det fäste någon, denna gång testade jag inte plus förrän rd21 efter en veckas småblödningar... (minus innan dess)
Jag tror att de vill ha en mens mellan, men det kanske går att prata med dem, ibland har jag blivit positivt överraskad att man får starta igen så tidigt...
Det låter ju i alla fall kanonbra att ha tre blastisar i frysen!!!
Jag har provat akupunktur, första gången inför IVFet som blev vår dotter, så inför alla syskonförsök har jag också gjort det och tycker att jag haft lite bättre kvalitet på äggen... Jag rekommenderar det!!
Äppelkaka: håller tummarna för ett plus idag, om du inte ändrar dug och väntar såklart...
låter dock lovande tycker jag!!
Äppelkaka: håller tummarna och ögonen på detta forum ikväll!!!
Vårt2012: jag har bara haft blasto en gång, hade bara en som klarade sig bra, dock ingen graviditet... Att ni har tre i frysen låter ju kanonbra, jag skulle gissa att fler än en klarar att Tinas upp, de ser mycket bättre efter fem dagars odling hur de utvecklas och de dåliga fryses inte in, så chansen är större att de klarar upptining än tvådagars embryon...
Jättegrattis äppelkaka!!! Helt rätt att njuta!!!!
Äppelkaka: jag kände bara illamående första fem-sex veckorna sedan borta... Samma med ömmande bröst, så om jag inte sett pyret skulle jag inte tro att jag var gravid...
har däremot ovanligt mycket utslag i ansiktet (har rosacea i vanliga fall också men det blossar upp när jag är gravid) och blir väldigt lätt andfådd!! Blir också snabbt väldigt mätt...
Vid dagen för ÄP åker man dit, får tablett med lite lugnande/smärtstillande, och sedan sätter de en nål i armen inför ÄP. Sedan får man vänta ett tag, ligga och vila... Man har en säng och får dela rum med ett annat par om de har fullt, dock draperi mellan er så ni ser inte varandra utan får lite privat space... Sedan säger de till när det är er tur, gubben får följa med om ni vill, så går ni till ett annat rum, du får kissa innan, sedan sätta dig i en gynstol. Där får du morfin insprutat i armen där de förberett innan, så man blir lite lullig. Sedan tar doktorn och ger en bedövningsspruta i dig för att du inte ska känna så mycket när de ska plocka äggen, det sticker till lite, samtidigt som du får lite mer morfin i armen. Du har en sköterska bredvid dig hela tiden som är till för att du ska ha det så bra som möjligt, säg till henne/honom om det gör ont eller om något annat oroar dig. Sedan är det dags för själva ÄP, de har en liten slang som de för in, och sticker håll i äggblåsorna en i taget och suger ut ägget, jag brukar få se detta på skärmen, det är både och, spänner mig lite när jag ser att de sticker, men jag har inga problem vid ÄP, får inte så ont, men kroppen förbereder sig...
så fortsätter de tills de är klara, sedan får ni gå tillbaka till rummet och vila ett tag, ni får hämta fika då också, eftersom man endast får äta flytande föda på morgonen inför ÄP så brukar jag vara hungrig då...
ni kommer att få vänta ett tag efter ÄP, så ta det bara lugnt! De vill se så du mår bra efter ÄP, och innan ni får åka hem så berättar de hur många ägg det blev, ni får dock inte veta kvalitet...
De säger då en tid för återföring, vanligast är två dagar senare, om man har väldigt många ägg kan de prova att odla längre, men vid första försöket är det nog vanligast att de säger två dagar och om det är många som utvecklas bra så kanske de ringer dagen efter och frågar om det är ok att ändra tiden och odla längre...
När ni kommer för återföring så går man direkt in till gynstolen, OBS nu ska du vara lite kissnödig, det gör det enklare för dem att hitta rätt ställe att återföra embryot (befruktade ägget) där berättar labbpersonalen hur många ägg som befruktats och vilken kvalitet de har (hur många celler, 4 celler är optimalt dag 2) och om de fryser ner några eller odlar de andra lite till... Ju längre de odlar, desto lättare är det att skilja de bra från de med sämre kvalitet, men man riskerar också att de inte överlever, men de hade kunnat klara sig i livmodern, där det är rätt mycket mysigare än på labbet... :) så på frågan hur länge de klarar sig så är det datumet som kliniken sagt, annars kanske de inte överlever tyvärr...
Långt inlägg, men det är svårt att förklara kortfattat...
Jag vet inte än...ska på VUL på tisdag så då får jag domen, jag har inte blött något alls sedan nyår, men den hade ju minskat ung 25-30% förra kollen så nu hoppas jag att kroppen tagit hand om det mesta, och helst att bebis då kommit upp lite också... Känner mig då gravid, magen är uppblåst och ser redan större ut, eller i alla fall mer utåtstående...
ska bli skönt att berätta för alla sen och slippa gömma magen!! Men oron finns såklart att det inte ser bra ut...
gick dock in i v13 nu, så om allt ser bra ut ska ju risken för MF minskas radikalt nu...
Jag vet inte, de brukar säga att man känner ett fladder där inne, pyret väger ju bara typ 15gram ännu, men det kan ju vara något relaterat till bebisen ändå...
Jag fick en brun flytning nu, riktigt slimig sak... Hoppas verkligen att det inte är någon fara!!! Hoppas att det har med koaglet att göra, att det är borta nu!! Känns väldigt länge till tisdag nu!!!
det sliter och drar på höger sida också, växtvärk kanske...