• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Smilla03

Jag kom på att killen har en liten fundering också? När killen ska lämna sperma samma dag som äp, var får dom hålla till, alltså får dom bara gå in på en toa eller finns det något speciellt rum? Tungan ute

vårt 2012- Jag sprayade extra länge för att jag skulle iväg & resa med jobbet, och det var bara bra sa dom eftersom jag har endometrios. Jag började spraya i mitten av April och ska göra ÄP nu på Onsdag, Jag håller med dig, alla verkar få olika sprutor och näs spay och allt vad det är =) Men det tycker jag känns bra, att de kollar till vad som passar just dig =) Ska ni påbörja eller har ni påbörjat IVF? ( Jag har inte varit i den här tråden så länge så jag har inte så bra koll på alla)

• FaithHopeLove
    Smilla03 skrev 2012-04-16 22:46:05 följande:
    Jag kom på att killen har en liten fundering också? När killen ska lämna sperma samma dag som äp, var får dom hålla till, alltså får dom bara gå in på en toa eller finns det något speciellt rum? Tungan ute

vårt 2012- Jag sprayade extra länge för att jag skulle iväg & resa med jobbet, och det var bara bra sa dom eftersom jag har endometrios. Jag började spraya i mitten av April och ska göra ÄP nu på Onsdag, Jag håller med dig, alla verkar få olika sprutor och näs spay och allt vad det är =) Men det tycker jag känns bra, att de kollar till vad som passar just dig =) Ska ni påbörja eller har ni påbörjat IVF? ( Jag har inte varit i den här tråden så länge så jag har inte så bra koll på alla)
    Dom får gå in på en vanlig toalett :p
    Först får man ett litet rum med säng, och medans sköterskan kommer in och sätter in nålen i armen får killen gå
    och utföra sitt :) 
  • vårt 2012

Smilla03, jag är en ruvare.. insättning i torsdags, så jag bara väntar å väntar på att få testa :)

Enligt min andra hälft så fanns det både lektyr och film på det rummet..  

Övrigt, Oj så nyfiken man är på vilka alla ni andra är i verkligheten.. rätt var det är så har man en granne här :P haha
    Men bra med forum just för att man får vara anonym om man det vill :) 

• Chan2
    drömmer om ett barn:  Ja det känns ju inte riktigt klokt!! Bemanningen på mitt jobb tycks vara viktigare än på ett så stort lassarett som Sunderbyn. Jag ska banne mig ringa dom igen... blir less. För tack vare att remissen skulle skickas först nu i april och nu dessutom i Maj för att hon är på semester så sa dom att inget kommer hända förrens till hösten... Gråter

Tack för att ni alla skriver här de är så intressant och spännande att få följas.
  • Smilla03

FaithHopeLove & Vårt 2012: Tack, då kan jag berätta det för han. Han var lite orolig över hur det där fungerar. Blir nog jobbigt för killarna också som måste prestera på kommando ;)

• FaithHopeLove

I dag är jag på ruvardag 10, & imorse när jag gick på toaletten var det lite rosa på papperet & blev helt säker på att mensen var på G. Men det var bara det, och nu är det som vanlig.. än så länge! Jag hoppas, verkligen hoppas att det är ett gott tecken, och inte ett dåligt tecken. /: har inte tappat hoppet, men är endå deppig som tusan just nu.

Hur går det för Er andra? {#emotions_dlg.flower}

• Emilotta
    vårt 2012: Till oss sa dom att landstinget inte bekostar blasto för att det är för dyrt, men i specialfall kan dom bekosta, dock inte bara för att man vill det. sen är det så att om det första färsk försöket misslyckas och man har något i frysen så får man även ett gratis frysförsök.
  • Annie79

EEJ:

Ja, det har ju känt som en ganska stor skillnad mellan få (och vi tänkte: jamen förra var mitt i älgjakten, kanske inte bästa förutsättningar osv osv.)  till att det var inga levande alls, jättekonstigt brev vi fick faktiskt. Sambon har inte riktigt förstått det där än... .

Tanken är att de ska gå in göra en punktion i testikeln, som jag förstått det.

• Annie79

En liten fundering?

Om man man får många ägg, insemineras då alla vid ICSI?

Jag funderar ibland på (om man skulle komma så långt) det här med äggdonation... .

Naturligtvis vill man ju först ha "de antal man själv behöver" men om man får många ägg, finns det en gräns för hur många som används?

Har läst och sett att det finns många som behöver donerade ägg också. Jag tycker inte alls att det känns konstigt och vet ju hur otroligt ledsamt det kan vara med ofrivillig barnlöshet.

Någon som vet?

Känns ju (i dagsläget) inte som att man vill äggstimulera bara för att donera, men om man "ändå håller på". Någon som vet?

• EEJ
    Annie79 skrev 2012-04-17 19:32:02 följande:

En liten fundering?

Om man man får många ägg, insemineras då alla vid ICSI?

Jag funderar ibland på (om man skulle komma så långt) det här med äggdonation... .

Naturligtvis vill man ju först ha "de antal man själv behöver" men om man får många ägg, finns det en gräns för hur många som används?

Har läst och sett att det finns många som behöver donerade ägg också. Jag tycker inte alls att det känns konstigt och vet ju hur otroligt ledsamt det kan vara med ofrivillig barnlöshet.

Någon som vet?

Känns ju (i dagsläget) inte som att man vill äggstimulera bara för att donera, men om man "ändå håller på". Någon som vet?

Vi fick ju som sagt ut massor av ägg och alla dom är befruktade med ICSI pga få simmare och att de jobbade lite dåligt med motstånd. Det var inget som de sa utan jag bara förstod det på hur de uttryckte sig när de berättade. När jag frågade upp om det så sa det att det var lika bra när spermieantalet låg under det normala.

Som jag läst här på forumet så verkar det vara lite olika, ibland låter de hälften av ägget befrukta sig själv och den andra hälften får hjälp med ICSI.

Jag tror inte att man får stimlera för egen del och donera samtidigt. Doneringen föregås av psykologsamtal och många tester för att man ska få klartecken som donator. Jag skulle absolut kunna tänka mig att donera ägg, men jag känner att jag vill vänta några år. Det skulle kännas konstigt att det skulle finnas i princip jämnåriga halvsyskon till mitt/mina barn i vårt närområde.
Svar på tråden IVF Umeå