• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • pinglan2012

Ni som redan har påbörjat behandling och kan sånt här: vilken cykeldag börjar man med nässpray resp. sprutorna? Tänkte fråga så jag har lite kött på benen inför mötet Glad

Mustikka: Åh vad spännande! Kul om vi kan följas åt Solig

Drömmer om ett barn: Ja, det är hiskeliga summor egentligen! Vi har tänkt köpa ett 3-pack för då blir det ju ändå rabatt om man säger så... vi har dock inte funderat så mycket över vad vi ska göra om vi inte lyckas på de försöken (maken är ju optimisten så han tror ett försök räcker Flört).

Ärligt talat trodde jag också att allt ingick... eller det står ju att utredning kostar 5.000, men den har vi ju gjort via landstinget. Och 3.000 - för första mötet??? Det är väl inte så mkt att göra än att betala, men som sagt trodde jag det ingick i de där 56.000.

• Smilla03
    Emilotta skrev 2012-04-15 22:04:35 följande:
    Smilla03: ja då är vi i samma sits, inte kul alls. jag har sprayat i 1.5 v och ska ta första blodprovet på onsdag så får jag se sen när jag får börja med sprutorna. japp det är första ivf:en. har du gjort flera? kommer inte ihåg om jag läst det, blir också lite snurrig vad alla sagtFlört

jag tycker också dagarna går jättefort som tur är! gillar inte sprayen, när jag nedreglerades förra året för endon så var det enanton sprutor som jag tog en gång i månaden.

jag har berättat för några kompisar och min familj men min sambo vill helst inte berätta för nån. han är ganska tyst av sig om sånna här saker. jag tycker det känns skönt att ha några att prata om detta med, skulle det gå åt skogen så tror jag det kan vara skönt om man kan få stöd av dem.  
    Det är första ivfén för oss också, vi var på första träffen i Umeå den 2 Feb. Jag skulle ut och resa i slutet av Mars så därför har jag sprayat extra länge (sen i mitten av Februari) . Det var ganska skönt också att få lite tid att förbereda sig inför det som komma ska =)Vi har varit öppna med min sjukdom och att vi har försökt länge till våra föräldrar och vissa kompisar ,l men just det här att det är på G med IVF har jag inte orkat berätta om, för då vet jag att då kan hon inte hålla sig och då kommer ännu fler vara oroliga för oss, och kommer att fråga oss hela tiden hur det går. Hur det än går nu så kommer vi  att berätta. Blir det ett plus eller inte om två veckor så kan vara skönt att de kan stötta en i detta. Spännande för dig, då har du inte lång tid kvar tills det är dax sprutorna =) Jag är van vid nässprayen, jag nedreglerades också i 6 månader för endon och då fick jag sprya med samma spray.

Jag är hemma från jobbet idag, har fått  magsjuka . Usch och fy, vi som ska upp till Umeå på Onsdag för äggplock. Jag har inte haft magsjuka sen år 2000, jag blir lite fundersam om det kan ha och göra med att jag har ökat min dos på sprutan från 150 till 225 fre, lör och söndag. Är det nån annan som har blivit dålig i magen/illamående av att ökat sin dos? Nu ska jag proppa i mig vitpepparkorn och vila i soffan. Hoppas allt är bra med er andra =) Kram kram
  • Smilla03
    pinglan2012 skrev 2012-04-16 10:20:02 följande:
    Ni som redan har påbörjat behandling och kan sånt här: vilken cykeldag börjar man med nässpray resp. sprutorna? Tänkte fråga så jag har lite kött på benen inför mötet Glad

Mustikka: Åh vad spännande! Kul om vi kan följas åt Solig

Drömmer om ett barn: Ja, det är hiskeliga summor egentligen! Vi har tänkt köpa ett 3-pack för då blir det ju ändå rabatt om man säger så... vi har dock inte funderat så mycket över vad vi ska göra om vi inte lyckas på de försöken (maken är ju optimisten så han tror ett försök räcker Flört).

Ärligt talat trodde jag också att allt ingick... eller det står ju att utredning kostar 5.000, men den har vi ju gjort via landstinget. Och 3.000 - för första mötet??? Det är väl inte så mkt att göra än att betala, men som sagt trodde jag det ingick i de där 56.000.
    Dom räknade fram det till oss när vi var i Umeå  när vi skulle börja med sprayen och sedan skrev de upp ungefärligt när sprutorna skulle börja tas och det har stämt ganska bra hela vägen. Du behöver nog bara veta när du haft din senaste mens, så var det för oss iaf. Sedan ringer de till er och ger nya intruktioner längs vägen. Spännande att ni ska dit på första mötet, vilket datum ska ni dit? 
  • turtle01

Hej på er i tråden! Har just hittat in och läst ikapp mig litegrann...

Jag är en tjej på 34, väntar på att få påbörja det första ivf:et här i umeå... har läkartid den 24/4, oförklarligt barnlös. Dvs de har inte kunnat hitta någon orsak, förutom då att jag medicinerar med levaxin sen många år tillbaka.

Känner mig förväntansfull, men rädd att gratisförsöket inte kommer fungera... ensammen bland kompisar runtom som får både 1-2 barn. Skulle gärna vilja få kontakt med någon ivf:are här i umeå. Sambo/terapeut blir inte samma som en annan som gör samma "resa".

kram till er alla därute! 

• Smilla03

Turtle01: Då ska ni ju snart dit! =) Jag är också ganska ny här på tråden men det är jätte skönt tycker jag att få prata med likasinnade och att läsa hur det går för alla. Mina kompisar har 1-2 barn också, från början var det många frågor hela tiden -När ska ni ha barn då? Men sista åren så är det ingen som frågar längre, de vet att vi har svårt att få barn, och det är jäkligt skönt tycker jag att slippa de frågorna =) Nu hoppas jag att vår ivf fungerar bra och att man får ett plus så då kan man ge dom en stor överaskning när man säger att vi också ska ha barn! =) Men, man är ju inte där än. Mycket kan fortfarande hända.

EEJ & ANNALOTTA. & Ni andra som funderar kring blastocyt, jag hittade en sida från där ivf kliniken i Falun skriver om detta. ( Ni kanske redan har läst det) men det står mycket positivt om blastocyt. Länk här nedan:
    www.ivfsverige.se/sida.asp%E5ngtidsodling&niva=11

• turtle01
    Smilla03 skrev 2012-04-16 12:40:58 följande:
    Turtle01: Då ska ni ju snart dit! =) Jag är också ganska ny här på tråden men det är jätte skönt tycker jag att få prata med likasinnade och att läsa hur det går för alla. Mina kompisar har 1-2 barn också, från början var det många frågor hela tiden -När ska ni ha barn då? Men sista åren så är det ingen som frågar längre, de vet att vi har svårt att få barn, och det är jäkligt skönt tycker jag att slippa de frågorna =) Nu hoppas jag att vår ivf fungerar bra och att man får ett plus så då kan man ge dom en stor överaskning när man säger att vi också ska ha barn! =) Men, man är ju inte där än. Mycket kan fortfarande hända.
    Hej Smilla! Tack för dina rader, skönt att känna att man inte är så ensam ändå! Jag känner igen det där med frågorna, nu frågar folk inte heller som förut. Men vi har nyligt liksom "tröttnat" på att vänta på att ta allt i rätt ordning, och förverkligat en dröm; dvs köpt hus för ett par månader sen. Kan bäva lite ibland när några kommer hit första gången, och man hör kommentarer i stil med; "så stort det är". Men vi trivs jättebra och ser fram emot våren!! Cool  Hur ser det ut för dig med ivf då? (första försök, eller provat tidigare?)
  • A79

Oj vad många nya här! Va roligt!!{#emotions_dlg.flower}

turtle01
    Visst är det lite trist att vi bara får ett försök!
    Gör ju bara så man blir ännu mera nervös..
    jaja man får tacka & ta emot att vi får ett gratis iafSkrattande

& huvva Smilla! hoppas magsjukan ger sig! 
    Jag är inte avundsjuk!

pinglan2012! Va kul att ni ska få börja nu :) 
    Ja enorma summor !
    Men vad gör man inte för att få ett barn?Flört

annalotta & EEJ
    Hoppas att det går bra för er nu! lite nyfiken på hur ni bestämde er!
    Vilket beslut att måsta ta allts!!

drömmer om ett barn
    Jo känner idag att det känns ännu ännu bättre
    & samtidigt rädd att ja kanske inte blir gravid nu då man knappt känner något...
    fast magen är som en rund luftballong dock 
    Jenny läkarn skulle ringa upp mig idag så få vi se vad hon säger :)
    Jag ska ta gravid testet den 23.e :)
    Hur mår du hittils?

Emilotta 
    Tack för ditt svar :)
    Här lär man sig mycket som man aldrig hört förr,  intressant!! 

• Smilla03

Turtle01: det är första försöket för oss, Jag ska ta sista sprutan ikväll kl 20:00 och på Onsdag ska de plocka ut (förhoppningsvis) några ägg =) Grattis till husköpet! Ska ni renovera något eller är det bara att slappa och må gott i nya huset? Tänkte att det kanske är bra att ha något att göra nu när ni ska påbörja IVF, så ni har något annat att tänka på.

A79: Tack, det är faktist mkt bättre nu redan, jag börjar mer och mer tro att det är en biverkning av Gonal F. Jag har läst lite och tydligen kan man få både illamående och diaree av sprutan. Hur gick det för dig med ägginsättningen? Hur många dagar efter ägguttaget satte de tillbaka?

• A79

Hej Smilla!
    Skönt att det inte var riktig magsjuka!
    Men shit att du blir så pass dålig av sprutan!
    Du kanske har för hög dos?.. äh ja vet inte :) 
    Om du ska göra ägguttag på ons kommer dom nog göra ET på fredag redan :)
    2 dagar brukar det dröja om du nu inte blir överstimulerad som EEJ & annalotta 
    & måste vänta! men det får vi hoppas att di slipper! 

• Chan2

Hej på er alla!

Vad glad jag blev då jag hittade er Glad

Jag och min sambo är oxå i IVF svängen dock så har vi ej hunnit lika långt som de flesta utav er andra.... Jag var och lämnade ett sista test på sköldkörteln eller nått och det kom tillbaka normalt. Ringde Sunderbyn och fick veta att hon som skickar remisserna har SEMESTER??!! i 3 veckor till... Demon

Måttligt glad man blir då man vet att det försenas pga att en läkare fått ledigt, morr...

Jaja ska ta och ringa dom igen snart och hoppas på ett bättre svar!

Lycka till alla! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden IVF Umeå