• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EEJ

A79, nej jag ruvar inte än. Väntar på en blastocyst som ska sättas in på onsdag. OM man är överstimulerad brukar symptomen bli värre efter insättning och ännu värre om man blivit gravid! Ring gynjouren imorgon och väg dig varje dag- det var det tips jag fick!

Lycka till!

• Smilla03

Nu var det länge sen jag var inne här, det har varit så mycket under veckan, jobb för hela slanten. Jag ser att det har hänt massor här inne sen jag var här sist.

Drömmen om ett barn: Du skrev välkommen till mig för ett tag sedan, då hade du tagit din första spruta=) Nu har det hänt mycket. Jag håller tummarna på att det går bra allting =) Jag tar fortfarande sprutor. Har fått öka dosen lite grann och på Onsdag är det äggplock för oss =) Hur går det för er? Jag håller tummarna på att du får ett plus snart hihi,

EEJ: Herregud vad jobbigt för dig med överstimuleringen =( Hur mår du nu? Som sagt det var ett tag sedan jag var inne här och skrev, sist frågade du lite om jag hade någon vul inbokad =) Jag var dit i Tors och dom såg då ca 5 st "ägg" som var ca 10-11mm och en massa små "ägg" Jag har fått öka dosen på sprutan från 150 till 225. På Onsdag ska jag till Umeå för äggplock.

Är det bara jag som har massa flytningar nu när man kör sprutorna? Samma som när jag brukar ha ägglossning i vanliga fall, får fasiken lov att byta underkläder när halva dan har gått =)

• A79

EEJ
    OK TackGlad 
    Vet du nr till gynjouren? 

• EEJ
    A79 skrev 2012-04-15 07:31:36 följande:
    EEJ
    OK TackGlad 
    Vet du nr till gynjouren? 
    Man kommer i kontakt med Gynjouren via sjukvårdsrådgivninge. Borde ju vara tlfn 1177 öven för dig för det gäller väl hela Västerbottens läns landsting.
  • A79

Hej allihopa!

Tack EEJ igen :)

Det finns en gravidtetskalender här & på vecka 2 står det:
    Vid ägglossningen vandrar ägget ut i äggledaren där det kan ligga i ett halvt till ett och ett halvt dygn. Ett tecken kan vara att slidsekretet inte längre är vitt och grynigt utan istället rikligt, glasklart och halt.Kvinnans ägg lever upp till 24 timmar efter ägglossning och mannens spermier lever upp till 48 timmar. Det kan alltså ta allt från 30 minuter till 48 timmar för spermien att träffa ägget. Kvinnans mest fruktsamma dagar brukar räknas från 10:e till 14:e dagen efter den sista mensens första dag, beroende på din menstruationsintervall. Då är det som störst chans att ägget och spermierna möts.
    Kan det stämma för oss som kör IVF?

• drömmer om ett barn
    Annie79: Vad skönt att det börjar vara på gång för er också! Glad Är det IVF-kliniken som gör spermatest och punktion? Har det funnits några levande spermier alls eller var alla icke-levande? Hur många prov har din man fått lämna? Håller tummarna för att det ska finnas spermier så ni kan göra ICSI.

EEJ: Det gjordes ICSI på alla mina ägg. Simmarna var något slöa (vilket även framgick under utredningen, men detta skulle inte vara något hinder för graviditet sa läkaren) så dom tog det säkra före det osäkra. Fick dock aldrig veta hur många miljoner det var. Kom er dotter till på naturlig väg? Hur mår du nu?

Mustikka: Jag vet faktiskt inte hur exakt det är på dagen. Vore synd om ni blev tvugna att vänta en månad till nu när det äntligen är er tur. Vad bra att du går skift, hoppas att IVF:en passar bra in i ditt schema. Jag behövde inte ta ledigt alls utan var ledig när ena blodprovet skulle tas och jobbade natt när det var dags för det andra samt ultraljudet.

A79: Håller med om att det är lite förvirrande nu när vi är så många i gruppen. Jag blir också snurrig emellanåt.. Glad Har bestämt mig för att jag räknar ET-dagen som dag 1 så nu vet ni allihopa hur jag räknar iallafall.

Fick du tag på gynjouren? Extra jobbigt när man har ont och så går det inte att få tag på kliniken! Rynkar på näsan Tilltar smärtan eller är den konstant?

Blev lite fundersam av texten du hittade i graviditetskalendern.. tror inte den stämmer in på oss eftersom vi tar en ÄL-spruta beroende på hur våra ägg ser ut. Och ägget + spermierna möts väl ganska direkt? Glad Men detta är förstås mina egna funderingar, har ingen aning om hur det egentligen är.

Smilla03: Åh, vad kul att det snart är dags för äggplock för dig! {#emotions_dlg.flower} Har behandlingen gått bra i övrigt? Jag fick inte några speciella flytningar av sprutorna, och brukar inte ha det vid ÄL heller. Men mycket konstigt kan hända när man sprayar och sprutar så det är säkert en helt vanlig biverkning! Glad

Det går bara bra än så länge. Letar symptom som en galning men hittar inget annat än ömma bröst. Imorgon är det 2 veckor kvar till testdag, känns som en evighet..
  • Emilotta

Mustikka: jag kör långa för att jag har endometrios och då är det bättre egentligen har jag hört att man ska nedregleras 6 mån innan ivf om man har endometrios för bästa resultat. jag vet inte annars vad det är som avgör.

drömmer om ett barn: jo jag mår lite bättre nu tack=) dock har jag blivit tokförkyld.

jag minns att när jag nedreglerades förra året i 6 mån så var jag förkyld typ varje månad så det verkar som att immunförsvaret blir sämre för jag brukar nästa aldrig vara sjuk annars. nån annan som upplevt samma?

• A79

Emilotta!
    Vad är endometrius?
    Blev bara nyfiken för du skriver att du får nedsatt immunförsvar
    när du nedregleras pga endometrius? 
    vad är det & hur får man reda på att man har det?

drömmer om ett barn
    hm ja vill ju inte skryta..
    men nu börjar smärtan avta lite...
    hoppas den inte kommer tebax bara för att jag sa så där nu! 
    Men d gör fortfrande så pass ont att jag gärn sitt på soffan hela dan så imorgon ringer jag dit :)

& jo ja tänkte oxå ang gravidtetskalenden att våran ..
    el våra mäns spermier är ju redan i ägget &..
    & den ska väl inte vandra genom äggledarn då den redan
    är satt på plats ja jag är allmänt snurrig!
    Räknar iaf som du!
    Från & me ET dagen:)
    Va skönt att du bara har brösten som ömmar.
    Hoppas du fortsätter att må bra :)

• annalotta

Hej! hittade den här tråden nu..har inte hunnit läst in mig men ska göra det sen. Tänkte om jag kunde få rådfråga med er här?
    Vi har försökt få barn sedan mars -09, har gjort tre IVF, ett som fick avbrytas pga av att dem gav mig för låg dos puregon, endast 125ie.  Har sedan efter det gjort ett försök till där vi fick ett tredagars insatt, som tyvärr ej blev ngt. Gjorde sedan ett FET med två st blastocyster, tyvärr inget där heller. Nu till frågan, gjorde äggplock här i umeå i fredags, läkaren ringde i lördags och av de sex ägg vi fick blev alla befruktade och planerade insättning på måndag (imorgon) men vi får oxå på egen risk odla till onsdag och sätta in en blastocyst, procenten att lyckas är ju högre!  Problemet är  att alla kan  dö innan onsdag eftersom vi bara får ut sex ägg..tar man ett imorgon vet man ju att man får ngt tillbaka iaf!.. Vad ska man göra och hur ska man tänka??
    vi har en dotter sedan tidigare som kom till utan problem..men pga av kejsarsnitt, hjärtformad livmoder och få ägg har vi inte höga odds att lyckas. Så alla försöker får vi betala för själva.
    En kram till alla i tråden!

• Emilotta
    A79: Endometrios är att livmoderslemhinnan "sipprar" ut i buken när man har mens och det bildas sedan härdar, blodfyllda cystor och sammanväxtningar i buken och kring äggstockarna. Det är olika aggressivt för olika personer. jag hade tex härdar på bukhinnan och en cysta på varje äggstock som de tog bort genom bukoperation. man sätter diagnosen genom titthålsoperation. det drabbar ca 10% av alla kvinnor i fertil ålder men jag hade inte hört om det innan jag fick diagnosen. nu har jag märkt att det är jättevanligt men verkar inte vara så många som pratar om det. vanligast är att man har ofantligt ont när man har mens och det är också då som endometriosen växer på sig. det gjorde så ont att jag inte kunde sitta, gå på toa och det gjorde ont från bröstet och ner och även i ryggen. så sökte jag hjälp och fick diagnosen i okt 2010. många får svårare att bli gravida men inte alla. det är liten kort sammanfattning. man sätts i klimakteriet (nedregleras) för att svälta ut endometriosen, har man inte mens så blir det bättre men det är inte alltid det hjälper för alla. efter att jag varit nedreglerad blev det bättre men det har börjar komma tillbaka så jag hoppas verkligen att jag blir gravid så snart som möjligt. tyvärr är det kroniskt men kan för vissa bli bättre när man varit gravid. 

skönt att din smärta börjar avta! 
Svar på tråden IVF Umeå