• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • vårt 2012

Hej alla :)

Har inte skrivit här tidigare men läst å läst, å nu kan jag inte hålla mig längre :)

Var på äggplock igår och fick veta att vi fått 7 ägg.. Känns nästan snopet lite med bara 7 men jag hoppas det räcker och kanske något till frysen.

Något jag inte var beredd på var att det skulle kännas så pass ordentligt efteråt, jag trodde att själva plockningen skulle vara det plågsamma men inte alls, det var bara intressant å jag passade på att fråga doktorn om både det ena å det andra! :)

Har PCOS och kört korta perioden.

Hur ska man hantera tiden mellan insättning och test? Några tips?
    Kommer ju vara en mardröm att gå på toa!

Solig 

• A79

Välkommen vårt 2012{#emotions_dlg.flower}

Jo du har rätt ang mardrömmen att gå på toa!
    Jag måste bara få fråga, vad är PCOS?

• vårt 2012
    A79 skrev 2012-04-11 17:13:55 följande:
    Välkommen vårt 2012{#emotions_dlg.flower}

Jo du har rätt ang mardrömmen att gå på toa!
    Jag måste bara få fråga, vad är PCOS?
    Tackar!

Förkortningen PCO står för "polycystiska ovarier" S har jag för mig är för syndrom och betyder egentligen äggstockar med många cystor. Namnet är inte korrekt eftersom det inte rör sig om cystor utan om äggblåsor (folliklar). Vid ultraljudsundersökning kan man se att äggstocken innehåller många små äggblåsor, ofta arrangerade som ett pärlband i kanten av äggstocken.

Man har oftast väldigt oregelbunden mens, och sällan ägglossning.. 
  • A79

vårt 2012!

Wow ! Ok tack för förklaringen :)
    Jag fick oxå 7 ägg på äggplocket, bara ett infryst dockObestämd 
    När får du göra ET? 

• vårt 2012

@A79: Imorgon är det insättningsdags! Det är blandade känslor äntligen och hualigen men absolut mest äntligen!
    Hur har du tänkt göra, testa tidigare? visst är det tre veckor de vill man ska vänta?

• A79

vårt 2012!

Wohoo imorgon!!Skrattande 
    Det kan jag lova gör iaf inte ett dugg ont Glad 
    Jo ja förstår ungefär hur du känner hehe blandade kännslor!
    Visst gör du det här i Umeå?
    Ja tänker vänta tills datumet dom satt den 23:e :)
    & det är 2 veckor efter ET.
    Lycka till imorgon!!! Solig 

• EEJ
    vårt 2012 skrev 2012-04-11 17:54:59 följande:
    @A79: Imorgon är det insättningsdags! Det är blandade känslor äntligen och hualigen men absolut mest äntligen!
    Hur har du tänkt göra, testa tidigare? visst är det tre veckor de vill man ska vänta?
    Åh jag ska hålla tummarna för er och för "Drömmen om ett barn" så hårt jag bara kan imorgon. Hon har inte hört av sig men de trodde på ET på torsdag så vi chansar på att det blir så. Det kanske inte rä så lätt att höra av sig när man bor i en annan stad. Det är ju inte alla som kan surfa på mobilen.

Jag längtar så tills det är min tur men jag ligger bara några dagar efter. ÄP på fredag och insättning veckan efter.

LYCKA TILL!!
  • familjha

A79: men vi har också mailat dem i förrgår men fortfarande inte fått något svar. Vad skrev ni i rubriken då för att få svar så snabbt? Vi skrev mitt personnummer för då tänkte vi att vi ändå står som utredning och att de skulle se de. Men som sagt, de har fortfarande inte svarat.

• EEJ

Familjha: ringer du direkt när telefontiden öppnat? Jag prövade ringa senare på e.m och fick en tid trots att det var "fullt" på morgonen.

• Emilotta

familjha: jag ringde i morse kl 7.30 precis när dom öppnade och då fick jag telefontid idag 13.20. mensen kom idag som ett brev på posten så får se i eftermissag vad som säger om när jag ska ta första blodprovet.

A79: jag kör långa versionen. jag började spraya förra vecka på dag 21 och som sagt så skulle jag höra av mig till dem när mensen kom så jag kan kolla med blodprov att jag är ordentligt nedregrerad. sen börjar jag nog med sprutorna nästa vecka tror jag.

för övrigt har jag börjat må riktigt skit av sprayen. gråter för ingeting och känner mig helt hopplös. visste innan att det kunde bli såhär för jag nedreglerades i 6 månader förra året pga min endometrios. men även fast jag vet vad det beror på kan jag inte låta bli att bara vilja gråta. det dumma är att jag innan tänkte att " så farligt kan det inte vara, det är ju bara att stå ut" men nu förstår jag. undrar hur man orkar gå igenom massa ivf försök.

styrkekramar till er alla!

Svar på tråden IVF Umeå