• jennyz

IVF Umeå

Om man köper trepack och lyckas på första är de andra försöken förbrukade, om det leder till ett barn som föds... Vi köpte också ett trepack efter vi hade gjort vårt gratisförsök, trodde inte att det skulle lyckas direkt, och ville känna mindre press... Vi lyckades på andra, så kostnaden blev ung detsamma som det hade blivit om vi köpt ett och ett, men det var skönt psykiskt efter första minuset att veta att jag hade fler redan betalda försök... Trots allt kan det krävas några försök för att anpassa behandlingen till just sin egna kropp... Tyvärr... men många lyckas också direkt, så jag ska inte dra ner hoppet för er alla!!!

• jennyz

Jockelina: håller tummarna att det är en guldblastis som stannar hela vägen!!!!

• jennyz

Äppelkaka: jag tycker inte att du överreagerar, det är tillräckligt med saker som ska klaffa i en behandling... Om du känner som du gör kanske ni ska avvakta en cykel, huvudsaken är ju att ni känner er redo och förberedda! Jag tror att kroppen är mer beredd på att ta mot ett embryo om man mår bra än om man stressar upp sig och stör sig på saker innan...sedan så är jag sådan otålig person så jag har svårt att vänta trots allt...

• jennyz

Äralltupptaget: jag brukar vara hemma ÄPdagen bara, jag brukar inte ha så ont efter ÄP, men vissa får väldigt ont så det kan vara bra att vara hemma lite första gången kanske, det känns i alla fall att de varit och plockat ägg om man säger så, och man bör inte göra så fysiskt ansträngande aktiviteter efter ett ÄP.
    De är väldigt flexibla på kliniken, ni bestämmer tillsammans när det passar att köra, de har semesterstängt ganska länge på sommaren också, bra att veta.
    Det finns bara en klinik, det är den hemsidan som du kollat på, de har både de landstingsbetalade och de försök man betalar privat. Det är fantastisk personal så de kommer att ta väl hand om dig/er!

I vårat fall kom de tidigt i utredningen fram till att vårt problem låg hos min sambo, på mig kollade de några blodprov och en gynundersökning sedan släppte de min utredning...eftersom vi måste göra IVF så skulle inte det göra någon skillnad med spolning av äggledare så där har jag ingen erfarenhet.

Mirage: jag är så ledsen för er skull!!!! Förstår att det känns tungt, kan de inte ändra er behandling så ni åtminstone kommer till återföring? Något borde de väl kunna göra!!

• jennyz

Jag är lite osäker, har för mig att de stänger kring midsommar och öppnar igen en bit in i augusti, men någon annan kanske vet mer exakt?

Vad gäller att vara ledig, detta försök var jag hemma en hel vecka, och jobbade sedan mindre ytterligare en vecka, inte för att jag var tvungen för att jag hade ont eller så, men ville vara extra noga med att ligga och vila minst en timme när jag tog mina vagitorier efter ET, detta gjorde jag även när jag blev gravid förra gången... Men jag har eget företag och kan styra själv rätt mycket, det kan ju inte alla... Men om man har fysiskt jobb så skulle jag rekommendera att vara ledig lite, om inte annat så kanske man om det inte lyckas tänker "tänk om jag gjort annorlunda, då kanske det hade lyckats???" Det är så jag tänker...

• jennyz

Jag brukar ta sprutor 10-11 dgr sedan ÄLsprutan och en dag utan sprutor innan ÄP så ung 13-14 dagar efter sprutstart. När ni planerar behandlingen kommer de att kunna säga ungefär när det blir ÄP, plus/minus två dagar kanske, beroende på hur kroppen reagerar på behandlingen..,

• jennyz

Vagitorerna innehåller hormoner som kroppen själv ska producera när den blir gravid, så de ska lura kroppen i början att den är gravid för att hjälpa embryot på vägen... Dessa kan också ge dig falska symtom, som ömma bröst väldigt tidigt eftersom kroppen tror att den är gravid...

• jennyz

När man tar femanest så är det en stimulerad cykel, då kollar man slemhinnan och att inga äggblåsor finns vid VUL och planerar in FET efter slemhinnan... Vid ostimulerat FET så tar man ÄLtest och kollar när man får utslag och sätter tillbaka det frysta embryot efter ÄL, så blir det så likt en naturlig cykel man kan göra...

• jennyz

Härligt äppelkaka, då blir du ruvare innan helgen igen!!

Jag är så sjukt nervös nu, ska till spec mödravården om en timme, och följa upp blödningen de såg på kliniken för två veckor sedan, jag är så rädd att få neg besked!! Konstigt hur man funkar, jag har faktiskt knappt oroat mig dessa två veckor, men nu börjar jag tänka en massa och blir alldeles skakig av nervositet!!! Går in i v 11 nu, fortfarande kan ju mycket hända tyvärr...

• jennyz

Tack snälla ni!!
    Sitter i väntrummet nu, de andra som sitter här har rätt stora magar, längtar dit!

Svar på tråden IVF Umeå