• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Cice - Hm...Ha, ha Solig. Upprepar det som många andra redan har skrivit :)
    Ta ett gravtest!!!

• Gaaaa

Det gör jag med

Bara en liten fråga... Varför tar man ägglossningstest om det inte är runt ägglossning??
    Nu menar jag inte dig Cice

Men jag har läst det lite då och då..

Jag har också slutat med DHEA och så tar jag mina homopat piller. Och jag har riktiga ägglossnings känningar och mens känningar varje gång nu. Känner mig nästan 10 år yngre

• Gaaaa
    Kvinna72 skrev 2012-11-22 09:59:52 följande:
    Gaaa: hur länge åt du dhea?

3  månader. Men jag mådde inte så bra så det var låg dos 25 på kvällen och levaxin 50 på morgonen...
  • Happies
    germany skrev 2012-11-20 19:54:09 följande:
    Kul att se dig här!  Glad
    Hur långt gången är du nu? För jag hoppas såklart att du fortfarande är gravid?

Tänk om du kunde dra dig till minnes om det var när du ökade till 75 mg som biverkningarna ökade.
    Jag hade inga biverkningar när jag åt 50 mg. Men sedan jag en tid tillbaka har börjat äta 75 mg så har jag börjat tappa en hel del hår samt att jag fått finnar lite här & där. Kan såklart stå ut med dessa om de är av godo :) men vet inte om jag ska tolka det som ett bra tecken eller dåligt?
    Ska snart ta nytt DHEA-s så kanske jag kan få mig en vink om jag kan trappa ner till 50 mg igen där jag uppenbart mådde som allra bäst.
    Hej, jag är fortfarande gravid I vecka 29 nu så det känns verkligen som att det kommer att gå vägen. Har läst lite anteckningar och jag verkar ha tagit 75 mg under "mustasch-tiden", minns inte om det försvann sen när jag sänkte dosen, eller först när jag slutade helt med dhea.Jag tror inte det är ett dåligt tecken att man får biverkningar, men jättebra om de kollar ditt dhea så att du förhoppningsvis kan sänka dosen. Men jag har alltid haft minst biverkningar av 50 mg, även om min doktor aldrig rekommenderat mig att minska i dosen (75 mg) trots biverkningar. Hon menade att det inte var nån fara. Men vi har å andra sidan aldrig kollat mitt dhea heller och jag är lite av den åsikten att ju bättre man mår desto mer rätt är det för kroppen, därför är det bra att ni får kolla dhea regelbundet.

Hoppas att du och alla andra blir gravida snart, lycka till allihopa! 
  • Gaaaa
    germany skrev 2012-11-22 12:41:55 följande:
    Gaaa- Vilket homeopatmedel äter du? Sepia?

Nej så hette det inte, får åter komma om det
  • Bambi2

Hej!
    Jag har följt tråden ett tag och jag fick så höga förhoppningar om att DHEA-tillskott skulle kunna hjälpa mig att jag hade tänkt beställa det så fort jag hade pratat med CFC i Danmark. Nu har jag haft samtalet och de avråder bestämt från DHEA... läkaren sade att det inte skulle hjälpa mig och att det var steroider och därför inte att tänka på. Det gick liksom inte att diskutera. Jag han inte påpeka att andra kliniker, t.ex. i Falun, skriver ut det. Jag är nyss fyllda 40 och mitt AMH sjönk nyligen till 0,7. Mitt DHEA värde är på gränsen: 1,7. Jag kan inte förstå denna skepsis och läkaren lät inte hoppfull om mina chanser. Först ombads jag att avvakta.. men jag ser inte hur det skulle kunna gynna mina chanser. Jag ska nu teststimuleras för att se hur jag svarar på hormonstimulering men som sagt, det lät inte särkilt hoppfullt. Förstvivlad!