• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina
    Germany, vad ledsamt att höra om din känsla. Jag hoppas ändå att den inte stämmer men vet också så väl att man känner det så bra. Jag beklagar verkligen Hjärta

Germany, har du sett det här apropå dina funderingar om livmoderns miljö: www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/livmoder-priming.htm

Här är en artikel om kommande forskning: www.vetenskaphalsa.se/lagom-irriterad-livmoder-kan-hjalpa-ovilligt-agg/

Sen vill jag säga att jag känner igen mig så väl i dina funderingar på att kasta allt. Jag skulle göra det också men känner att jag har så mycket piller kvar och de gör ingen skada kom jag fram till. Däremot hade jag tänkt släppa lite vad gäller maten... men jag har gått upp 3 kg den senaste tiden. Det gjorde att jag ändå måste tänka på maten. Men jag har, tror jag släppt den värsta hetsen att hitta det optimala pillret även om jag gärna skulle vilja stärka min egen ägglossning lite.  Jag har börjat tänka lite: Det får bli som det blir. Det har hjälpt mig mycket. Men så får jag spottings och då går jag tillbaka i pillerletandet... Jag har testat progesteronkrämen som de nämner på hormoni.se Den ska jag fortsätta använda fram till ÄD.

Det finns en väldigt bra sida om hormoner också som heter mialundin.se Hon rek progesteronkrämen till alla kvinnor som har pms och strul med mensen. Man använder den dag 16 - 28 i cykeln. Hon menar att de flesta i fertil ålder har östrogendominans. Hon är barnmorska och har forskat mycket på detta!! Mycket intressant människa och mycket intressant det som handlar om bioidentiska hormoner.

Pimpim, vi har valt Åbo för att i Finland är det just känd donator. Det gör inte oss ett dugg. Då vi tror att det inte ska vålla några bekymmer. Vi har valt det för att vi har stor chans att få ersättning från FK för ÄD då. Det går lätt att ta sig till Åbo från Stockholm. Vi bor i Söderhamnstrakten.
  • germany

Tuvalina - Jo, jag har läst samma artikel. I dag fick jag dock bara ett infall och tänker att jag skiter i allt om vad jag ska göra och inte göra och så försöker jag LEVA ett helt NORMALT liv med NORMAL kost osv osv osv. Så jag tog och gjorde slag i saken och har hela dagen varit ute i naturen och umgåtts med en god vän. Solen har lyst och jag har skrattat en hel del idag och bara det känns så himla bra!

Jag säger det nu (men vet inte om jag kan hålla mig helt och hållet Flört), men jag tror verkligen att jag ska släppa greppet kring alla tankar om varför det inte fungerar för våra små embryon som vi får tillbaka och det rätt så rejält. Tänker som så att de grundläggande grejerna som att hålla koll på mitt TSH + lite andra vanliga värden, det ska jag fortsätta ta regelbundet. Likaså att jag tänker fortsätta med DHEA och att om det blir fler IVF så ska jag köra med kortison och trombyl i allafall. Sedan har jag lite andra planer också, men dom har jag knappt presenterat för mig själv än!

Men som sagt, detta är vad jag känner i skrivande stund :) Saker och ting kan ändras från ena dagen till den andra.

Önskar er lycka till i Åbo, tror det där kommer att bli skitbra rent ut sagt! Och vem vet, vi kanske möts fler gånger och det i Finland eller så samlas vi ett gäng från FL när vi alla har fått våra små underbara bäbisar Solig

• germany
    PimPim1 skrev 2012-11-13 20:17:56 följande:

Helt rätt Germany hehe, har aldrig haft bild men tyckte det var dax att ge mig ett ansikte :) Inboxa gärna!!

Planen är att forsätta med hemmaförsöken några nånader till och sedan övergå till ÄD innan sommaren om inget händer. Jag är till åren och har inget att förlora på att prova lite. Jag vill liksom utesluta alla möjligheter innan jag ger upp de egna äggen. Har äl varje månad men för tidigt för att vara optimalt. Har provat diverse kosttillskott och akupunktur men det vill sig inte riktigt. Har dessutom testat avagt positivt ett par gånger och misstänker att de inte fäster ordentligt.. 

Har bra fsh så chansen finns ju fortfarande. Kommer troligtvis också att pröva prednisolon på eget bevåg, kanske nästa cykel (knappt man törs säga) men tror inte det kan skada. (Har lättare allergi och har haft havandeskapsförgiftning med mitt första barn).

Håller tummarna för dig!

Se där :) Men jag märkte i allafall att det var något nytt med ditt inlägg och det var då bilden :)

Vad bra att du tänker köra på kortison, det skadar inte. Jag var lite småskraj innan jag vågade ta kortison. Men nu så känns det bara bra att ha vågat använda preparatet. Jag tänker fortsätta med kortison vare sig det blir IVF eller ÄD. Ska dock snart till att trappa ner min dos för att ha uppehåll då tills det händer nåt i planerna.

VAd skönt att ditt FSH är bra. Håller tummar för att det blir ett fint plus för dig också framöver.
    Hur gammal är ditt barn eller har du flera?

Sköt om dig {#emotions_dlg.flower}
  • TWH

Hej, jag hoppar in i denna tråd, känner några av er från Atentråden😄 jag har fått ordinerat att jag ska börja med dhea av min grekiska läkare. Hur får jag tag på detta i Sverige? Är det receptbelagt, vad heter det i såna fall?

• PimPim1

Germany, vad trist med känslan, håll modet uppe! Hoppas verkligen att du har felNalle. Jo jag kommer att testa prednisolon. I låga doser övertalar jag mig själv att det inte kan vara så farligt. Vilka doser har du tagit? Har läst att 10 mg före äl och 20 mg efter för att sedan trappa ner verkar vara vanligt.. Hur har du gjort?

Tuvalina, jo hormoni.se har jag varit inne på och ProgesterAll finns hemma. Tror absolut inte att krämen gör skada. Har glömt bort den några månader men tack för påminnelsen, kommer smörja efter ÄL denna månad{#emotions_dlg.flower}. Angående ÄD och donatorer så är det nog för egen del som det skulle kännas jobbigt att ha ett namn på den "biologiska" alltså enbart egoistiskt. Jag är som sagt inte alls mogen för steget än och vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Hela ÄD beslutet är rätt tufft och jag behöver kanske lite tid än.       

Önskar alla som skriver eller läser en riktigt skön helgSolig.

• Kvinna72
    TWH skrev 2012-11-15 21:27:49 följande:
    Hej, jag hoppar in i denna tråd, känner några av er från Atentråden jag har fått ordinerat att jag ska börja med dhea av min grekiska läkare. Hur får jag tag på detta i Sverige? Är det receptbelagt, vad heter det i såna fall?

Hej, jag har köpt dhea på www.dhea.com 
    Jag är inne på min andra burk därifrån. Blir inte förvånad när det dimper ner i brunt kuvert från USA i brevlådan.

Lycka till! : ) 

• Kvinna72

Hej alla,

Följer denna tråd och skiver här lite då och då. Jag har ju tagit dhea i ca. 4,5 månader nu. Vi har gjort ett litet ivf uppehåll (har gjort 3 ivf'er totalt) och hoppas såklart på hemma försök men än så länge har det inte lyckats.
    Jag har hela tiden tagit 25mg x 3/dag i stort sett men just nu har jag trappat ner till 25 mg x 2/dag. 

Just nu så känns allt dock lite jobbigt, vet inte vad som händer med min kropp. Jag har inte fått min mens, jag är typ på cykeldag 37 och jag är INTE gravid. Har tagit ett gravtest för några dagar sedan : (    
    Förra månaden så hade jag igen ägglossning heller vad vi (jag och min akupunktör) kom fram till. Jag 'tempar' varje morgon (tar tempen) och kollar basal temperaturen osv... 
    För ca. 1 vecka sedan så fick jag också så fruktansvärt ont lite längre ner i magen/mot 'kvinno magen' så att säga. Jag hade värk och var såååå öm när jag tog mig på magen. Vet inte om det kan ha varit en cysta eller så. Känner att nu måste jag kanske kolla hur allt stå till. Mycket jobbigt i hela denna process också, man blir så orolig att det är något fel. 

Det är många tankar och funderingar just nu. Jag går hos en akupunktör som jag känner mig nöjd med, det är ört te hit och dit, vitaminer och minarel, dhea m.m....Vart blir nästa steg tänkter jag nu? Det är väl mest jag som grubblar och funderar just nu. Funderar också på att byta klinik. Ja, ja...  kände väl att jag behövde skriva av mig lite. Lycka till alla så hörs vi snart!

TWH: det är rekommenderat att du tar ett dhea-s prov innan. Jag gjorde dock inte det men ska försöka att ta tag i det och göra det nu i stället för att se hur jag ligger till. 

• Anemon

TWH, jag har fått DHEA utskrivet av Dr Jullig på rekommendation av Falun så kolla antingen direkt med kliniken eller med Jullig.
    Vi har bytt klinik till Falun just av anledningen att vi ville prova DHEA men vår klinik i Stockholm inte kunde tänka sig det.

• Tuvalina

TWH! Vålkommen hit. DHEA finns i Sverige på recept och heter då Prasteron.

Pimpim, du som förälder får aldrig reda på barnets genetiska donator. Barnet har rätt att ta reda på det. Glöm inte att du blir barnets biologiska mor men inte genetiskt. Lite ordklyverier bara...

• Kvinna72
    Anemon skrev 2012-11-15 22:19:41 följande:
    TWH, jag har fått DHEA utskrivet av Dr Jullig på rekommendation av Falun så kolla antingen direkt med kliniken eller med Jullig.
    Vi har bytt klinik till Falun just av anledningen att vi ville prova DHEA men vår klinik i Stockholm inte kunde tänka sig det.

Hej,
    Jag funderar också på att byta klinik till Falun. Dock har jag köpt det på egen hand redan.

TWH: Välkommen! : )