• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-11-22 16:35:33 följande:
    Hej!
    Jag har följt tråden ett tag och jag fick så höga förhoppningar om att DHEA-tillskott skulle kunna hjälpa mig att jag hade tänkt beställa det så fort jag hade pratat med CFC i Danmark. Nu har jag haft samtalet och de avråder bestämt från DHEA... läkaren sade att det inte skulle hjälpa mig och att det var steroider och därför inte att tänka på. Det gick liksom inte att diskutera. Jag han inte påpeka att andra kliniker, t.ex. i Falun, skriver ut det. Jag är nyss fyllda 40 och mitt AMH sjönk nyligen till 0,7. Mitt DHEA värde är på gränsen: 1,7. Jag kan inte förstå denna skepsis och läkaren lät inte hoppfull om mina chanser. Först ombads jag att avvakta.. men jag ser inte hur det skulle kunna gynna mina chanser. Jag ska nu teststimuleras för att se hur jag svarar på hormonstimulering men som sagt, det lät inte särkilt hoppfullt. Förstvivlad!

Bor du i södra delarna av landet eller vad är det som gör att du inte väljer en klinik i Sverige i stället?

Blir det verkligen billigare med alla kringkostnader som flyg för två full - flex, hotell, ledighet, kostnader för gyn på hemorten, mediciner som går utöver högkostnadsskyddet etc.?  
  • Bambi2
    Lillstoran skrev 2012-11-22 18:20:25 följande:

Bor du i södra delarna av landet eller vad är det som gör att du inte väljer en klinik i Sverige i stället?

Blir det verkligen billigare med alla kringkostnader som flyg för två full - flex, hotell, ledighet, kostnader för gyn på hemorten, mediciner som går utöver högkostnadsskyddet etc.?  
    Nej, jag bor i Stockholm men är singel, därav resan till Danmark. Annars låter Falun väldigt bra. Jag misstänker att klinikerna helst skulle vilja ta emot bara dem med mycket goda chanser, för att förbättra sin statisktik. Visst är det bra att de inte utlovar guld och gröna skogar brara för att tjäna pengar men det känns som att det skulle kunna kvitta för dem om jag blir gravid eller inte. Jag ska göra ett försök och se. Jag behöver inte betala om det inte blir äggplock. Men om jag svarar dåligt på stimulering kommer jag troligtvis behöva vända mig någon annanstans för att få hjälp.
  • Gaaaa
    germany skrev 2012-11-22 12:41:55 följande:
    Gaaa- Vilket homeopatmedel äter du? Sepia?

germany skrev 2012-11-22 12:41:55 följande:
    Gaaa- Vilket homeopatmedel äter du? Sepia?

Jag tar sulfur och cimicifuga racemosa heter dom. Den sista gör nytta
  • germany
    Gaaaa skrev 2012-11-22 18:40:10 följande:

Jag tar sulfur och cimicifuga racemosa heter dom. Den sista gör nytta
    Aha Glad. Låter ju toppen att du verkar svara på de preparat du fått.
    Men visst har ni valt ÄD eller är jag ute och cyklar? Förlåt i såfall Hjärta
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-11-22 18:32:53 följande:
    Nej, jag bor i Stockholm men är singel, därav resan till Danmark. Annars låter Falun väldigt bra. Jag misstänker att klinikerna helst skulle vilja ta emot bara dem med mycket goda chanser, för att förbättra sin statisktik. Visst är det bra att de inte utlovar guld och gröna skogar brara för att tjäna pengar men det känns som att det skulle kunna kvitta för dem om jag blir gravid eller inte. Jag ska göra ett försök och se. Jag behöver inte betala om det inte blir äggplock. Men om jag svarar dåligt på stimulering kommer jag troligtvis behöva vända mig någon annanstans för att få hjälp.

IVF-are boende i eller kring Stockholm finns en mycket trevlig grupp jag kan tipsa om. Har dessvärre inte lärt mig länka. Blandad ålder vilket är mycket trevligare än trådar där det bar är äldre personer med. Då förstår jag varför du åker till Danmark. Falun har jag också hört mycket positivt om. Jag hade dock helst velat gå på en klinik i Stockolm av praktiska skäl. Undvika kostnader för bensin, resa, hotell, ledighet. Dessutom av bekvämlighetsskäl, då jag arbetar vid Stureplan hade Sophiahemmet varit optimalt. Statistiskt sett verkar klinikerna ligga rätt så lika. Fast på svenska kliniker får man betala även om man inte kommer till ÄP. Var det enbart AMH som gjorde att de inte gav dig så stora chanser? Berätta gärna hur det går?
  • cff

Bambi - jag är också en "danmark-singel" och har just gjort min 6e IVF. Jag går på Vitanova (gjorde inseminationerna på Stork, men bytte inför IVF pga vissa legala frågor rörande donatorer - som iofs har ändrats sedan dess). På både Stork och Vitanova har de varit mycket intresserade av att jag äter DHEA. De får såklart inte rekommendera det, men de tycker att det är spännande (alla, sköterskorna, barnmorskorna och läkarna) och jag håller dem uppdaterade om utveckligen. 

CFC verkar bra för de verkar ligga långt fram i forskningen. Jag byter kanske framöver (behöver ju all hjälp av nya rön som finns).

• cff

Bambi - har du sett att de i en forskningsstudie erbjuder gratis IVF på CFC (iofs kanske vi båda är diskvalificerade pga ålder och/eller AMH, men det kan vara värt att kolla upp).
    Se länk till FL-tråd 

• Bambi2

Tack för svaren! Det verkade som det var mitt AMH-värde som gjorde att jag inte ansågs ha så bra chanser. DHEA var inget de ville diskutera alls. Om det bara inte skulle hjälpa just mig eller om de anser att det nog inte hjälper någon, lyckades jag inte utröna. Det är möjligt att CFC är mycket kunniga och det är bra att jag inte behöver betala ifall det inte blir äggplock. Då telefonkonsultationen var gratis känns det svårt att kräva för mycket. Jag resonerar som så att jag beställer DHEA men avvaktar och ser hur jag svarar på hormonstimulering. Men om det inte blir så många ägg, eller jag får skjuta upp hormonstimulering en cykel tror jag att jag kommer börja ta det ändå. Vad finns det att förlora? Jag har redan förlorat en massa tid på att inte förstå hur bråttom det var. Jag har gått från att ha haft PCOS-äggstockar med många ägg, troligvis av bra kvalitet, till ett lågt AMH och få äggblåsor på bara 2,5 år!

• Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-11-22 23:07:55 följande:
    Tack för svaren! Det verkade som det var mitt AMH-värde som gjorde att jag inte ansågs ha så bra chanser. DHEA var inget de ville diskutera alls. Om det bara inte skulle hjälpa just mig eller om de anser att det nog inte hjälper någon, lyckades jag inte utröna. Det är möjligt att CFC är mycket kunniga och det är bra att jag inte behöver betala ifall det inte blir äggplock. Då telefonkonsultationen var gratis känns det svårt att kräva för mycket. Jag resonerar som så att jag beställer DHEA men avvaktar och ser hur jag svarar på hormonstimulering. Men om det inte blir så många ägg, eller jag får skjuta upp hormonstimulering en cykel tror jag att jag kommer börja ta det ändå. Vad finns det att förlora? Jag har redan förlorat en massa tid på att inte förstå hur bråttom det var. Jag har gått från att ha haft PCOS-äggstockar med många ägg, troligvis av bra kvalitet, till ett lågt AMH och få äggblåsor på bara 2,5 år!

Om jag förstått rätt så tar det ca 3 månader innan Dhea har effekt.
  • Tuvalina

Gaa och Germany,
    Cimicifuga racemosa är en av ingredienserna i Fertile xx förutom munkpeppar och en till växt som jag ej minns nu.

Jag har lite fertile xx kvar men tänker absolut införskaffa cimicifuga även kallad svart ormrot och kombinera det med munkpeppar. Fördelen med att gå till en homeopat är ju att man får rätt dos.

Fertile xx säljs bara i USA och är svårt att få hitskickad!