• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • linköping68
    germany skrev 2012-11-16 08:36:40 följande:
    Hi hi, förlåt om jag gjorde dig nyfiken Solig, det var inte min mening alls.
    Men jag har fått reda på en "grej" som jag tror skulle passa Pippi och kanske även oss andra i vår ålder.
    Men jag måste få lite mera kött på benen om detta innan jag skriver det här i tråden. Men jag kan inboxa dig också om detta lite senare om du vill?

Hur mår du nu efter ditt senaste ras?
    Jag mår faktiskt lite bättre idag än vad jag gjorde i går....En dag i taget och blicken stadigt lyft framåt mot horisonten så ska vi väl fixa det här, eller hur Hjärta

Kanske kunde denna grej även vara för mig då jag nog är snäppet äldre än er....??? Solig
    Skulle även jag få inboxat när köttet kommit på benen.....? Glad
  • Tuvalina

Hörrni alla DHEA:re, ni kanske skrivit om det innan men... är det många här som fått hår på överläppen av att äta DHEA?

Jag är lite oroad nu att det blir för mycket testosteron...

• MissBoring

Inget hår här! Men jag åt ju bara 50 mg om dagen..

• germany
    Tuvalina skrev 2012-11-20 16:22:36 följande:
    Hörrni alla DHEA:re, ni kanske skrivit om det innan men... är det många här som fått hår på överläppen av att äta DHEA?

Jag har klarat mig från ökad hårväxt. Tungan ute
    Däremot så tycker jag att jag börjat lossa lite hår :(
    Kan du inte be om att få ta ett DHEA-s prov och även kolla testosteron?
  • germany
    linköping68 skrev 2012-11-17 21:49:12 följande:

Kanske kunde denna grej även vara för mig då jag nog är snäppet äldre än er....??? Solig
    Skulle även jag få inboxat när köttet kommit på benen.....? Glad
    Jag inboxar dig också så snart jag "köttat" på mig lite Skrattande.
    Men förvänta dig inte alltför mycket Flört
    Och påminn mig om jag glömmer bort.....
  • Happies
    Tuvalina skrev 2012-11-20 16:22:36 följande:

Jag fick faktiskt mer hår på överläppen, mörkt dessutom så det blev till att använda pincett  Men det har försvunnit nu. Tyvärr blev håret på huvudet tunnare, så det gick lite "fel väg". Jag minns inte om det var under perioden jag tog 75 mg per dag eller 50 mg per dag. Iaf så redde det upp sig efter avslutad behandling.
  • Anemon

Tuva, har tyckt att jag fått lite kraftigare hårväxt på benen och aningens, aningens mer hår i ansiktet men det är ljust och tunt i alla fall. Men som flera andra skriver så tappade jag också hår inledningsvis men det har blivit bättre.
    Tog ett AMH prov innan start och sedan 2 månader efteråt.....ja AMH värdet som prov ger jag inte så mycket för längre. Det verkar svaja rejält! Det första var exakt samma som för 2,5 år sedan....det efter 2 månaders intag av Prasterone var sedan mer än halverat! Ska se om jag kan testa igen i december/januari om jag fortfarande äter då.
    Hoppas dock att det ger resultat på äggen, inte många på gång nu, men de få som finns plockad på torsdag! Eller så är det helt fel för mig men då har jag ju i alla fall testat och behöver inte undra över det i alla fall.

• germany
    Happies skrev 2012-11-20 19:40:06 följande:

Jag fick faktiskt mer hår på överläppen, mörkt dessutom så det blev till att använda pincett  Men det har försvunnit nu. Tyvärr blev håret på huvudet tunnare, så det gick lite "fel väg". Jag minns inte om det var under perioden jag tog 75 mg per dag eller 50 mg per dag. Iaf så redde det upp sig efter avslutad behandling.
    Kul att se dig här!  Glad
    Hur långt gången är du nu? För jag hoppas såklart att du fortfarande är gravid?

Tänk om du kunde dra dig till minnes om det var när du ökade till 75 mg som biverkningarna ökade.
    Jag hade inga biverkningar när jag åt 50 mg. Men sedan jag en tid tillbaka har börjat äta 75 mg så har jag börjat tappa en hel del hår samt att jag fått finnar lite här & där. Kan såklart stå ut med dessa om de är av godo :) men vet inte om jag ska tolka det som ett bra tecken eller dåligt?
    Ska snart ta nytt DHEA-s så kanske jag kan få mig en vink om jag kan trappa ner till 50 mg igen där jag uppenbart mådde som allra bäst.
  • Kvinna72

Hej,
    Jag har ätit dhea i ca. 4 mån. Hmmm, är lite osäker på det där med ökad hårväxt eller jag tycker inte det är någon stor skillnad. Jag har tagit 75mg/dag och just nu precis minskat ner till 50mg/dag. Jag ska försöka att få en remiss att ta mitt dhea-s prov. Jag jobbar på det : )
    Jag tycker dock att jag har mer energi, mer finnar eller sämre hy helt enkelt. Fick fetare hyn efter några veckors intag av dhea men det försvann efter ett tag tycker jag. 
    Vi har inte gett oss in på ngt nytt ivf, vi har tagit en paus ett tag och hade hoppas lite på 'hemmaförsök' och lite tur och lycka med det men men ack nej : ( 

Nu har min mens helt plötsligt blivit senm, den är två veckor försenad och jag är INTE gravid, jag har tagit två gravtester. Min mens brukar aldrig vara sen, är det någon av Er som har varit med om detta? Det är super jobbigt det här, men jag har bokat tid hos min gyn och sedan hade vi väl tänkt att ge oss in på ett nytt ivf försök efter nyår men mensen måste ju komma igång snart Demon

Ja ja, sånt är livet!  

Kram och Lycka till alla! Vi kämpar vidare!