• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Pippi70

Hej igen!

Tack så mycket för allas välkomnande!!

Det värmer!

Jag vet faktiskt inte varför jag var tvungen att tjata och gråta mig till dhea.

Antagligen för att jag ifrågasatte läkaren varför han inte skrivit ut det till mig redan från början( i somras)

När provsvaret på AMH var ett faktum.

Jag sa att jag ville prova, att det kunde väl inte skada iallafall, men han ville inte skriva ut det med förklaringen att det ändå inte hjälper...det gulliga sköterskan fick övertala honom till slut!!

De sa även klart o tydligt isomras att de avrådde oss att söka egen information tex här på fl.... Jag lydde i början och litade på att de visste bäst, men jag ville ju ändå ha tips på hur jag kunde hjälpa min kropp att fungera på bästa sätt ... Jag är glad att jag valde mina egna vägar tillslut:)

Men det skar sig ordentligt med läkaren på kliniken och jag känner bara obehag när jag ska dit , känner mig ivägen, de har aldrig tid, de säger inte rent ut att jag är för gammal men det märks!

Så vi har valt att hoppa av detta nu..

Nu har vi bestämt oss för ÄD men Undertiden hoppas vi på mirakel i sänghalmen:))

Min undran är ju då om jag ska dra ner på dosen till 50 mg om dagen för att tabletterna ska räcka längre( får väl inget nytt skrivet antar jag) eller kanske det är dumt om jag behöver 75..tog tyvärr inget prov innan jag började, men det kanske jag ska ta nu....

Kram på er!

• germany
    TWH skrev 2012-11-15 21:27:49 följande:
    Hej, jag hoppar in i denna tråd, känner några av er från Atentråden jag har fått ordinerat att jag ska börja med dhea av min grekiska läkare. Hur får jag tag på detta i Sverige? Är det receptbelagt, vad heter det i såna fall?
    Glömde att säga Välkommen till dig också. Kul att se dig här Skrattande
    Läser att du redan fått så bra svar av de andra.
    Hoppas du fortsätter skriva här under ditt intag av DHEA.

Jag kan passa på att nämna en sak som kanske kan vara av värde för er andra som ska till med IVF och äter DHEA.

Inför min senaste IVF så ville min hemortläkare att jag skulle köra det långa protokollet, men min läkare på IVF klinik ville absolut inte att jag skulle köra den långa utan det korta protokollet. Anledning var för att läkaren menade som så att när jag tillsätter DHEA som är ett hormon som kan väcka kroppen så blir det helt fel och bortkastat att då sätta kroppen i klimakteriet då kroppen helt plötsligt ska bli av med allt vad hormoner heter innan kroppen då kickas i gång igen. Läkaren menade att mitt intag av DHEA därmed inte gjorde någon nytta alls.

Min hemortsläkare därmeot tror inte alls på IVF läkarens teori....Men som jag själv känner så tycker jag nog att IVF läkarens resonemang låter mera trovärdigt. Sedan så tror jag inte att det är bra för våra redan lite gamla kroppar att försätta sig i klimakteriet utan att det kan vara skonsammare att köra det korta protokollet.

Det är jättesvårt att veta VAD man ska våga tro på av ALLT det som alla olika läkare säger.....Men jag tycker absolut att man ska ta upp till diskussion om det är något som man själv känner sig tvivelaktig inför. För många gånger så tror jag att vi bara manglas över och bara blir en patient i mängden av alla andra och att vi likt en pappershög bara blir ett papper som fort ska hanteras och göras klar och så fram med nästa patient osv....
  • germany
    MissBoring skrev 2012-11-16 07:52:27 följande:
    Germany, jag håller ett hopp tänt för dig även om det känns tråkigt med din magkänsla! Kram

Pippi välkommen, jag är här men skrever inte så mycket.
    Tack snälla Miss B. Det värmer att det finns så många fina människor här som vill det bästa för alla.
    Jo, tyvärr så är jag helt övertygad om att min magkänsla talar sanning....Ruvardag 9 och jag har testat minus även i dag. Forsätter dock med Crinone och lite andra mediciner, men vill helst bara sluta med allt  nu och gå vidare igen.

Hur går det för dig? Håller tummar för att du snart är i gång! Kram Hjärta
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-11-16 08:20:15 följande:
    Vad nyfiken jag blir... vad är det för något - är det progesteronkrämen?
    Hi hi, förlåt om jag gjorde dig nyfiken Solig, det var inte min mening alls.
    Men jag har fått reda på en "grej" som jag tror skulle passa Pippi och kanske även oss andra i vår ålder.
    Men jag måste få lite mera kött på benen om detta innan jag skriver det här i tråden. Men jag kan inboxa dig också om detta lite senare om du vill?

Hur mår du nu efter ditt senaste ras?
    Jag mår faktiskt lite bättre idag än vad jag gjorde i går....En dag i taget och blicken stadigt lyft framåt mot horisonten så ska vi väl fixa det här, eller hur Hjärta
  • Pippi70

Oj då. .. Har inte sett att hela inlägget kom med ändå.. Konstigt och förvirrande. Då har ni fått läsa mycket och dubbelt upp:))

Tuvalina: vi går i Falun.... Det är det som gör mig så ledsen för jag visste att de skriver ut där men ville inte skriva ut till mig just... :(

• MissBoring
    germany skrev 2012-11-16 08:30:50 följande:
    Tack snälla Miss B. Det värmer att det finns så många fina människor här som vill det bästa för alla.
    Jo, tyvärr så är jag helt övertygad om att min magkänsla talar sanning....Ruvardag 9 och jag har testat minus även i dag. Forsätter dock med Crinone och lite andra mediciner, men vill helst bara sluta med allt  nu och gå vidare igen.

Hur går det för dig? Håller tummar för att du snart är i gång! Kram Hjärta

Tack det går väl bra för mig, jag håller på och nedreglerar nu och på måndag ska jag ta blodprovet för att se om jag ligger där jag ska eller om jag ska fortsätta lite.
    Jag har ju kört långa en gång och korta en gång och det blir långa igen nu eftersom jag svarade bäst på det! Dock sa läkaren att jag skulle fortsätta och äta dhea samtidigt som nedregleringen men det kändes (som du är inne på i inlägg ovan) motsägelsefullt att höja östrogenet samtigit som jag ska sänka det för att bli nedreglerad så jag har faktiskt slutat med det. Hade ätit 3,5 månad när jag slutade. Har ju heller inte haft några större biverkningar eller indikationer på att min kropp behövde detta så det va väl det som gjorde att jag på eget bevåg la av. Känner att som de skrivit i artiklar i USA att det ändå ska ge effekt månader efter att man slutat så göra det säkert något gott att jag ätit det iaf :)
    Kram
  • Tuvalina
    Germany, Tack! Ta gärna reda på det och hör av dig sen!! Hjärta Angående mående så blir det nog så tillslut, i alla fall för mig, att ju fler gånger man misslyckas ju snabbare vill man tar sig vidare ur träsket och det svarta. Det låter bra att  ni går vidare - vad är vidare för er nu, i detta läge? Lät så underbart det du skrev igår om att vara ute med sin vän och skratta och bara släppa taget. Som sagt, det har hjälpt mig mycket att tänka: Det blir nu som det blir!

Jag mår bra tycker jag. Det känns som vi har hopp ändå om framtiden. Att göra ÄD känns ändå som en stor möjlighet. Vi ska ju dit redan i november och kön är inte så lång nu, har jag hört så det kan ju bli redan i vår!

Tycker det låter förnuftigt resonemanget kring att äta DHEA under nedreglering, att det inte är att föredra. Det låter logiskt, tycker jag!

Pippi, vad tråkigt att höra att det blivit så i Falun för er. De är ju inte omöjliga... konstigt, mycket konstig. Är det S. ni gått hos? I så fall tycker jag det är ännu konstigare. Jag är ju nästan lika gammal som du, fyller visserligen 42 nu i dec men han rådde mig att fortsätta äta DHEA och jag har samma AMH som du! Mitt FSH är normalt.

MissB, hej dig!!
  • PimPim1
    Tuvalina skrev 2012-11-15 22:23:39 följande:
    TWH! Vålkommen hit. DHEA finns i Sverige på recept och heter då Prasteron.

Pimpim, du som förälder får aldrig reda på barnets genetiska donator. Barnet har rätt att ta reda på det. Glöm inte att du blir barnets biologiska mor men inte genetiskt. Lite ordklyverier bara...

Aha, men viktiga skillnader! Det betyder mycket.. Hm blir att fundera mera :)
  • germany
    PimPim1 skrev 2012-11-16 10:01:21 följande:

Aha, men viktiga skillnader! Det betyder mycket.. Hm blir att fundera mera :)
    En annan sak som du också kan väga in i ditt funderande på anonym donator eller ej så kan en öppen donator hjälpa ens barn utifall barnet kanske behöver något donerat organ i framtiden. Svårare om man har en anonym donator.

Hur tänker du kring att berätta för barnet eller ej när det blivit större? Om du tror att du kommer att tala om hur barnet blev till och det med anonym donator så kanske det egentilgen inte finns någon anledning till att du heller inte kan välja en öppen donator?

Tror nog att det växer fram vad som känns bäst. Allt beror ju också på hur långt man vill åka för att genomgå ÄD.

Förlåt, nu blev det ÄD tråd istället för DHEA tråd.
    Kanske kan vi samspråka mer kring ÄD i de trådarna framöver?
    Jag är med i en FInlands tråd samt Spanien tråd. Två mkt fina trådar med mkt värme och kunskap!

• germany
    Tuvalina skrev 2012-11-16 09:55:49 följande:
    Germany, Tack! Ta gärna reda på det och hör av dig sen!! Hjärta Angående mående så blir det nog så tillslut, i alla fall för mig, att ju fler gånger man misslyckas ju snabbare vill man tar sig vidare ur träsket och det svarta. Det låter bra att  ni går vidare - vad är vidare för er nu, i detta läge? Lät så underbart det du skrev igår om att vara ute med sin vän och skratta och bara släppa taget. Som sagt, det har hjälpt mig mycket att tänka: Det blir nu som det blir!

Jag mår bra tycker jag. Det känns som vi har hopp ändå om framtiden. Att göra ÄD känns ändå som en stor möjlighet. Vi ska ju dit redan i november och kön är inte så lång nu, har jag hört så det kan ju bli redan i vår!

Tycker det låter förnuftigt resonemanget kring att äta DHEA under nedreglering, att det inte är att föredra. Det låter logiskt, tycker jag!

Pippi, vad tråkigt att höra att det blivit så i Falun för er. De är ju inte omöjliga... konstigt, mycket konstig. Är det S. ni gått hos? I så fall tycker jag det är ännu konstigare. Jag är ju nästan lika gammal som du, fyller visserligen 42 nu i dec men han rådde mig att fortsätta äta DHEA och jag har samma AMH som du! Mitt FSH är normalt.

MissB, hej dig!!
    Jag inboxar dig ikväll.