• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    Vi 4 skrev 2012-11-29 10:20:00 följande:
    MsBoring, men fy så tråkigt och märkligt! Det är så typiskt med denna jul emellan också annars hade det ju inte behövt ta sådan evinnerlig tid. Svår fråga om det där med att fortarande vara nedreglerad eller inte, vad sa maken? Hur gör du nu med DHEA, har du slutat?

Germany, intresssant att se blodvärdena och också att se om även dessa symptom lugnar ner sig när kroppen vant sig vid dosen.

Pippi, helt fantastiskt! Lycka till! 

Min prasteron håller på att ta slut och jag ringde till apoteket i måndags för att beställa mer (har ett uttag till), men nu kan man inte beställa via telefon längre så jag måste åka ner till ett apotek och det hinner jag inte förrän i morgon, nu har jag bara 3 tabletter kvar så om det inte går att få in snabbt blir jag utan ett tag. Irriterar mig på att de bara ändrar regler så där. Annars hade jag ju åkt ner i förra helgen i stället.

Något betydligt värre än denna vardagsirritation är att en vän till mig förlorat sin man , han dog i en bilolycka för några dagar sedan. :( Det är så fruktansvärt. De har två små barn och jag kan inte tänka på annat än den sorg de går igenom och att barnen behöver leva utan sin pappa och hon utan sin man. Livet är så skört och man behöver ta vara på varje stund. Glöm inte att bry er extra mycket om alla era nära

Ja visst suger det med julstängt, men kanske dom kommer tillbaka frånnledigheten med massor med positiv energi å gör ALLT för oss så vi lyckas bara därför ?

Vi har bestämt att vi fortsätter med mig nedreglerad så här plockas det nu av å på kläder dagarna invända :D

Jag har slutat med dhea nu. Vill inte köra nått annat än bara vanliga vitaminer nu. Känns motsägelsefullt att när jag nedreglerad äta nått som ska höja Östrogen. Verkar ju som det funkat för flera men jag kanske inte hade så låg nivå då eftersom det blev så här... eller så va det nått annat men jag vill inte chansa.

Men du, dom gör ju reklam på apoteket hjärtat (tror jag det va) att man kan göra beställningen på nätet. Kan du kolla det kanske?

Fy vad hemskt för din vän livet är bra skört...
  • Vi 5

MsBoring låter klokt, jag skulle tänkt och gjort som du! Jobbigt med av och påklädning bara Jo, man kan beställa på nätet men bara om man har e-legitimation och har fått kod från Apoteket. Det tar juf flera dagar att få e-legitimation, och någon kod har jag inte fått Ja, det är så tragiskt för min vän, jag lider så med henne. Livet kan ändra sig på en sekund och blir sig inte likt mer...

• MissBoring

J

Vi 4 skrev 2012-11-29 19:30:02 följande:
    MsBoring låter klokt, jag skulle tänkt och gjort som du! Jobbigt med av och påklädning bara Jo, man kan beställa på nätet men bara om man har e-legitimation och har fått kod från Apoteket. Det tar juf flera dagar att få e-legitimation, och någon kod har jag inte fått Ja, det är så tragiskt för min vän, jag lider så med henne. Livet kan ändra sig på en sekund och blir sig inte likt mer...

Hur har det gått? Hade dom lager på apoteket? Hoppas det. Kram
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-09 20:16:24 följande:
    Hej på er, jag har läst allt ni skrivit och tar del av allt med stort intresse. Ni är så många pålästa kunniga personer här! Jag har sedan vår ÄP och ET dock inte haft tid att skriva eller kommentera intressanta saker ni diskuterat, för jag har legat efter så på jobbet att jag behövt jobba alldeles för mycket (och är fruktansvärt trött, men ska vara hemma i morgon och jobba hemifrån i lugnt tempo iaf). Jag har några tanka med mig sedan jag var på CvL i Uppsala som jag gärna delar med mig av och får synpunkter på. Jag pratade då en del med Jan Holte som gjorde min ET, han är läkare där och också forskar mycket. Dels så tror han ju inte alls på DHEA, säger att Gleicher i NY är en uppstickare som inte har några riktiga belägg för sina hypoteser, men det visste jag redan att de tyckte på CvL. Däremot så frågade jag en del kring att jag hade så få ägg denna gång och undrade om han trodde det kunde ha med att mina premordial folliklar bör ha utvecklats när jag var gravid (som blev mf), det var ju 10,5 månader sedan. Min tanke är att kroppen då kanske var "nedreglerad" och inte bildade så många just då. Han hade då aldrig hört om att premordial folliklar skulle blidas en viss tid innan och undrade vad jag hade för belägg för det. Han sa att "det enda man är överens om är att antral folliklarna bildas 60-90 dagar innan äl. Jag sa att det var hämtat från vetenskapliga artiklar som Gleicher publicerat.  Han sa att man inte vet hur rekryteringen och utvecklingen  av folliklar ser ut, men att om det stämde skulle det vara en intressant tanke och skulle kunna förklara att jag hade färre ägg (men han sa att det ju kan vara åldern osv med). Han sa också att det i så fall kunde vara en förklaring till att vi kvinnor har så olika resultat i olika cykler och att man ju ännu inte hade någon bra förklaring till det. Är det någon som hört om detta med premordial folliklar någon annanstans ifrån. Skulle verkligen vilja kolla upp om det ligger något i det eller om det mer är en "gissning" från Gleichers sida. Fast det kan ju definitivt vara Jan som inte är uppdaterad också. En annan intressant sak han sa var när jag frågade om de inte väntat för länge med att plocka denna gång, (för förra gången när jag gjorde korta sa det så noga att det var jätteviktigt att plocka relativt tidigt vid korta metoden, vilket de inte alls sa denna gång, tvärtom). Jag frågade därför om detta och han menade att det inte spelar så stor roll när man plockar för det är så "robusta system". Det gällde även vilket preparat man valde samt långa vs. korta metoden, det spelade enligt honom inte heller någon större roll, för det är så robust. Han sa tex att man på någon klinik provat ett preprat och set en 3%ig förbättring, men när en annan klink provade samma så blev det ingen skillnad osv. Vi pratade dock inte om individuella skillnader här, för det borde ju kunna vara så ändå att det är skillnad mellan individer tänker jag. Jaguundrar om det kan vara så robust på gruppnivå... Nästa sak jag tänkt på, har jag funderat en del på om jag verkligen skulle skriva här, för jag är orolig att det skulle oroa någon, men så tänker jag att ni är kloka personer som liksom jag vill veta "allt" för att själva kunna ta ställning till saker, så jag väljer att ändå ta upp det. Detvi pratade om var att jag hade ett AMH-värde på 1,3 förra året, han sa att det mycket väl kan ha sjunkit till hälften på denna tid och att mina chanser ju minskar kraftigt nu (har fyllt 41 precis). Han gav oss en 10%ig chans att lyckas (och då hade han "dragit upp" mina chanser utifrån att jag blev gravid på en 2-cellig första IVFet (som blev mf) och att jag fått barn tidigare). Men det som jag funderar på är att han sa att de nu hade samlat in mycket data från 40, 41 och 42-åringar med AMH på 0.7. Utifrån detta hade de sett att chanserna  för dessa att lyckas bli gravida var runt 4%. De hade haft möte och konstaterat att det var låg chans och hade diskuterat att "strypa" möjligheten för oss i denna åldersgrupp med AMH på 0,7 (och under) att få göra IVF. Detta funderar jag en del på. Kan det stämma att det är så låga chanser?  Hur många kvinnor kan de ha de samlat data från? Har någon av er sett eller hört något om detta? Någon som hört något annat om chanserna? Jag trodde annars att trenden när det gällde AMH hade börjat svänga och att läkarna var mer skeptiska nu än precis när AMH kom... Det var mina tankar efter mitt långa samtal med Jan. Hoppas jag inte tröttat ut er

Vi 4 - jag har några frågor som direkt anknyter till detta inlägg varför jag klipper in det. I en annan tråd så förstod jag som att dosen ofta är lägre med kort metod än lång på samma person med samma hormonpreparat, liksom att Gonal och Menopur inte motsvarar varandra i dos. Blir inte heller klok - som du anger ovan - varför läkarna vill plocka tidigare vid kort metod. Vet att någon annan nämnde det i en annan tråd Men ingen visste varför, tänkte jag skulle fråga dig var denna uppgift kommer ifrån. Varför plockar de när äggblåsorna är mindre vid den korta metoden? Vad är skillnaden?
  • Vi 5

Lillstoran, som jag förstod det så är det alltså rätt robust så några dagar hit eller dit skulle inte spela så stor roll oavsett protokoll. Sedan finns det en studie som pekar på att det är bättre att plocka något tidigare, men alltså inte omogna utan i förhållande till att ta dem lite senare, men enl Holte finns nu en till studie som inte stöder detta han menade att det därför inte, vad man vet i dagsläget kan säga, att det ena eller andra är bättre. Jag förstod det också som att han menar att de som plockar tidigare övertolkat den enda studien. Man vill ju när det gäller forskning ha flera studier som pekar i samma riktning för att våga tro på resultaten.

• Lillstoran

Intressant! Läster ofta att omogna ägg nämns - hur vet man detta? Fick ju bara 4 ägg varav 3 befruktade. Jag vet inte om det fjärde ägget var omoget för att det inte blev befruktat men det nämndens inte. Däremot har jag fört i efterhand förstått av mina 10 - 11 äggblåsor så var det bara ca 7 som var så stora att de kunde plockas. Om det inte skiljer för mycket i storlek, vore det bättre att"vänta ut" de sista äggblåsorna för att få så många ägg som möjligt. Dvs. Om de väntar till dag 15 borde ju fler äggblåsor hinna växa i kapp, men å andra sidan är de äldsta ju redan mogna för flera dagar sedan?! Finns det någon gräns för hur stora de kan bli? Någon sa till mig att det inte är bra att vänta för länge heller. Du verkar vara så påläst, själv visste jag inte så mycket utan bara körde...mycket av det jag vet har jag läst i trådarna. Skillnaden är också antalet äggblåsor vs antalet äggblåsor som är så stora att de går att plocka! Liksom hur många ägg som finns i. Hur många som blir befruktade, hur många som fortsätter dela sig etc. Som att gå i en trappa! Så fort man har tagit ett trappsteg dyker nästa upp.

• germany

Hittade lite information som jag ganska säkert kommer att följa så snart jag vet hur mitt DHEA värde ser ut efter en tids höjning till 75 mg. Är mitt värde i övre "ref.taket"  så nöjer jag mig så och följer därmed den rekommendation jag fastnat för.

Liknar egentligen det som vi har tagit upp i tråden tidigare, dvs att äta DHEA i ett antal månader och sedan göra uppehåll i några månader innan man ev börjar om igen (allt beroende på om värdet återigen sjunkit, ligger det fortfarande bra till så finns det ingen anledning alls att börja om på nytt då det är balansen i kroppen man är ute efter och ett bra / normalt DHEA värde är ju anledningen till varför vi tar tillskottet)

Så här lyder informationen:
    När ens DHEA värde är låg bör tillägg / tillskott tas i flera månader. När ett nytt DHEA värde test har visat att DHEA är tillbaka i normala intervallet bör tillskott succesivt avta och som följs upp av ytterligare ett test 1 vecka efter avslutad intag av tillskott. Detta görs för att säkerställa att kroppen har återhämtat sig och åter gör DHEA på egen hand.

Hittade också denna information:
    DHEA bör tas i början av måltider och måltiden måste innehålla lite fett för att DHEA ska kunna absorberas ordentligt.

• Kvinna72
    Hej,

Vill bara tipsa om en tråd här på FL som heter "Jag blev gravid med DHEA (Prasterone)".  

Jag själv har ännu inte fått min mens, jag inväntar den så att jag kan gå och ta alla nya prover tänkte jag. Jag har varit hos en Gyn läkare och hon såg iget konstigt så det är ju bra. Jag fick remisser till en hel del prover så det känns skönt. Självklart börjar man ju funderar på vad som hänt med mensen. Men imorgon ska jag till en till Gyn läkare som är hemortsläkare här i Sthlm för Falun, hade ju tänkt att ev. göra ett IVF i Falun efter Nyår (om mensen kunde sätta igång). 
    Förresten så har jag nu bestämt att jag gör ett uppehåll men DHEA, jag har tagit dem sedan i början av Juli så det är ju fem månader nästan exakt. Jag har i stort sett tagit 75 mg hela tiden förutom de senaste veckorna då jag gick ner till 50mg. 

Må så gott alla i kylan ; )

Kram          
  • hemulen

Hej på er alla! Jag följer fortfarande tråden även om jag skriver så mycket. Det är så väldigt intressanta diskussioner om bl.a. DHEA och jag blir frustrerad varje gång för att det finns så lite forskning på området. Uppsala-Stockholm har gjort gemensam sak och håller på att starta ett större projekt med forskning på IVF. Kanske man skulle ta och nästla sig in där

Jag undrar om det är någon som vill köpa mina DHEA som jag köpt från DHEA.com? Jag tror och hoppas verkligen inte att jag kommer att behöva dem längre  . Det är ca 130 st 25 mg och ca 70 st 50 mg. Jag tog inte min dos uppdelad på 3 (därav 50 mg tabletterna) då tillverkarna av Prasterone sa att de alltid rekommenderade att ta dosen på morgonen, alltså tvärtemot vad många andra säger... Inboxa mig om du är intresserad.

• alynda

Gör ett inhopp här efter en tids "frånvaro".

Har ätit DHEA 2,5 månader nu, mest kört på 50 då jag fått för mycket biverkningar av 75, men gick ner t 25 då vi började hormonstimulering f IVF för 11 dagar sedan. Jag har halvdant AMH-värde (1,0) MEN vissa PCO-tendenser i äggstockarna. Vet inte om det var tack vara denna tendens eller DHEA, men jag har i alla fall 10+5 äggblåsor inför äggplocket imorgon. "Det ser lovande ut" sa den ena läkaren, den andra antydde att jag hade på gränsen till för många blåsor.

Har inte bestämt ännu om jag ska ta en paus helt eller fortsätta med min 25-dos tills ev plus. Ni som fått Prasteron, visst brukar ni rekommenderas att fortsätta tills ni plussar?