• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina
    Vi 4 skrev 2013-01-26 18:12:33 följande:
    Anne, frågan är om det tappade håret då verkligen beror på Prasteron? visst började det sen höst och du hade väl redan ätit det en period utan att tappa hår? Bra om du får det undersökt iaf. Jag tror inte den höjda bastemperaturen behöver betyda något i sig. Den kan variera cykel till cykel och kan bero på allt från innetemperatur, träning osv. Det viktiga är att den stiger vid äl. Min har intressant nig också varit högre än vanligt, det är nog dels för att jag tempar ca 45 min senare än vanligt, men funderar också på om det kan vara det varmare täcket jag bytt till nu när det varit så kallt.
    Jag åt det från maj till augusti och då tappade jag inget hår. Sen började jag äta det igen i november och ca två veckor efteråt så började jag tappa hår och nu har jag tappat halva håret Förvånad

Att min BKT är förhöjd tror jag i det här fallet har en orsak. Eftersom jag inte haft några som helat ÄL flytningar denna månad, ingen utslag på ÄL test och ömma bröst hela tiden + molande värk i mage och rygg så tror jag något har blivit knas... Jag får svar på tisdag och JA MissB jag ska inte ge mig... så tröttsamt bara att man måste kämpa så hela tiden.

Hoppas alla ni mår bra och har hoppet uppe!
  • Snart lycklig

Tuvalina, jag tappade jättemkt hår i somras, men dt slutade under hösten. Nu tappar jag en del igen. Jag har ätit DHEA sedan i början av förra året, med kortare uppehåll då o då. Jag är ganska säker på att dt är DHEA som orsakar detta. min tjocka fina man av hår är helt borta. Min identitet!!! Har klippt dt ganska kort o har tofs varje dag, då håret är så tunt så man kan se igenom dt ovanför axlarna. Frissan säger att dt är tjockt i hårbotten. Vad gör man inte!?! Men inte är man mera gravid för dt...... Ledsen dag idag! Kram o hoppas du mår bra o ser framåt.

• Kattflickan

Vet ni om Germany tagit en paus på FL.? Var längesen hon skrev nåt. Hoppas inget hänt.

• MissBoring

Jag vet inte. Jag har bara antagit att hon dragit ner på fl för att kunna ta in sin graviditet. Hoppas inte det är nått annat!

• Älva1973
    MissBoring skrev 2013-01-27 10:22:54 följande:
    Älva Hoppas allt gått bra!
    Det har gått bra, skönt att få bli av med alla äggen nu faktiskt. Det var nästan olidligt trångt i buken i natt då jag skulle sova. De plockade ut 24 st !!!

Nu ligger jag på hotellrummet och vilar, vilket jag skulle göra nu i två dagar. Har hämtat ut medicinen som jag behöver nu efteråt samt handlat lite smått och gott att äta. Hade ganska ont efter äggplocket då jag vaknade upp, men fick intravenöst smärtstillande.

På onsdag ska de testa och se hur många fina embryon vi kan få ut av det här. På fredag är det preliminärt sagt att vi ska få göra ET. Så nu hoppas jag bara att jag inte utvecklar den där överstimuleringen.

Jag hoppas också att allt är bra med germany, man tar ju lite olika långa pauser från FL ibland Glad
  • MissBoring

Grattis Älva. Ta hand om dig nu så hoppas vi det är många fina på onsdag

• MissBoring

Jag kände det ca 4 dagar efter så du kabske får räknq med upp mot en vecka.. men så är det ju väldigt individuellt så det kanske går över fortare också

• Älva1973
    MissBoring skrev 2013-01-27 15:13:42 följande:
    Jag kände det ca 4 dagar efter så du kabske får räknq med upp mot en vecka.. men så är det ju väldigt individuellt så det kanske går över fortare också
    Ah ok, då vet jag. Blir bara så rastlös att ligga inne på hotellrummet hela tiden.
    Skulle ta det lugnt idag och i morgon sa läkaren. Då håller jag mig till det. Finns så mycket fint här i Brno som man vill utforska också Skrattande