• Älva1973

Tips om dhea

MissBoring: jag måste ärligt säga att jag inte vet själv, men kollade upp och det är i sprutform och förhindrar för tidig ägglossning. Jag är ju väldigt grön på det här med IVF så det känns skönt att mingla runt här inne bland er som försökt några gånger. Helst önskar man att det ska ta sig första gången för alla Solig
  • Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-07 22:47:30 följande:
    Älvan, så roligt att även du tempar! En jämn kurva låter ju jättelovande, det är för mig det tydliaste kännettecknet som jag haft vid graviditet. Hur långt har du kommit nu? Ska leta upp din sidfot
    Ja så var kurvan den gången jag plussade också. Nu känns det inte som hela världen om jag inte plussar, jag har ju min plan. Fastän det kommer innebära stor påfrestning mentalt på många olika plan med IVF så ser jag fram emot det. Och om det inte tar sig så vet jag att kan kanske kan få någon till frysen och göra frysta försök (vilket inte var så kostsamt). Sedan har jag planerat att jag vill göra en spolning och kanske försöka med pergotime. Men min gyn ville inte skriva ut pergo om jag ägglossar normalt. Vilket jag bara gjort ibland. Så jag har ju fler alternativ för egna försök om inte IVF funkar den här gången.

Är på ÄL+7 idag. Sov dåligt i natt, låg vaken/halvvaken mellan kl 3-5 ungefär. Det kan ju även bero på att man vände på dygnen nu under jul och nyår. Känner mig svullen och lite småtung där nere så det borde vara en bra slemhinna i alla fall. Har haft en tunn på 6mm tre dagar före mens en gång på en VUL-undersökning.

Hela första året har jag som varit sysselsatt med diverse olika naturmedel eftersom jag var så rädd att det var fel på mina ägg och ägglossning. Var inte välkommen till gyn för undersökning. Hade bikat tid privat månaden innan jag blev gravid första gången. Efter missfallet så har kroppen varit ännu konstigare och nu är jag ju som sagt snart utredd.

Nä nu blir det nattinatt, nog tjatat från mig idag Flört

Länk till mina FF-kurvor här nere i sidfoten ----> 
  • Älva1973

Fick en enorm huvudvärk i eftermiddag som sitter i fortfarande. Den gör mig trött och grinig känner jag. Behöver bita mig i tungan och låsa in mig för omgivningens skull. Min sambo bara klappar mig på magen och skrattar. Då blänger jag på han och säger att vi ska ju göra IVF om tre veckor, jag har ju snart planerat allt färdigt. Fortfarande lite praktiska saker att ordna. Men vi har ju myst dagen innan ÄL så det finns en chans att det tagit dig. Men om vi myst 5 dagar på raken över hela ÄL utan resultat kan man fundera hur det fungerar ;)

Jag pratade med min Gyn idag (vilket jag tror bidragit till min huvudvärk) var så nervös och spänd inför det samtalet. Hon ska skriva ut receptet åt mig och göra VUL-undersökningarna. Hade krav på att det var läkemedel som hon kände igen och att det inte får vara massa konstiga blodprover som ska tas mm. Lite skeptisk verkade hon. Ville att vi skulle välja en svensk klinik istället.

Så vi går väl se om det är ett plus på gång i och med hur jag känner mig och hur min tempkurva ser ut. Dipp idag på ÄL+8 och kurvan liknar väldigt mycket min gravidkurva.

• Älva1973

Nu när frågan om vitaminer kommit upp så tänkte jag fråga hur ni gör med dessa. Jag tar endast en multivitamin för kvinna. Jag har funderat på att ta extra E- och D-vitaminer för jag har också läst att det ska vara bra för fertiliteten. Men man vill ju inte överdosera på något sätt.

• Älva1973

Jag har aldrig varit en pillerkvinna så att äta vitaminer nu känns lite jobbigt, men har fått in en rutin sedan vi började försöka. Skulle kunna tänka mig att komplettera med lite extra vitaminer bara för säkerhets skull, men vill så klart ta reda på först så man inte förstör för sig på något sätt i och med den planering som jag har nu med IVF.

Eftersom jag gjort utredning med blodprover har jag inte heller velat påverka eventuella blodprov allt för mycket så att de visar för bra värden så man inte får vidare hjälp Flört

D-vitamin kan ju inte skada nu när årstiden är som mörkast och speciellt här uppe i mörka Norrland Solig

MissBoring: Den där vitaminsidan du länkade till såg ut att har lite speciella vitaminer, framtagna på "Whole food". Det lät ju väldigt bra måste jag säga. Ganska dyra också ... men det kostar att få det bästa antar jag Flört
    Ska fundera på valnötskärnor... kan behöva lite att tugga på här på jobbet om dagarna.

• Älva1973
    cff skrev 2013-01-09 11:09:57 följande:
    Älva - trots att jag ätit en multivitamin för kvinnor (som innehåller d-vitamin) i flera år så visade blodprov att jag låg under referensintervallet (58 att jämföra med ref intervall på 75-250). Jag skulle hellre ligga närmare toppen av referensintervallet med tanke på den starka kopplingen mellan amh och d-vitamin. Numera äter jag 50 mcg d-vitamin per dag.
    Blir en sväng in på apoteket idag !! 
  • Älva1973
    germany: Jag förstår att det är jobbigt att vänta på att få veta hur det ska gå. Alla som någon gång varit med om missfall vet. Jag tror att vi människor (kanske framför allt kvinnor) vill ha en sorts kontroll och när man är utlämnad till ovissheten så ställer det till oreda i ens huvud. Jag tror att det kan gälla precis vad som helst.
    Hoppas du får svar från din gyn och att du får en tid inbokat. Det kommer kännas mycket bättre. Tills den dagen det är dax att göra undersökningen så klart. Det ska vara helt normalt med lite blödning på samma sätt som att avsaknad av blödning kan gå fel också.
    Det finns nog inget man kan säga för att du ska känna dig lugnare. Det är helt ok att skriva av dig din oro tycker jag.
    Kram {#emotions_dlg.flower}

Jag känner nu att jag behöver veta saker men kan inte påverka resultatet. För mig är det att jag inte kan göra en tidsplan för min tid framöver inför IVF eftersom det är ganska stora saker som måste ordnas för att allt ska klaffa, jag vet inte om jag får plus eller mens. Men det lutar åt att detta försök inte lyckats. Testade negativt idag på ÄL+10. Visserligen tidigt, men sist plussade jag på ÄL+11.

Jag har i alla fall fått svar från läkaren i Tjeckien på de frågor jag ställt. Hon är verkligen underbar som svarar så snabbt. Sedan har jag fått bekräftat att min gyn har skrivit ut receptet på medicinerna, så de är bara att hämta ut på måndag. Därefter är det bara att vänta och se. Måndag, tisdag och onsdag är riktigt viktiga dagar för mig då jag ska utföra allt som återstår. Ledighet, biljetter, mediciner... eller inte.

...denna väntan. 
  • Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-10 20:27:11 följande:
    Jag skulle ju starta IVF nr 4 i denna cykel, efter nu 7 månader DHEA/Prasteronintag. Menmensen blev sen och igår plussade jag. PlusHelt otroligt. Strecket var dock svagt, och även i morse när jag testade med morgonurin, så jag är tyvärr orolig att det inte är tillräckligt starkt och att det är risk för missfall. Har läst en studie om att om testet är svag 16 dagar efter äl, så är det mycket sor risk för mf, det är då förmodligen ågot som inte står rätt till om inte tillräckligt mkt hormoner utsöndrats. I morgon är det dag 16 (el ev 15, beroende på hur man räknar från äl) så jag ska testa med clearblue igen och hoppas på tjockare streck då. Kan inte glädja mig om det inte blir tjockare. Är också orolig för jag har blivit jättesjuk, fick åka till akuten med kramp i bröstet svårt att andas mm, det var lunginflammation och lungsäcksinflammation, hade 40 gradet feber och det är ju inte bra med så förhöjd temp tidigt i en graviditet. Men jag försöker hålla mig lite försiktigt positiv till plusset!          
    Grattis !!!! {#emotions_dlg.flower} Jag förstår att du känner dig orolig, men det är verkligen värt att gratulera tycker jag Solig
    *tummehållning*
  • Älva1973
    Tuvalina skrev 2013-01-11 14:13:08 följande:
    Jag har tyvärr aldrig förstått mig på FF så det har inte blivit någon graf där.... jag antar man måste betala för att det ska fungera tillfredsställande och det tycker jag inte att jag vill göra.

Så jag vet inte hur jag ska göra... med det...
    Man kan köra den kostnadsfria varianten och den funkar tillfredsställande  Man kan dela ut och visa de två senaste graferna och sedan har man bara lite mindre möjligheter till att köra avancerade analyser mm. Men man kan se alla sina grafer i backend. Man ser inte alla symptomen i grafen heller. Men om man bara vill ha kurvan och få statisitken så är den väldigt bra.

Nu betalar jag för den, köpte ett halvår och tycker inte att det var speciellt dyrt... 120 kr ungefär. Tror att man lägger ut betydligt mer på vitaminer Flört Man får rabatterat erbjudande under en kortare tid om man vill förlänga i anslutning till att prenumerationen går ut..

Man jag kan rekommendera gratisversionen också Glad
    Sedan är den väldigt komplex och har ett mycket dåligt användargränssnitt. Är svårt hitta bland sidorna, men om man klickar runt nog länge så lär man sig.

Jag är lite osäker på min ÄL också eftersom jag fick en dipp efter jag hade fått positiva ÄL-tester. Men jag är nästan säker på att ägget släppte när FF ritat ut strecket. Dessutom torkade jag upp där nere samma dag. Har annars alltid väldigt vattniga flytningar innan ÄL. Så halkigt att sambon kan tycka att det tar bort lite av känsligheten Skäms

Och en styrkekram till dig germany Hjärta

Hoppas det gått bra för dig idag MissBoring Solig

Kvinna72,
    hoppas de hittade extra många och fina ägg idag  Solig
Svar på tråden Tips om dhea