• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Linnesvea, jag hade testat en månad utan, men kollar du på något mer sätt än med älstickor? För mig funkar det dåligt med älstickor, jag tempar och tycker det är den klart bästa metoden för att se om äl inträffar.

Man ser det iofs inte förrän efter den inträffat, men då vet du iaf om pergon hjälper dig cyklusen efter.

Hur mycket pergo brukar du ta?

Ja Germany, jag borde ta ett sånt prov. Jag har bara ingen lust att gå till min läkare och be om det. Vet inte varför. Jag är väl bara barnslig

• LinneaSvea

Ok, jag ska försöka att inte ta någon Pergo i morgon svårt att låta bli när jag har hemma och när jag vet att det verkligen hjälper mig att få äggblåsor och utslag men det är nog bra med en paus!

jag började tempa men glömde alltid av det och tog när jag kommit in i badrummet, hade svårt att få någon rutin på det men denna gången har jag blivit lovad ett VUL dag 13 för att kolla om jag har äggblåsor. Detta för att min gyn tror att jag kör med Pergo denna månaden också. Tänkte ljuga och säga att jag har gjort det och finns det då inga bra, stora äggblåsor dag 13 kanske jag kan få honom att skriva ut lite tyngre grejer typ gonal-f eller menopur .

Men framförallt hoppas ju naturligtvis att jag har ett helt gäng fina äggblåsor nästa fredag!!!

Jag har tagit allt från 1-3 tabletter i fem dagar (cd 5-9). Har läst om ett annat liknande preparat för ägglossing som heter letrozol, är det någon som känner till det??

Ha en bra dag!!

• Hannah8401

Åh toppen att du får vul!

Får du äl av enkelkur pergo?

Jag har inte hört talas om de där preparatet.

• germany

LinneaSvea - Vad bra att du bestämt dig för att låta bli pergo denna månad.

Man kan verkligen få beslutsångest för mycket gällande att göra eller inte göra, att ta eller inte ta när man "jobbar" med barnverkstaden och ALLA dess beslut  som kommer i ens väg och som alla har en sak gemensamt....att förhoppningsvis öka chansen att lyckas bli gravid. Glad

Jag känner heller inte till det där preparatet.

Mitt DHEA -S låg väl sist nu på 3,2 (orkar inte kika efter nu, men är 99 % säker att det var det värdet). Hoppas på en rejäl ökning nästa gång jag testar.

• LinneaSvea

Hej igen!

Det finns en tråd här som heter Letrozol, jag läste och blev nyfiken. Tänkte att man kanske kunde varva det med Pergo så man slapp göra uppehåll.

Germany, jag håller med jag lever med beslutsångest varje dag med vad man ska stoppa i sig och inte. Men denna månaden blir det paus med Pergo fast det tar emot. Vill ju gärna få garanterat en äggblåsa med utslag vilket jag inte får utan Pergo men nu tar jag munkdroppar och hoppas att det är lite efterdyningar kvar efter pergon förra månaden då jag tog trippeldos. Vad tror ni här inne, kan man blanda för mycket av alla kosttillskott man trycker i sig så det får motsatt effekt?? Ta tex q10 och rosenrot, kan man äta det tillsammans? Vad äter ni här inne??

Hannah8401, jag har fått ägglossning med allt från enkel till trippeldos. Vi testade med trippel för att se om det blev fler äggblåsor men det blir bara en oavsett vad jag tar.

Ha en härlig dag!

• germany

LInnea Svea - Det kan vara klokt att inte blanda hejvilt med olika kosttillskott. Fråga när du köper tillskott i hälsokostbutiker tex om vad de tror går ihop eller ej.

Jag tar själv en hel del tillskott nu. För tillfälligt ser det ut så här

* D-vitamin (D-pearls som innehåller olja för lättare upptag av D-vitaminet)
    * Selen
    * E-vitamin
    * Zink
    * Omega-3
    * Folsyra
    * B-12
    * DHEA
    * Kortison (för tillfälligt  då jag inväntar BIM och mest troligt minus på stickan Obestämd.
    * Trombyl (för tillfälligt det också).

Skulle jag plussa så lägger jag tilll Fragmin också.

Har övervägt omjag ska ta Q10 också, men har inte bestämt mig än. Likaså får jag se hur det går med sömnen om jag kan tänkas behöva Melatonin.

Håller tummar att du får minst en fin äggblåsa nuutan pergo Solig.

• LinneaSvea

Germany, då äter vi ganska lika lika. Jag äter q10, borago, melatonin, inositol och bidrottningsgele också. Sen har jag fått lite örtmedicin från min homepat som ska vara gynnsamt för fertilitet men har ingen aning om vad det är i. Vad är D-Pearls, hur får man tag i det??

Får jag fråga hur du doserar och tar kortison och trombyl? När ska man börja ta det?
    Jag började som du tipsade om med 10 mg prednisolon från CD 1 och tänker öka om jag får ett utslag på ÄL-stickan. Tänkte börja ta trombyl snart, typ cd 8-9 något. är det ok tror du?

Tack snälla för allt pepp! Ja, jag hoppas verkligen jag kan få en äggblåsa denna månad. Kör ju angus castus också 

• germany

LInnea Svea - D-pearls är D vitamin som finns att köpa på hälsokost.

Jag tänkte mest "grunda" med lite kortison nu (tror inte så mkt på denna månads chanser till ett plus) och tar rakt upp och ned bara 10 mg nu fram till beräknad mens.

Egentligen så är då höjning till ca 20 mg att föredra kring ÄL, men jag tänkte vänta med att sätta in stöten efter att jag fått spola mina äggledare i September. Då får jag veta om passagen är fri eller ej och är den det så kör jag med kortison  såsom jag tipsat dig om.

Sedan blir det då också IVF om någon månad och kommer att köra samma upplägg där med start 10 mg kortison cykeldag 1 och höja vid ÄL till 20 mg. Men jag vill inte äta kortison i onödan, så först veta hur det ligger till med äggledaren och om jag har chans att bli gravid naturligt över huvud taget igen.

Trombyl började jag med vid ÄL.

Vet inte om jag mnns fel nu, så ta det jag skriver nu med en nypa salt :)
    Men jag får för mig att jag läst något om att det kan krocka med något som jag själv tog förut....ska se om jag kan fiska tag i minnet. Om inte så bli inte uppskrämd! Så länge jag inte hittar säker info om det så tolka inte det hela att du måste vara orolig utan ta du dina piller med gott samvete Glad

• germany

Linnea Svea - Jag har inte hunnit leta i mitt minne eller i mina anteckningar ang. bidrottningsgelen, så lägg ingen vikt vid mitt förra inlägg då jag absolut inte vill göra dig osäker ang. att du tar det, det går säkert alldeles utmärkt att ta det tillsammans med de tillskott som du redan tar.

Jag glömde ett tillskott till som jag själv tar, antioxidanter i form av Super C (finns också att köpa i hälsokost).