• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Hannah - Fina du. Jag är alltför snäll mot min kropp just nu Flört. Har väldigt svårt för att komma ur halvdåliga vanor jag fått efter att efter så lång tid med strikt kost osv  helt plötsligt då unnat mig en längre tid att äta precis det jag vill...

Så först och främst måste jag tänka på vad jag äter. Glutenfritt, undvika soyaprodukter (åt i helgen en massa soyabönor för de är så goda och inte tänkte mig för.), laktosfritt i den mån jag orkar, mkt frukt & grönsaker, dricka mkt vatten, motionera i lagom dos, försöka få bra sömn med lite stress på dagarna, äta olika vitamintillskott och så då Prasteron. Akupunktur skulle jag gjort igen, men känner att det kostar för mkt då jag i såfall velat gjort många behandlingar i god tid innan.

Antar att vi försöker planera in vårat kompensationsförsök runt juletid, då har jag ätit DHEA i 4 månader och känns läge att testa då. Sedan jobbar vi förstås på hemma själva och hoppas på att göra om en "germany" igen Solig.

Hur boostar du din kropp förutom DHEA och att vara i finfin kondition?
    Så glad att du & jag kommer att kämpa tillsammans igen. Hjärta

• LinneaSvea

Hej på Er!
    Vad spännande att börja med prasteron igen Germany! Jag har slutat! Efter som jag skrev mina höga värden på DHEA, androstendion, testosteron och shbg. De var ju jättehöga på mina prover som jag gjorde i början av sommaren. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vad hon sa på telefon men ska till Gyn nu på torsdag och ska fråga om jag kan få provsvaren utskrivna så jag kan återkomma till er för lite tips och stöd.

Nu känner jag tyvärr att mensen är i antågande igen.. Börjar lite smått ge upp fast jag inte vill.

Hoppas det går bra för er andra där ute och ha en trevlig dag!

• LinneaSvea

Germany,
    Jag tar också gärna emot lite heta tips på hur du tänker boosta dig för övrigt

• Feona

Hej tjejer

Har inte varit här inne på länge då min sommar mestadels varit utomlands och jag försökt släppa lite på alla måsten och önskemål. Har dock varit ganska duktig ändå med att vara snäll mot kroppen men måste nog börja äta mer protein igen, äter ju ingen kött men lyckas få i mig lite fisk och kyckling. Ser nu att jag inte skall äta sojaprodukter! Ni som vet., varför inte och går det bra med bönor av annat slag tro?

Tack för att ni inspirerar mig!

Germany: du verkar så stark och trygg i det du gör., kände att jag fick lite hopp när jag läste om dina mål. Kanske hoppar på tåget och satsar mot jul jag oxå:)

Linnea Svea: Ge inte upp riktigt än då jag gärna håller din hand en stund till:)

Kram

• Feona

Nu till en fråga: Ni som kör hemma försök., ja rulla runt i sänghalmen ni vet.

Hur ofta och när bör man få till det vid ÄL tror ni?

Finns det något rätt eller fel? Börjar få stegring på stickan idag men min man kommer hem först ons kväll. Vilken är den bästa planeringen., skall jag ta bilen och åka upp eller räcker det vid utslag på stickan alt dagarna efter. Vad tror ni är bäst?

Tack på förhand

• LinneaSvea

Tack söta Feona för stöttade ord och uppmuntran! Jag ska försöka lite till fast detta tar på krafterna.

Ang stegringen på stickan så har jag läst att man är som mest fertil samma dag som stegringen och dagen efter men även dagen innan. Får du inte full stegring i morgon behöver du nog inte åka i väg men om du får det skulle jag nog överväga att ta bilen .

Jag har lyckats pricka in både dagen innan, samma dag och dagen efter utan resultat så jag kanske inte är en toppenreferens .

sista gångerna tar jag sticka både morgon och kväll för att inte missa en ev stegring. Jag tycker också att de stickorna med sträck känns lite osäkra så jag kör även med clearblues där man får en glad gubbe, det går inte att missa . Dyrt blir det med dubbla stickor två ggr/dag. Måtte det vara värt det snart!!!

Kram på Er!

• Feona

Tack LinneaSvea

Tar nog vägen förbi Apoteket och införskaffar Clearblue igen. Har massor med stickor kvar men den där apparaten går alltid sönder för mig innan stickorna är slut. Men så länge orken att försöka finns får jag väl tro att det är värt det:) har ordnat med barnvakt till sonen så jag kan åka iväg mellan 18-24 om jag får fullt utslag imorgon. Tänkte nog testa Albyl Minor oxå denna månaden, tror det va 1/4 del som skulle motsvara trombyl.

Nu börjar hoppet komma tillbaka lite känner jag :)

• LinneaSvea

Bra Feona!
    nu håller vi tummarna. Jag fick trombyl utskrivet av min gyn, har ätit det i två cykler.... hoppas det hjälper snart!

• Hannah8401

Feona, egentligen borde det räcka att rulla runt två ggr i veckan eftersom spermier överlever, men vi som har det svårt kanske ska vara mer noga med att få till det iaf dagen innan äl eller på äldagen.

Är det ingen av er som tempar också för att se att äl verkligen inträffat?

Germany, jag är inte lika duktig som du på att boosta kroppen. Jag äter nyttigt ( ingen utemat eller feta såser osv och gärna mycket grönsaker) men jag äter ca två smörgåsar per dag, och äter också pasta till middag 1-2 ggr per vecka. Inget glutenfritt. På fre, lör brukar jag äta godis och ta ett glas vin.

Tränar gör jag ju i princip varje dag.

Jag har blivit gravid tre ggr på att ha dessa vanor, men blir det svårare nu så är jag beredd på att sluta med godis helt och kanske börja med glutenfritt också.

Soya tror jag inte jag får i mig så mycket av? Inte vad jag vet

Kosttillskott är dhea, dvitamin, bvitamin, cvitamin, multivitamin, folsyra, zink, q10, aloeveragel.

Någon som provat royal jellytillskott? Ska inte de öka fertiliteten på något sätt också?

Jag är också så glad att vi ska kämpa tillsammans igen Germany! Jag tror du lyckas innan ert ivfförsök

• mian04

Hej där Germany och Hannah. Jag undrar också över sojan? Är det vetenskap att det försvårar graviditet? När jag googlar verkar det vara väldigt motstridig info.
    Jag som druckit sojamjölk till gröten varje dag i typ tolv år och även under hela graviditeten!!!: -)) När jag blev gravid åt jag dessutom väldigt onyttigt, tränade inget och mådde psykiskt dåligt på grund av beskedet om lågt amh. Men oavsett det så är det så klart alltid bra att äta nyttigt. Och det finns ju bra studier på att det är bra att vara normalviktig tex, eftersom övervikt kan försvåra ägglossning. 
    Och vete kan vara bra att utesluta om man har anlag för inflammatoriska sjukdomar som endometrios, vilket jag ju har.
    Kämpa på nu Hanna och Germany! : -)))  Jag hejar på er! )
    Har inte bestämt mig om syskonförsök ännu, men följer er med spänning!