• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Katt12

LS, hinner inte skriva så mkt just nu, men grattis till finfint FSH. Det indikerar att du inte alls är i närheten av klimakteriet. Vad är androstendion?

• LinneaSvea

Tack Katt12, önskar bara att det kunde ta sig någon gång.... Men jag kämpar lite till

Germany, får jag fråga hur kunde läkaren säga att du var i förklimakteriet för ett par år sedan, vad grundade han det på???

• germany

"LS" - Proverna vid utredning visade högt FSH och lågt AMH, dvs ingen superfertil kvinna här inte Flört.

Vore jag du så skulle jag absolut testa att ta kortisonet i låg dos från cykeldag 1 och sedan öka på omkring ÄL till runt 20 mg och fortsätta med den styrkan till några dagar efter och sedan hålla dig i en dos som du känner passar dig ända fram till ett plus (först och främst). 

Dosering ser så olika ut beroende på varför man äter det. Har du konstaterat immunproblem eller misstänker du det själv? Att testa kortison är iallafall en jättebra ide! Men kanske du inte behöver köra fullt lika höga doser som de med konstaterat problem med immunförsvaret.

Får du bara kolla med vul så kan förstås en självbehandling kanske fungera, men du vet inte hur du kan tänkas svara på låg dos stimulering? Vet också de som gjort "självstimulering", men då har de haft lågt AMH och risken att få många äggblåsor är ganska små. Vilket AMH värde har du?

• LinneaSvea

Hej Germany, och tack snälla för ditt svar!! Jag tror jag kan räkna med att cd1 är i morgon. Tycker du jag ska ta 10 mg till att börja med och sen höja till 20 vid ÄL?? Varför är det så viktigt att få till vill när kag tar kortison?? Ger det fler ägg?? Mitt amh är ju skit konstigt och har pendlat mellan 0,5-1,6, på bara ett par månader, nu senast hade jag 0,7 och nu har jag slutat med prasteron så då går det säkert ner ännu mer. När i cykeln kan man börja äta trombyl? Vad menar du med självstimulering??är det kombinationen kortison/trombyl? Vad tycker du jag ska göra ang pergon, ska jag våga köra en cykeln till eller ska jag ta en paus ? Kanske köra med munkdroppar och hoppas att pergon hjälper denna månaden också? Jag vill ju gärna försöka få till en ägglossning om jag börjar ta kortison och trombyl!! Tack snälla för svar och heta tips Ha en bra dag!

• germany

LS - Kikar in en sväng men hinner inte skriva så mkt, men lite hinner jag med :)

10 mg Prednisolon cykeldag 1. Kör så fram till ÄL dag då du bör höja till 20 mg och håll den dosen åtminstone några dagar (ca 5-6) efter ÄL .

Om du inte med säkerhet vet att du har immunproblematik så sänk sedan dosen till 10 mg och fortsätt så tills du vet om du plussat eller ej. Skulle du plussa så är det en god ide att fortsätta inta kortison några veckor till.

Kortison kan förhindra att immunförsvaret stöter bort ett ägg som fäst och att börja för sent med kortisonet kan därmed innebära att kortisonet ej hinner lugna immunförsvaret och ett bortstötande av embryot är ett faktum.

Med självstimulering så tänkte jag på det du skrev om  att du ville ha gonal- f utskrivet. Inget jag har provat så har inte något råd att ge där.
    Likaså pergo så har jag aldrig provat det heller så de andra tjejerna kan nog svara bättre på den frågan.

Trombyl skulle jag börja med vid ÄL.

Ang. kortison och trombyl så kan du väl ta det vid fler tillfällen om det inte skulle lyckas vid kommande ÄL.

Våga tro på det du gör och blanda inte alltför mycket preparat  på en och samma gång, det kan få kroppen ur balans om det blir ett enda virrvarr av det hela. Men kortison och trombyl räknar jag då inte med utan det är något du alla gånger ska testa.

Ang. ditt DHEA-S värde så ligger du en bra bit över ref.värde, men det lär säkert gå ner nu när du slutat äta DHEA till ett värde som ligger alldeles perfekt Solig

• LinneaSvea

Tack snälla Germany!!!! Hannah8401, nej, tyvärr har jag inte fått utslag på mina Äl test om jag inte äter Prego så jag vet inte.. Tror ni jag vågar chansa med bara munkdroppar denna månad? Tack för att ni finns!!!!

• Katt12

LS, om jag vore du skulle jag absolut pausa pergo ibland. Tror faktiskt att det står i bipacksedeln att det ska gå en cykel mellan egentligen. O många säger ju att effekten hänger kvar cykeln efter. Munkpeppar (i alla fall flytande, har inte testat tabletter) är ju oxå ett bra stöd. Jag tänker att det kanske trots allt är bra för dig att fortsätta m en tablett DHEA (i st f tre) framöver i syfte att "hålla äggen unga" och ta ett nytt prov och se hur värdet utvecklats efter ett tag? Du gör förstås det som känns rätt för dig, bara mina tankar o funderingar:)

Förresten, vad var nu androstendion..?

• LinneaSvea

Hej alla!
    Nu måste jag våga tro att jag fixar detta själv en månad. Ska försöka att inte ta några Pergo cd 5 utan köra munkpeppar som stöd denna månad. Började med prednisolon i går 10 mg. Tyvärr fick jag ju bara 50 tabletter á 5 mg utskrivna så de lär ju snabbt ta slut. Han var inte heller helt pigg på att skriva ut dem. Hoppas man kan få några ggr till om jag nu inte får någon ägglossning denna månad, jag brukar ju inte få det om jag inte käkar Pergo men jag hoppas du har rätt Katt12, att det håller i sig en månad extra.

Androstendion är ett förhormon till DHEA och en lab chef sa till mig att det alltid är  bra att ta när man äter DHEA eftersom det påverkas också. Han tyckte att de prover man ska ta när man äter DHEA var Androstendion, DHEA-S, SHBG-S och testosteron. Detta för att de inte hamnar alldeles för högt och alla var höga hos mig så jag tar nog en paus från DHEA några månader så får vi se om jag lyckas få till ett nytt prov.

Jag har istället börjat med melatonin 3 mg och 3 mg inositiol som också sägs ska förbättra äggkvaliteten samt en hästdos Q10 på det tillsammans med alla andra vitaminer och kosttillskott man trycker i sig. Blir en liten hög frukost/lunch/middag

Ha en bra dag!

• Katt12

Hej LS, jag hoppas du får ÄL denna mån utan pergo, i värsta fall får det ju då bli en bekräftelse på att du verkligen behöver pergo kontinuerligt så slipper du grubbla sen huruvida det är motiverat att ta det. Håller tummarna!

Får jag fråga vad shbg-s är, känner inte till det heller..?

Ang kortison, om du inte får det utskrivet så hör i Aten tråden om ngn som är på väg ner kan köpa t dig. I Grekland är det billigt o receptfritt och lika enkelt att köpa som alvedon.