• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • LinneaSvea

Åh, tack för tipset!!
    Är det någon som är på väg till Aten??? Jag skulle gärna vilja lägga en beställning på kortison i så fall!!
    Tack snälla!!!

• germany

Nog för att jag minns att jag blev pigg som en mört med massa av energi av Prasterone, men att vara pigg som en mört nattetid också är inte så kul Drömmer.

Men det kanske ger med sig snart, annars får jag be läkare att skriva ut Melatonin till mig.

• Katt12

Härligt att bli pigg, germany - men kanske inte SÅ pigg:) Blrjade du direkt m 75 mg? Bra om du har möjlighet att få melatonin vid behov av din läkare.

LS, såg att du även skrivit i Aten tråden, där borde du få napp. Vet att flera är på väg ner snart.

• germany

Katt 12 - Glad Nää, nattetid är jag gärna en tröttis :). Om det håller i sig med piggheten så här extremt så är det nog bäst jag försöker få Melatonin, borde inte vara några problem att få läkaren att förstå min situation.

Ja, jag hoppade direkt på 75 mg dosen. Hade inga direkta biverkningar sist.

Hur går det för dig?

• Hannah8401

Jag hade gärna också blivit så pigg! Men jag känner inte så mycket skillnad. Fått lite mer finnar kanske. Och idag var jag lite starkare på gymet, men det kan lika gärna varit en bra dag bara

• LinneaSvea

Katt12,
    Här kommer lite info om SHBG-S
    S- SHBG

S-Könshormonbindande globulin (SHBG; Sex Hormone-Binding Globulin) är ett cirkulerande glykoprotein som framförallt syntetiseras i levern och som stimuleras av östrogener. SHBG koncentrationen är därför högre hos kvinnor än hos män. SHBG-molekylen har hög affinitet för testosteron och östradiol, och dess biologiska funktion är att transportera, och fungera som depå för dessa steroidhormoner.

Sök på nätet så kan du fördjupa dig lite mer om du vill. Det är vanligt att mäta någon balans mellan shbg-s och testosteron som inte får bli för högt och detta påverkas om man äter DHEA!

• germany

I ett inkägg som jag skrev (inlägg 1474) så har jag där tagit upp lite intressant kort fakta kring dessa prover som tex SHBG, DHEA-S, Testosteron osv.

Hannah - Tog du något DHEA-s prov innan du började med DHEA? Kanske har du inte haft lika lågt som jag och därmed så blir jag extremt pigg?

Hö, hö Flört, jag tror du är nog pigg som du är, men du får gärna ta över min pigghet nattetid Skrattande. Kram!

• Hannah8401

Germany, nej jag har inte brytt mig om att ta några prov i och med att jag ändå blev gravid ganska nyligen. Men funderar på att ta några om några månader om inget händer.

Och då ska jag minsann fråga dig

Haha, nja lite pigg kanske jag är, men jag sover gärna en timma på dagen tillsammans med Noah

Jag tror nog piggheten på natten slutar snart. Du kanske är tidigt gravid? Hade inte du svårt med sömnen när du var gravid?

• germany

Hannah - Jo, jag sov uruselt när jag var gravid, men ändå inte samma pigghet som jag känner nu.

Det är en hel del som får Prasteron utskrivet just för att de ska känna sig piggare, dock i lägre dos än det vi tar. De som har Addisons sjukdom brukar kunna få prasteron att ta. Men att de tar lägre dos beror nog på att de medicinerar mera regelbundet.

Jag skulle utan tvekan kunna äta DHEA resten av livet för jag mår verkligen toppen av preparatet Glad.

Tycker det skulle vara intressant för dig (även för oss andra) att du tog DHEA-S prov för att veta vad du egentligen ligger på för värde. Be din läkare skriva ut en provremiss redan nu och så kan du ta ett nytt om 2-3 månader igen.

• LinneaSvea

God morgon alla!
    Får jag fråga, vad ligger ni på för värden avseende DHEA-S och testosteron när ni äter prasteron och DHEA??

Lite nyfiken för mina låg ju så himla högt! Nu dricker jag munkpeppar för glatta livet denna månaden. I morgon är det CD 5 och då ska jag egentligen börja med Pergo. Jag är fortfarande ambivalent på hur jag ska göra??

vad tycker ni kloka människor här inne?? Jag har ju liksom inga månader att förslösa med tanke på min ålder...

tack för tips!