• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Vi 5 - Men likaväl som din bekant är forskare och som gått igenom många artiklar / studier kring detta med soya så verkar andra forskare ha gjort många försök där de kommit fram till att soya uppenbarligen verkar kunna påverka fertiliteten. Så frågan är vilken ben man ska stå på där vad det gäller att tro på det man läser, eller inte Glad.

Var och en blir salig på sin tro och jag vågar inte lämna mycket åt slumpen och väljer därför enkelt bort soya (det är inte alls svårt). Hade nog inte känt samma om jag varit lite yngre och förhoppningsvis haft något bonusår kvar för att kunna bli gravid. Då hade jag säkert strunta lite mera i vad jag stoppar i mig osv.

Vore jätteintressant att få ta del av vad din bekant kom fram till när han själv gick igenom artiklarna kring soya.

Det är jobbigt när den biologiska klockan tickar på och som hela tiden gör sig påmind. Tid i våra sammanhang finns helt enkelt inte...Det gäller att köra på som ett ångvält och inte låta åldern hinna ikapp en.

Du har inte ändrat dig kring att ge dina barn ett småsyskon? Flört

• germany

LinneaSvea - Usch, vill ju inte ge dig ångest...Jag är nog lite yngre än dig, fyller 41.
    Men jag var i förklimakteriet enligt min utredningsläkare. Så även om du är äldre så har du säkert fler ägg kvar än mig, åtmnistone inte mindre.

Det där guldägget finns nog trots högre ålder, men det gäller att det ska komma fram under tiden man försöker samt en massa saker som ska stämma och som inte ens fertilitetsexperter kan ge svar på.

Kämpa på och ge dig inte förrän du känner att du gett allt + lite till. Även om det säkert är svårt så tror jag det är lättare att gå vidare om man vet att man gjort allt man själv kunnat. Sedan finns det då andra fina alternativ om man inte lyckas med sina egna ägg.

• LinneaSvea

Hej allihopa!
    Germany, nu har jag varit hos gyn och fått mina provsvar som ser ut så här;
    S-FSH    4,81 IU/L
    S-Prolaktin  276 mlU/l
    S-Testosteron  3,2 nmol/l
    S-LH   3 IU/L
    S-SHBG   41 nmol/L
    S-TSH   1,2 mlU/L
    S-Androstendion   25,1 nmol/L
    S-fritt T4   16 Pmol/L
    S-DHEA-sulfat   16

Enligt läkaren ser det ju bra ut förutom de proverna som påverkas av DHEA som ligger för högt. Fick dessutom göra UL och naturligtvis var slemhinnan så tunn så det är bara att invänta mens som kommer till helgen. Slipper man hoppas de dagarna som är kvar i alla fall, fast jag hade det ju på känn men hoppet är ju det sista som dör

Försökte få Gonal-F eller Menupur utskrivet men det gick inte tyvärr och inte heller fick jag remiss att göra hysteroskopi, jäkla skit! Tyckte jag kunde köra med Pergo fler gånger och göra uppehåll någon månad fast det vill jag ju inte!!!! Det har jag liksom inte tid med nu i höst.

Hur tycker ni jag ska göra??? en pergofri månad eller köra på med Pergo?? Har ju läst att det tom kan få motsatt effekt men det fanns inga belägg för enligt min gyn.

Gonal-F och Menopur är tydligen väldigt dyra så han hade blivit ifrågasatt ett par gånger när han skrivit ut det, varför kan man inte få den hjälp man vill ha. Fick i alla fall trombyl och prednisolon utskrivet samt ovitellespruta, alltid något

Tänkte även kolla med landstinget men vad kan man skylla på för att försöka få till en hysto, någon som vet?? Ont i äggledare, äggstockar eller livmoder, vad säger man?? Behöver ha ett bra skäl för att få det, att man vill kolla upp inför en graviditet är väl inte försvarbart för sjukvården i min ålder så jag måste hitta på något annat...

Ha en bra dag därute!

• Katt12

LS, vilken cd tog du provet? FSH ska tas dag 3-5, möjligtvis dag 2. Är det ngn av dessa dagar du tagit provet är det ju ett jättebra resultat. Om du hade fått t ex Menopur, hur tänker du dig att du skulle använda det?

• Hannah8401

Linneasvea, pergotime ska man väl helst ta varannan månad och inte varje? Jag får bara ta varannan. Pergon kan ge effekt cyklusen efter, det har den gjort på mig och då blev det bebis

• germany

LinneaSvea - Vad bra att du fick proverna i siffror. Ja, du låg verkligen högt i S-DHEA! Du behöver nog inte alls tänka på att äta tillskottet DHEA.

Jag undrar också hur du hade tänkt använda hormonpreparaten gonal-f eller menopur själv? Har du haft möjlighet i såfall att få göra flertalet vul under tiden?
    Det är svårt med självbehandling med dessa preparat och kanske inget som man laborerar med på egen hand egentligen. Men ÄL spruta var ju toppen att du fick utskrivet ändå, samt de övriga medicinerna. Vilket upplägg har du på dom preparaten?

Ego - Har nu börjat med Prasteron, så nu är vi igång igen och konstigt nog så går tänket kring kost och leverne bättre nu när jag står vid vägens början igen och äntligen kan få kämpa mig uppåt. I och med att första tabletten togs så kände jag kämparlusten komma smygandes Glad

• LinneaSvea

God morgon alla!
    Ja, proverna togs CD 3, läkaren sa också att de ser bra ut förutom de som påverkas av DHEA-S då. Germany, är det galet för högt?? min gyn är äldre och jag har "tvingat" honom att skriva ut prasteron till mig i vintras så han har ingen koll på vad de värden säger förutom att de ligger över referensramen, men jag skulle vilja vet hur illa det är?!

Katt12 och Germany, jag hade tänkt ta sprutorna några dagar in i cykeln för att ersätta pergotime några månader för att få ägglossning eller i alla fall hjälpa till att skapa någon eller några äggblåsor. Vet en tjej som fick Gonal-F fast de bara försökte själva naturligt och hon blev gravid precis när hon skulle fylla 44 så man blir ju lite sugen på de sprutorna minst sagt .
    Ja, min gyn är väldigt frikostig med ultraljud för att kolla äggblåsor, det gör jag varje månad hos honom förutom när han har semesterstängt då.....

Germany, det är just det att jag liksom inte vet vilket upplägg jag ska ha på trombylen och prednisolonet, han tyckte jag skulle börja ta det när jag plussat men vad jag har förstått här inne så ska man börja äta det kanske strax innan ägglossning för att ev dämpa immunförsvaret, vad tycker ni?? Ska jag börja ta dem typ cd 10???

Hannah8401; Min läkare tyckte det var ok att köra på några månader till trots att jag ätit det i fem månader i sträck. Jag tycker man får så himla olika direktiv när det gäller Pergo och när man läser här inne också. En del har ätit det 7-8 månader i sträck andra som du och några i tre månader sen uppehåll 1 månad och sen 3 månader med Pergo till. Det är så himla svårt!!

Denna månaden vet jag inte hur jag ska göra, med alla de där bra medicinerna jag fått ut vill jag ju verkligen få en äggblåsa denna månaden, vågar man chansa på att man får det naturligt med kanske lite munkdroppar som enda hjälp kanske eller ska man ta tunga artelleriet och köra Pergo en månad till???

Snälla jag behöver verkligen er hjälp och tips!
    Ha en härlig dag!