• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Anne, åh nej, fy så ledsen jag blir för er skull! Vilket bedrövligt tråkigt besked! Jag förstår att du känner dig helt förkrossad, och att du än mer tänker på förlusten av ert barn. Som vanligt låter allt man skriver så futtigt jämfört med det jag vill förmedla. Jag tänker mycket på dig. Mina varmaste kramar till dig!

• PimPim1

Tuvalina: Jag har fortsatt med dhea, snart 3 mån med den microniserade och tidigare ett par mån med 7-keto.. Provade dock att kombinera med L-arinin  de förra 2 cyklerna och fick mycket sämre mens.. Nu har jag en cykel med bara dhea och mannen är bortrest under Äl (lågsäsong altså:)) väntar mens om en vecka och hoppas på rikligare sådan nu utan L-arginin.

Har också börjat fundera på det här med imunförsvar och autonoma orsaker. Har läst någostans att det kan vara vanligt när man är äldre. Nu är det ju ingen garanti att det går bra för det men man vill ju gärna ge det eventuella guldägget en chans.. Läser febrilt om Prednisolon osv men har inte tagit upp det med någon doktor än.

Är inne på precis samma spår som du, vill optimera chanserna i hemmaförsök under några månader för att sedan försöka göra ÄD.    

Ja vad kan man göra? Tror inte jag kommer överge dhea tillskottet. Kommer förmodligen att försöka testa något cortisonpreparat och ev trombyl efter ÄL. Jag har tetat svaga plus vid två tillfällen och undrar om det kan vara så att dessa test verkligen stämt och sedan har kroppen stött bort det?

1000 tankar som vanligt! Hoppas du kan hitta någon lämplig strategi och sedan hitta ett lugn under de månader som är fram till ev ÄD. Vad har du gjort under hemmaförsöken mellan IVF? 

• alynda

Verkligen tråkigt Tuvalina :(

Men som du säger, det finns ju fortfarande en liten chans innan det är dags för ÄD. Själv skulle jag nog i din situation fortsätta m DHEA om du mår bra i övrigt av det.

• Tuvalina
    PimPim1 skrev 2012-11-06 19:56:53 följande:
    Tuvalina: Jag har fortsatt med dhea, snart 3 mån med den microniserade och tidigare ett par mån med 7-keto.. Provade dock att kombinera med L-arinin  de förra 2 cyklerna och fick mycket sämre mens.. Nu har jag en cykel med bara dhea och mannen är bortrest under Äl (lågsäsong altså:)) väntar mens om en vecka och hoppas på rikligare sådan nu utan L-arginin.

Har också börjat fundera på det här med imunförsvar och autonoma orsaker. Har läst någostans att det kan vara vanligt när man är äldre. Nu är det ju ingen garanti att det går bra för det men man vill ju gärna ge det eventuella guldägget en chans.. Läser febrilt om Prednisolon osv men har inte tagit upp det med någon doktor än.

Är inne på precis samma spår som du, vill optimera chanserna i hemmaförsök under några månader för att sedan försöka göra ÄD.    

Ja vad kan man göra? Tror inte jag kommer överge dhea tillskottet. Kommer förmodligen att försöka testa något cortisonpreparat och ev trombyl efter ÄL. Jag har tetat svaga plus vid två tillfällen och undrar om det kan vara så att dessa test verkligen stämt och sedan har kroppen stött bort det?

1000 tankar som vanligt! Hoppas du kan hitta någon lämplig strategi och sedan hitta ett lugn under de månader som är fram till ev ÄD. Vad har du gjort under hemmaförsöken mellan IVF? 
    Tack för du delar med dig.

Jag har tagit Omega-3 och D-vitamin samt nu senaste månaderna fertile xx, inofolic och DHEA. Nu inför IVF:en så slutade jag med DHEA, inofolic och Fertile xx. Jag har egen ägglossning men förmodligen är den lite svag då jag får spottings efter en vecka. Min man tycker att jag ska skippa alla tillskott nu.

Kände t.ex. ingen förbättring alls under tiden jag åt DHEA, jo möjligtvis fick jag lite mer ägglossningsflytningar i början, men inget piggare, fick hår på överläppen och la på mig mer bukfetma. Så jag vet inte... känner mig lite uppgiven nu, eftersom DHEA inte verkar ha haft någon god inverkan på IVF:et heller.
  • MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-11-07 11:29:43 följande:
    Tack för du delar med dig.

Jag har tagit Omega-3 och D-vitamin samt nu senaste månaderna fertile xx, inofolic och DHEA. Nu inför IVF:en så slutade jag med DHEA, inofolic och Fertile xx. Jag har egen ägglossning men förmodligen är den lite svag då jag får spottings efter en vecka. Min man tycker att jag ska skippa alla tillskott nu.

Kände t.ex. ingen förbättring alls under tiden jag åt DHEA, jo möjligtvis fick jag lite mer ägglossningsflytningar i början, men inget piggare, fick hår på överläppen och la på mig mer bukfetma. Så jag vet inte... känner mig lite uppgiven nu, eftersom DHEA inte verkar ha haft någon god inverkan på IVF:et heller.
    Kan du inte få prova pergotime under tiden som ni inväntar ÄD? det hjälper ju ÄL!!
    Beklagar så att ni ska behöva genomgå denna resan, stor kram
  • Tuvalina

MissB! Ska testa Pergo, är så rädd att få cystor bara... Men om jag får bra kontakt med sjukhuset så kan de ju hålla koll med UL!

• linköping68
    Tuva: har du ren Inofolic eller plusvarianten? Om du har den vanliga tycker jag att su ska fortsätta med den. Kanske prova Q10? Den sägs ju vara superviktig. Jag har precis börjat med den. Sen är det väl ett litet halmstrå i den stora IVF-oceanen vi befinner oss i. Men vem vet.... kanske blir Q10 funkar som det bärande halmstrået. Tusen kramar igen till er Hjärta 
  • PimPim1

Tuvalina, MissB. Pergo är lockande på flera sätt (senare ÄL, mer mogna ägg osv). Jag testade 2  cykler för ett år sedan men fick en funktionell cysta och utebliven mens.. Tog då 1 tablett/dag. har förstått att man kan halvera den om man är känslig.. Låter bra med kontroll med UL..

Förstår att det känns motiverat att släppa tillskotten om de positiva effekterna uteblir.. Samtidigt är det ju tron och hoppet som håller en uppe...

Svar på tråden Tips om dhea