• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Gaaaa

Jag hittade den här sidan..
    Jag själv är ju inte helt nöjd med alla mina ivf behandlingar som att läkaren fortsatte med Gonal F fast inga äggblåsor bildades längre osv..
    Nu ser det ju ut som att jag skulle kunna göra ivf på ett nytt sätt utomlands betalt. (inte resa och mediciner så klart)
    Nu har jag tagit levaxin i över ett år, DHEA och hormonpreparat som hjälpt till med att jag iallafall känner mens "tecknen" nu som ömma bröst osv.. Jag har ett AMH värde på 1,5 som då inte ska vara dåligt..
    Jag är jäkligt sugen att prova igen, men absolut inte i Sverige!!

http://www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands

• linköping68
    Tuvalina skrev 2012-11-08 13:07:09 följande:
    Fick svar från tillverkaren. Precis som jag skrev innan så innehåller Inofolic 2000 mg inositol och 200 mikrogram Folsyra.

Jag tänker inhandla inositol och folsyra för sig nu i Sverige. Kan inte se att man behöver skicka efter från Italien.
    Det är ju bra om man kan få tag på inositol i Sverige. Varifrån kommer du handla? Inboxa om du inte vill skirva här. 
    ag skulle helst vilja hitta inositol som är rent, dvs bara det och inga andra tillsatset till det. Det har jag gillat med Inofolic, att det bara är inositol och folsyra.
  • Tuvalina

Gaaaa, menar du att du kan göra Ivf utomlands trots du gjort det i Sverige innan och få ersättning för det?

Vi har ju gjort IVF privat, har svårt att tro att vi skulle kunna dra utomlands och göra samma behandling och få betalt....

• cff

Om man gör IVF privat i Sverige - får man ändå mediciner på högkostnadsskyddet? I så fall kan det vara så, om man är svårstimulerad (vilket jag är) att det ändå blir dyrare även om själva behandlingen utomlands blir bekostad av Försäkringskassan. I mitt fall är medicinerna klart dyrare än IVF-behandlingen (behandlas i Danmark). Men om man kan hitta en svensk gynekolog som skriver ut svenska recept på medicinen så faller denna under högkostnadsskyddet (och det är inte omöjligt, jag har hittat en sån läkare).

• germany

Tuvalina - Jag har bara snabbt läst mig tillbaka till dina inlägg. Så roligt att vi fick säga ett snabbt hej och en snabb kram innan våra vägar skildes och ni blev inropade och det väldigt snabbt. Men det är så har jag märkt, man hinner nästan aldrig sitta och vänta tillsammans med andra par i många sekunder....allt går på räls och det fort. Tänkte jättemycket på er! Hjärta

Har läst att dina ägg inte blev befruktade.....Beklagar det ni fick gå igenom och det ni nu säkert känner och jag är uppriktgt sagt riktigt ledsen för eran skull. Det känns jättetrist för mig i hjärtat som ju hade hoppats speciellt mkt för oss båda i och med att vi nu har följts åt under en ganska lång tid och att vi nu var där samtidigt och allt.

Jag upplevde själv en sån rädsla inför såväl ÄP som befruktning och kan faktiskt sätta mig in i hur det kändes för dig / er efter att ni fick telefonsamtalet om att det inte bidde något. Väldigt orättvist är livet många gånger! Förstår inte vad altl går ut på egentligen?! Ni har verkligen fått er dos av olycka och sorger. Det var eller är liksom dags att det vänder nu och att lyckan istället får lysa mot er och det ganska snart! Min man tyckte också det var mkt ledsamt att höra om erat resultat, även om han inte alls tittar in på FL.

Varma kramar till dig och din man Hjärta

• germany

Egentligen har jag ingen större lust att skriva om hur vårat resultat blev och det pga att det faktiskt gör ont att skrva om mitt när inte Tuvalinas sista trappsteg fick fullföjas som det borde ha fått gjort......Kanske låter det konstigt.....men det är något som känns så himla orättvist och fel.

Men jag får och ska försöka svälja obehaget över att vårat försök ändå gick bättre.....är ju väldigt tacksam över våra embryon, men det hade lika gärna kunnat varit vi som stod där och grät och den känslan gör jätteont i mig!

Tror inte ni (du Tuvalina) förstår hur mkt jag hade önskat att vi båda hade fått åkt därifrån med så bra resultat som möjligt......Usch!

Men, jag ruvar i allafall på ett toppenfint embryo samt ett embryo som räknades som bra men inte lika fint som sitt kullsyskon. Nu väntar en jobbig period och många dagars väntan.....Jag är rädd.....väldigt rädd för att våga hoppas & tro för vår egen skull. Har varit med om det här nu några gånger och det är inte en lätt resa alls och det är egentligen nu det värsta väntar, dvs invänta "tant röd" eller ej...... 

• Tuvalina
    Germany, jag tycker inte alls du behöver känna obehag för att det gick bra för er och inte för oss men jag uppskattar verkligen din omtanke och jag kan verkligen känna att den är äkta och genuin Hjärta

Jag är jättglad för er skull!! Verkligen!! Hoppas nu dessa embryon växer sig fast hos dig, Om inte två så att det som de sa var ett toppenembryo gör det!!

Det är aldrig någon som sagt att vi har ett toppenembryo utan de har bara sagt att de varit bra och jag har under våra tre försök där vi ändå fått tillbaka ett embryo,  ändå försökt förstå mig på personalen på kliniken och hur de uttrycker sig... Så jag kan bara säga nu, att om de sagt att det är ett toppenembryo du fått tillbaka så är det garanterat det. Jag menar de uttrycker sig aldrig så om de inte är säkra på det!

Den här gången sa sköterskan t.ex. att inget av äggen blivit befruktade vilket jag inte tror var riktigt sant, för ett av äggen började dela sig på dag 2 och det gör det väl inte om det inte blivit befruktat, eller? Därför ser jag fram emot att få kopior på journalerna nu så vi kan se vad som verkligen hände. Jag tycker aldrig jag nämligen får något tydligt svar på mina frågor. Den 27 nov åker vill till ett första möte i Åbo!!
  • Lillstoran

Germany - jag har undrat hur det gick ?!

Hur många ägg fick du ut av 10 äggblåsor och hur många blev befruktade etc. ? Om jag inte missminner mig så var det 6 st som de trodde var stora nog att plocka. Trodde det var något som gått helt fel då vi inte sett av dig.

Hoppas det går vägen!     

• germany

Tuvalina - Jag tror vi förstår varandra och jag vet att jag ska tänka på mig och vårat resultat....men det är inte så svårt att sätta sig in i eran situation om jag säger så.....

Rätt jobbat att ni tar er vidare nu till Åbo och det tycker jag ni fullkomligt helt rätt i! (Vi har ju också hela tiden dom planerna på lut). Ni har också fortfarande era hemmaförsök att använda er av och jag vet att ni kommer att ta tillvara dom och inte slänga dom försöken i sjön.

Det du skriver om läkararna så är det alltid så himla smått om tid och att känna att man får tid över till en massa frågor, det finns helt enkelt inte!

Vid vårt förra IVF så ville inte läkaren säga hur bra våra embryon var, bara som du skriver att de var bra. Läkaren ville då inte säga mera för att inte invagga oss i antingen hopp eller missmod. Men när vi väl testade minus så ringde jag dit och jag tror jag pratade med samma läkare som gjorde ET och jag sa jag ville veta på poängskala var våra embryon platsade, fick då till svar 6-7 poängare.
    Denna gång så var det ena embryot så toppenfint som det bara kunde bli, fanns inte det minsta fel på det så långt deras öga kunde nå medan det andra "bara" var bra.  Dock så vet vi ju alla att det aldrig finns någon garanti för att ett fint embryo fäster.....det kan lika gärna vara ett halvbra embryo som är den som tar sig.

Om ett av äggen delat sig så måste det ju ha blivit befruktat? Så har då alltid jag förstått det hela.....men blir ju jätteförvånad över att du fick det svaret, hoppas du får nåt svar av dina journaler.

Håller tummar för att Åbo besöket blir en ny startpunkt för er där det alla gånger måste infinna sig lite mera hopp & framtidstro om att det här ska ni lyckas med! Sköt om dig nu på bästa sätt och jag vet att du snart kommer att lyfta blicken igen och det alla gånger när ni väl är på väg på er resa.

Kram igen!

Svar på tråden Tips om dhea