• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Elin 885
    Tuvalina skrev 2012-11-08 10:50:25 följande:
    Jag vet inte Elin vad du har för intresse att vara här i tråden men om du följt med från början så hade du inte behövt fundera över det som du funderar över. Det är doopingklassat här i Sverige ja, men många här i tråden äter det i medicinskt syfte. Jag blev rek. av min läkare senast igår att fortsätta äta det.

Cice, Infolic tar man 2 mg morgon och kväll. De är in dospåsar, ett pulver. Jag har nu skrivit till tillverkarna och frågat vad det exakt innehåller. Min tanke är att man lika gärna kan köpa inositol och folsyra här i Sverige!
    just därför ska man väl inte ta det??? jag hade i alla fall inte proppat i mig dopingklassade preparat...
  • Cice

Tuvalina,

Tack tack....
     wow. det blir roligt att ta reda på  innehåller....

Om ni ska handla  i stor mängd från tillverkare,säga till.  Jag vill vara med.

{#emotions_dlg.flower}         

• Mamma gås

Ett annat tips är att ta vanlig Inofolic och melatonin istället för Inofolic plus. När jag köpte det så var det billigare att köpa det första alternativet jmf med det andra.
  • Tuvalina

Ja och nu har jag kommit fram till något bra, jag köper inositol här i Sverige antingen denna: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/inositol-500mg-50-kapslar

eller detta pulver: vitaminvaruhuset.se/shop/

Tar 1000 mg av inositol varje dag (Inofolic innehåller 2000 mg inositol per påse) man får i sig en hel del genom maten med, om man äter mycket nötter och bönor t.ex. samt låter bli att hälla i sig mängder av kaffe. Sen lägger jag till folsyra 400 mikrogram per dag så får jag exakt samma som Inofolic

Sen om jag vill kan jag lägga till melatonin 3 mg på kvällen.

Its a plan!

• cff

Elin, alla kroppsegna hormon är dopingklassade i Sverige. Det har inte att göra med vilken effekt de har på kroppen eller om de är bra eller dåliga för oss.
    Tack för din omtanke, jag förstår att du bara vill väl, men jag tror att de flesta här i tråden är väl medvetna om vad DHEA är.  DHEA tillverkas av APL (Apotek Produktion & Laboratorier AB ) och många här får det utskrivet på recept.

• cff

Tack Tuvalina, vad bra. Jag visste inte var jag skulle få tag på Inositol (har utan framgång försökt att googla själv ... :). Äter fn Inositol (köpt när jag var i USA) och folsyra var för sig, blir spännande att höra vad Infolic innehåller.

• Tuvalina

Fick svar från tillverkaren. Precis som jag skrev innan så innehåller Inofolic 2000 mg inositol och 200 mikrogram Folsyra.

Jag tänker inhandla inositol och folsyra för sig nu i Sverige. Kan inte se att man behöver skicka efter från Italien.

Svar på tråden Tips om dhea