• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Germany - vad härligt att du fått två fina embryon tillbaka - du anar inte vad glad jag är för din skull. Jag förstår dina tankar om att det är svårt att låta sig själv vara lycklig när andra har motgångar - och kanske svårt att helt känna sig lycklig när man själv är ledsen för någon annans skull. Din empatiska förmåga är en inspiration för mig och förmodligen för många här på FL. Men, glöm inte det hopp du ger alla andra när du visar att det kan gå bra trots "sämre odds". Tänk om du i slutändan skulle få tvillingar som ett resultat av veckans Falunbesök Glad. Det skulle göra kampen för oss alla lite lättare, för det skulle vara lättare att hoppas. När dina VUL gick så bra så fick jag lite mer hopp vad gällde mina egna folliklar, det var lite mindre läskigt att själv knata iväg till läkaren på mitt första VUL denna cykel. Precis som vi delar varandras sorger så lyfts och glädjs vi ockå åt varandras framgångar. På det sätter är FL fantastiskt. Vi önskar varandra väl från djupet av våra hjärtan Hjärta.

• germany

cff - Tack snälla för ditt mkt kloka och fina inlägg Hjärta
    Jag har läst om ditt resultat i en annan tråd och vad härligt att ditt ÄP gav så fint resultat! Du måste redan nu sväva på moln! Skrattande

Åh, vilka fina människor det finns runtom i vårt avlånga land där vi alla strävar mot samma mål! Det är så givet att vi önskar varandra det bästa om att allas vår dröm ska få gå i uppfyllelse. Vet ju att plötsligt händer det och det kan hända var och en av oss, men också kanske när vi  som minst anar det.

• germany
    Lillstoran skrev 2012-11-08 16:24:40 följande:

Germany - jag har undrat hur det gick ?!

Hur många ägg fick du ut av 10 äggblåsor och hur många blev befruktade etc. ? Om jag inte missminner mig så var det 6 st som de trodde var stora nog att plocka. Trodde det var något som gått helt fel då vi inte sett av dig.

Hoppas det går vägen!     

Tack som hoppas åt mig.
    Ja, jag hoppas verkligen att jag själv vågar hoppas att det ska ta sig denna gång. Jag ska göra så gott jag kan under dessa ruvarveckor för att slippa tänka alltför mkt på det som komma skall.

Jag hade vid senaste vul 9 folliklar där då läkaren sa att jag inte kunde räkna med att fler än 6 folliklar skulle kunna plockas på ägg. Vid ÄP så hade jag ytterligare några folliklar (de var bara runt 7 mm).

Fick ut 3 ägg varav 2 blev befruktade vilket var en hemsk pärs att gå och vänta på när man inte har så många ägg att spela med (därför ömmar jag så mycket för Tuvelinas & hennes mans sorg över deras resultat.....Vi satt liksom i samma hemska båt på exakt samma tidpunkt där vi inte hade en aning om vart skutan skulle gå....på lugnt vatten eller stormigt hav ungefär...Rynkar på näsan Det känns så nära mig känslomässigt i och med att vi följt varandra under en tid och så att vi även hamande på ÄP samtidigt av alla dagar på en hel månad. Det SKULLE gå bra för oss båda ju. (Om du läser detta nu eller sen Tuva så lovar jag att jag ska släppa detta nu, men jag kommer att fortsätta att sända många fina tankar till dig och Krister). Hjärta
  • myran6801

Germany, härligt att det gick så bra efter allt elände du fick genomlida. En stor stor kram finaste och jag håller tummarna!

• germany
    myran6801 skrev 2012-11-08 20:16:14 följande:
    Germany, härligt att det gick så bra efter allt elände du fick genomlida. En stor stor kram finaste och jag håller tummarna!
    Bollar tillbaka den stora kramen till dig Glad
    Ska kika in i ÄD tråden snart för att se hur det går för er alla. På återseende!
  • susmar72

Germany: skönt att du är ruvare. Jag håller tummarna och tår att du ska gå hela vägen

• Lillstoran
    cff skrev 2012-11-08 18:01:14 följande:
    Germany - vad härligt att du fått två fina embryon tillbaka - du anar inte vad glad jag är för din skull. Jag förstår dina tankar om att det är svårt att låta sig själv vara lycklig när andra har motgångar - och kanske svårt att helt känna sig lycklig när man själv är ledsen för någon annans skull. Din empatiska förmåga är en inspiration för mig och förmodligen för många här på FL. Men, glöm inte det hopp du ger alla andra när du visar att det kan gå bra trots "sämre odds". Tänk om du i slutändan skulle få tvillingar som ett resultat av veckans Falunbesök . Det skulle göra kampen för oss alla lite lättare, för det skulle vara lättare att hoppas. När dina VUL gick så bra så fick jag lite mer hopp vad gällde mina egna folliklar, det var lite mindre läskigt att själv knata iväg till läkaren på mitt första VUL denna cykel. Precis som vi delar varandras sorger så lyfts och glädjs vi ockå åt varandras framgångar. På det sätter är FL fantastiskt. Vi önskar varandra väl från djupet av våra hjärtan .

Tänk bara på en sak. Att sitta så här att skriva i cyberrymden och att vara nära eller riktiga vänner (inte bekanta) är en milsvidd skillnad. Jag har många gånger undrat hur många av er som umgås privat och är vänner på riktigt, inte bara på låtsas. Särskilt ni som varit här länge. Har lagt märke till att de som tillsist lyckats och fått barn, då försvinner de från trådarna som de hängt på i årtal innan. Antagligen så får de så mycket annat att tänka på, på sin höjd tittar de in någon gång i kvartalet men inte alls som när de gjorde IVF. Jag förstår dem som vill ha ett ansikte, veta vem det är de talar med. Face Book är mycket personligare för där är man inte anonym. Det börjar närma sig för mig och jag har gått med i 3 gravidtrådar. Medvetet försökt hitta trådar med - blandad - ålder, inte bara äldre personer utan mellan 20 och 40 år. Kunna ses IRL när man fått barn, hitta trådar där alla bor i Stockholm. Fika, äta middag ihop. Det ena utesluter inte det andra men tänk vad mycket gemensamt när båda fått barn samtidigt.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-11-08 20:13:04 följande:
    Tack som hoppas åt mig. Ja, jag hoppas verkligen att jag själv vågar hoppas att det ska ta sig denna gång. Jag ska göra så gott jag kan under dessa ruvarveckor för att slippa tänka alltför mkt på det som komma skall. Jag hade vid senaste vul 9 folliklar där då läkaren sa att jag inte kunde räkna med att fler än 6 folliklar skulle kunna plockas på ägg. Vid ÄP så hade jag ytterligare några folliklar (de var bara runt 7 mm). Fick ut 3 ägg varav 2 blev befruktade vilket var en hemsk pärs att gå och vänta på när man inte har så många ägg att spela med (därför ömmar jag så mycket för Tuvelinas & hennes mans sorg över deras resultat.....Vi satt liksom i samma hemska båt på exakt samma tidpunkt där vi inte hade en aning om vart skutan skulle gå....på lugnt vatten eller stormigt hav ungefär... Det känns så nära mig känslomässigt i och med att vi följt varandra under en tid och så att vi även hamande på ÄP samtidigt av alla dagar på en hel månad. Det SKULLE gå bra för oss båda ju. (Om du läser detta nu eller sen Tuva så lovar jag att jag ska släppa detta nu, men jag kommer att fortsätta att sända många fina tankar till dig och Krister).

Jag tänkte faktiskt på dig i måndags (tro det eller ej) och undrade hur det gick. När du inte hörde av dig blev jag orolig att det helt gått åt skogen. Jag vet hur stressigt det var. Fick ju bra 4 ägg när medel är ca 10 ägg och i stort sett alla utom jag i tråden fick ägg till frysen eller blastocyster. 3 ägg blev befruktade. Jag gick med telefonen i handen och var livrädd att det skulle ringa. Ringde telefonen så visste jag att det inte fanns något att återföra. Väldigt psykande. Ringer inte telefonen så har det gått bra. Jag kände precis som du, bara för att jag fått så få. Faktum var att jag skämdes för att berätta det. Däremot så CvL och Karolinska (Huddinge för er som inte vet att det är samma sak) betygsätter äggen. Jag tycker det är bra. Det fanns ett mycket fint ägg som fick 10 poäng och var helt utan fragmentering.
  • cff

På min klinik betygsätter de inte äggen - eller, iaf så berättar de inte poängen för mig. De brukar berätta hur många celler det har vid återinförandet, och säger gärna att de ser fina ut - men jag förstår ju att de gärna är så positiva som möjligt - det skadar ju inte att jag känner mig så hoppfull som möjligt.
    Jag har för mig att jag för något år sedan läste om att CVL hade ett eget poängsystem och var väldigt träffsäkra i sina prognoser om vilka embryon som skulle resultera i graviditeter. Det är bra för det innebär att de då, om det finns flera befruktade ägg, kan välja ut det eller de som har högst sannolikhet att trivas i magen.

• Lillstoran

Jag tycker det är bra när de betygsätter äggen. CvL har tydligen något system där man år en procentsats hur stor chans man har vid varje tillfälle. 30 - 35 procent är normalt. Jag fick 20 - 25 procent baserat på min ålder och det var jag nöjd med vid 40 år fyllda. Chanserna är individuella vad jag förstår. Maxgräns är 42 år men några kliniker kan man få försöka om man tidigare har haft väldigt goda resultat.

Svar på tråden Tips om dhea