Varför blir man hemlös?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Ja nog förstår jag att du inte var insatt i det fallet.
Men eftersom du tycks veta hur det ligger till i Sverige så hade jag väl en förhoppning på att du kunde svara på hur en 12årig flicka fick vara hemlös i Sverige.
beta.familjeliv.se/Forum-5-175/m6425459.html
om ni vill så finns det lite roliga trådar
jag vet inte allt.
oj jag skulle länka andra trådar om fördomar sen blev det fel
har lite för många favoriter.
men det var en liknade tråd om liknade fördomar, och fakta.
Är ju nyfiekn så jag googlade lite, detta enl. socialstyrelsen 1999, på tal om andel psykiskt störda (iofs "störda" inte sjuka":
Uteliggarnas problematik tycks också ha förvärrats. De har ytterligare fjärmats från någon som helst anknytning till arbetslivet. Färre har sjukpenning eller egen inkomst, trots att det var ytterst få även 1993. En större andel uppbär socialbidrag. En påtaglig förändring är att andelen som rapporterats vara psykiskt störda har ökat från 19 till 35 procent.
------------------
35% bedömer man alltså är psykiskt störda. "Luddigt" begrepp kanske jag vet inte. Men kan man vara helst "frisk" med ett sådant liv egentligen?
länka gärna, det låte bra.
Puss: Vad är problemet med dubbeldiagnostik? Menar du att det "jämnar ut sig" i antal för att många har flera diagnoser? *förvirrad*
Puss jag hittar den tyvär inte jag tror jag har ett hundratall vavoriter kanske dax å staäda lite i min favolista!
indianica: ja det är mycket som är luddigt i den här världen...
en del av de är ju missbrukare dessutom, inte samma sak som endast sjuk alltså.
det ÄR rörigt detta.
indianica: psykdiagnos har man bara en, dubbeliagnostik är spykisk sjukdom i kombination med missbruk.
vad beror på vad?
vilket ska man behandla först?
ska man få psykvård eller missbruksvård? det är verkligen svårt att reda ut begreppen här.
det finns boenden för vård av båda diagnoserna, men det är fortfarande väldigt svårt.
sjukdomen kan ju bero på missburket, och tvärt om.
om det låter knepigt kan jag lova att det är tusen gånger värre i verkligehetn!