• Gäspan

Varför blir man hemlös?

Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?

• Svar på tråden Varför blir man hemlös?
  • puss

tidningar och tv ringer oss ofta, men de brukar tacka nej till oss sen när de hör att vi är positiva till vården och de insatser som finns.
    "det är inte vad vi är ute efter", var det en journalist som sa. säger det nåt?

• puss

ekot, det är ju fruktansvärt!
    fan så illa det är....

• puss

aussie, jag vet att det är ont om vårdplatser och det är fel.
    men för att ta in din morbror måste de slänga ut nån annan, när det inte finns plats för alla.
    et är hemskt.

• biomedbonus
    Puss:
    Men varför gick det som det gick i Ekots fall?
    och i de 2% fall du säger att det bara är varför är de hemlösa?.
    och vilka enligt dig är det som är hemlösa?
  • Indianica

Puss: Det är ju bra att du har goda erfarenheter MEN du kan väl inte tro att det ser likadant ut i alla kommuner?

Tror säkert du och många andra gör ett jättebra jobb. Men de som kommer till dig kanske är rätt motiverade? De som irrar omkring på gatan och inte vet vem de är kanske inte tar sig till en terapeut?

• puss

jag kan omöjligt svara på varför det gick så i ekots fall, det har jag ju ingen aning om. är inte insatt i fallet, som du kanske förstår...
    2% av de hemlösa är det pga spykisk sjukdom, och jag skrev att jag tror det, kommer inte ihåg riktigt.

hemlös finns det en definition på som jag har nånstans, men enligt nig är det när man inte har nån fast adress.

vad är din def?

• Indianica

Ekot: Det där lät ju vidrigt. I sådana fall är det hemskt att ingen vettig vuxen kan kräva saker av soc, inte lätt för ett barn ju!

• Indianica

Puss: Frågan är ju också hur man definierar "psykisk sjukdom"

Alla hemlösa kanske inte har en diagnos, för det krävs att man träffat en doktor som skrivit en...

• puss

indianica, vi jobbar mycket med att få tag i dom som inte söker upp oss.
    "uppsökande verksamhet" kallas det och det prioriterar vi.

tack för berömmet, jag gör verkligen mitt bästa!
    klart det inte ser lika ut i alla kommuner, men vi har ett bra samarbete i hela sverige och träffas ofta från hela landet.

• puss

ja och det här med dubbeliagnostik är verkigen svårt, vad beror på vad?

Svar på tråden Varför blir man hemlös?