Varför blir man hemlös?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Puss: Nog kan man ha fler än en psykdiagnos? Tycker maken (forskar inom depression) brukar tala om dubbeldiagnostik bland psyksjuka och då med avseende på flera diagnoser. Men alkoholism är väl en sjukdom(?) så alkoholism och t ex schizofreni torde rimligen kunna vara dubbeldiagnos.
Japp, det är rörigt...
alkoholism är en sjukdom ja, och om man har en depression till det så vips har man en dubbeldiagnos! visst är det så. spykisk sjukdom + missbruk = dubbeldiagnos.
Nej ni som undrar varför det gick så fel i mitt fall.
Det kan man verkligen undra säger jag med. Jag har många ggr i min äldre uppväxt ifråga satt socialen o det ända de skyller på är att jag hade en pappa. Ja en pappa vars jag inte träffat alls tills 3 månader efter jag till slut fick ett lvu.
Anledningen till lvuet va ju för att min mamma inte skulle kunna plocka hem mig igen o det va ytterligare jag igen som 15 åring som såg till att jag fick det. Jag ville inte tebax till ett hem med henne med missbruk, fysiskmisshandel o framförallt den psykiska misshandeln. Halvåret innan det brann i vårt hus så blev jag våldtagen av min mammas dåvarande kille o hon stod o titta på o tyckte det va helt okej. Ska ett barn behöva leva i sådana förhållanden?
Men i alla fall jag kom till ett jourhem o fick vara där i tre månader och under tiden hände nada. Men när det "precis" hade gått tre månader stod min pappa i dörren där o ville att jag skulle följa med honom hem o det gjorde jag men det funka inte där heller med tanke på att jag inte kände honom eller hans familj.
Socialen ansåg att när ja va hemös skulle jag ha ringt min pappa. Men hur ska jag kunna ringa ngn jag inte känner, inte vet vart han bor, inte har ngn telefon?
Nej det svenska samhället har jag inte mycket till övers för...
Puss, du skriver mycket om vad du vet, men utan källor så är det väldigt svårt för oss andra att "tro" på det. Internet är fullt av personer som vet, så man behöver en bekräftelse någonstans.
Jag kan berätta att jag känner en kille som var SÅ JÄ_LA SNYGG! När vi var i tonåren,det är han fortfarande,men han blev uteliggare.Har numera lägenhet (tror jag)
I hans fall så jobbade han svart när han gick på socialbidrag! De kom på det och drog in bidraget.Sen kom skilsmässa....och så stod han utan Fru lägenhet och barn....
Hoppas det är ok nu!
Jag förstår inte varför man är hemlös i Sverige. Har väldigt svårt att känna sympati med dem om jag ska va ärlig. De kan få hjälp om de vill. Och är de sjuka så ska de in på psyket eller liknande och inte klara sig själva.
Trynträ: du drar verkligen alla över en gräns?
isisisis:
Den killen får ju skylla sig själv. Spelar ingen roll hur snygg man är om man går på soc och jobbar svart så har man skitit i det blå skåpet
Ekot: Ja tyvärr gör jag det eftersom jag inte kan förstå hur man kan vara hemlös i Sverige.
Trynträ Har du läst ngt av de jag skrivit?