• Kroken

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
    Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
    I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
    Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
    Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
    Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
    Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
    Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
    Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
    Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).

Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.

• Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?
  • Kroken
    Linda1976 skrev 2012-04-07 12:20:08 följande:
    Jag får ont i magen av ts.

Barn är barn. Olyckor/missöden inträffar. Shit... ska hon få betala allt hon tar sönder / glömmer /tappar.

tappade vantar? Betala själv, annars får du frysa!
    Stulen ryggsäck? Jaha, köp en ny  - så lär du dig att inte hänga den där igen!

Fy fan för ditt resonemang ts, och sen ge skuldkänslor dessutom. Nyttigt. Not.

Kräks 
    Men å är det verkligen inte!! Nu blir jag faktiskt lite ledsen för det där stämmer inte alls.
    Min dotter är en sån "person" som väldigt ofta förlägger saker. Det kan handla om vantar, mössor etc. Det har blivit lite bättre nu men fortfarande är hon väldigt tankspridd med saker.
    Jag har aldrig begärt av henne förut att hon ska "betala igen" nåt med sin månadspeng då jag har lite överseende med henne pga olika orsaker.

Men denna gången handlar det om ganska mycket pengar och då vill jag att hon ska förstå allvaret ordentligt.
    Nu tror jag verkligen att hon förstår allvaret i allt detta men hon kommer få stå över en månadspeng eller två. Jag är inte på henne om detta och tjatar utan vi har pratat om det, ska leta tillsammans ordentligt när vi flyttar tillbaka igen osv. Och jag kommer inte ta hennes sparade pengar utan kommer låta henne köpa sin mobil.
  • Knytt

Barn är barn. Olyckor/missöden inträffar. Shit... ska hon få betala allt hon tar sönder / glömmer /tappar.

Kräks 
    Jag tycker ts verkar vara en bra förälder. Hon är osäker på sitt agerande och försöker hitta vägar att lösa de problem hon står inför. Om du läst tråden ser du att jag inte är helt överens med henne, men inga sådan här värderingsfrågor är enkla och givna. Titta till exempel på min syn på skuldkänslor och hur dessa bör hanteras gentemot din syn. 

Du tillskriver ts känslor, tankar och resonemang som hon inte har och sedan kritiserar du henne för det som du fantiserat ihop och så avslutar du med att mer eller mindre antyda att hon är en dålig förälder. Om du verkligen tycker att hon är det, så tycker jag att det är mer rimligt att du tydligt och pedagogiskt, utifrån var ts faktiskt tycker och gör, förklarar varför du anser att hon har fel. Mycket mer konstruktivt och din enda reella möjlighet att skydda ts barn eftersom du uppenbart tror att ts behandling av situationen inte är det bästa för dem. 
  • Kroken
    Knytt skrev 2012-04-07 12:16:20 följande:
    Om ni bedömer risken för inbrott är obefintlig, just för att det inte finns en koppling mellan nyckeln och ert hem så skulle jag nöjt mig med att kopiera en ny nyckel. Utan att blanda in hyresvärden ö h t. 

Det är dock svårt att veta, alla i denna tråd verkar utgå ifrån att det är flickans slarv som gjort att den försvunnit, men så behöver det inte vara bara för att det varit så tidigare. Det finns en riska att någon tagit den från henne i akt och mening att bryta sig in. T.ex. om hon lagt den på marken vid lek eller den funnits i en jacka/väska i skolan. Ett annat barn kan ha tagit den som ett skämt och vågar nu inte erkänna eller något liknande. 
    Om det vore så enkelt men man får inte kopiera nycklar om det är från en hyresrätt, iallafall har det varit så förut här. När jag bodde i bostadsrätt gick det bra för största dottern tappade ett antal nycklar då och vi kopierade upp nya då bara. Men bor man i hyresrätt har man inte rätt att kopiera upp nya nycklar hur som helst.
  • Knytt
    Kroken skrev 2012-04-07 12:35:46 följande:
    Om det vore så enkelt men man får inte kopiera nycklar om det är från en hyresrätt, iallafall har det varit så förut här. När jag bodde i bostadsrätt gick det bra för största dottern tappade ett antal nycklar då och vi kopierade upp nya då bara. Men bor man i hyresrätt har man inte rätt att kopiera upp nya nycklar hur som helst.
    Jo, det stämmer med min erfarenhet att man vanligtvis inte får. Samtidigt så måste alla regler följas med förnuft. (tycker jag). Om jag gjort bedömningen att risken för inbrott är obefintlig så hade jag inte bytt låsen bara för att det finns en regel som säger det.

Om vi tittar på extremfallet: Säg att ni inte flyttar förrän om 10 år och det fortfarande inte varit något inbrott, är det rimligt att i det läget byta låset bara för att det saknas en nyckel? Nej säger jag, har det inte hänt något då kommer det aldrig att hända. Kan dock tänka mig en och annan hyresvärd som hade krävt det.. 

Men det är ju en moralisk fråga - och helt off topic :)
  • Kroken
    Knytt skrev 2012-04-07 12:42:04 följande:
    Jo, det stämmer med min erfarenhet att man vanligtvis inte får. Samtidigt så måste alla regler följas med förnuft. (tycker jag). Om jag gjort bedömningen att risken för inbrott är obefintlig så hade jag inte bytt låsen bara för att det finns en regel som säger det.

Om vi tittar på extremfallet: Säg att ni inte flyttar förrän om 10 år och det fortfarande inte varit något inbrott, är det rimligt att i det läget byta låset bara för att det saknas en nyckel? Nej säger jag, har det inte hänt något då kommer det aldrig att hända. Kan dock tänka mig en och annan hyresvärd som hade krävt det.. 

Men det är ju en moralisk fråga - och helt off topic :)
    Ja jag håller med dig helt och fullt där!
  • AA2012

Kräks 

Du har missuppfattat ts fullständigt. Detta gällande nycklen är nåt som upprepar sej gång på gång på gång, inte en engångsföretelelse, att tex. låta barnet betala lite själv av kostnaden för låsbyte är helt rätt i detta fallet, ett sätt där barnet kan lära sej att vara rädd om sin nyckel eftersom det förmodligen svider lite att inte få sin månadspeng, det är ett sätt att försöka få barnet att lära sej att vara rädd nycklen och det sättet är inte alls fel. Barnet är 10 år och kommer troligtvis att bli mer aktsam med sin nyckel.
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-07 13:56:13 följande:
    Du har missuppfattat ts fullständigt. Detta gällande nycklen är nåt som upprepar sej gång på gång på gång, inte en engångsföretelelse, att tex. låta barnet betala lite själv av kostnaden för låsbyte är helt rätt i detta fallet, ett sätt där barnet kan lära sej att vara rädd om sin nyckel eftersom det förmodligen svider lite att inte få sin månadspeng, det är ett sätt att försöka få barnet att lära sej att vara rädd nycklen och det sättet är inte alls fel. Barnet är 10 år och kommer troligtvis att bli mer aktsam med sin nyckel.
    Jag håller inte med dig att en 10åring ska behöva betala pga ett misstag. Hon har ju inte diekt SLÄNGT NYCKLARNA för att det var kul. Nu är hon tankspridd, ja - alla har vi våra sidor...Jag använder mig inte av straff som indragen veckopeng. Jag varken straffar, skuldbelägger eller betonar hur fruktansvärt besviiiiiken jag är. Men det är ju såklart olika hur man väljer att agera. 

Jag dömer utifrån vad jag läser i ts. Att ts är en dålig förälder har jag inte sagt, eller tyckt. Det läser ni in själva. Däremot så tycker jag hon hanterar denna situation helt galet. Räcker väl med att säga att "Ja, det var ju jättetråkigt, och det blir dyrt.. men men, sånt händer - alla kan tappa nycklar. Nu gäller det att vara JÄTTENOGA med dem framöver", istället för att säga "nu får du inte ha nyckel mer"... 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • AA2012
    Linda1976 skrev 2012-04-07 16:45:24 följande:
    Jag håller inte med dig att en 10åring ska behöva betala pga ett misstag. Hon har ju inte diekt SLÄNGT NYCKLARNA för att det var kul. Nu är hon tankspridd, ja - alla har vi våra sidor...Jag använder mig inte av straff som indragen veckopeng. Jag varken straffar, skuldbelägger eller betonar hur fruktansvärt besviiiiiken jag är. Men det är ju såklart olika hur man väljer att agera. 

Jag dömer utifrån vad jag läser i ts. Att ts är en dålig förälder har jag inte sagt, eller tyckt. Det läser ni in själva. Däremot så tycker jag hon hanterar denna situation helt galet. Räcker väl med att säga att "Ja, det var ju jättetråkigt, och det blir dyrt.. men men, sånt händer - alla kan tappa nycklar. Nu gäller det att vara JÄTTENOGA med dem framöver", istället för att säga "nu får du inte ha nyckel mer"... 
    Vi har olika åsikter om detta, jag anser att barn behöver uppfostras och det gör man inte genom att klappa dom på huvudet och snällt säga, nu lille vän har du gjort fel igen, fy skäms o sen är allt glömt, fungerar inte så i barnuppfostran. Ibland måste man sätta gränser och markera rejält för att dom ska förstå. Ts har säkert gjort sitt bästa dom första 10 gångerna nycklarna tappats, men det finns en gräns för allt, den är nådd nu tycker ts, jag håller med. Läs mina tidigare inlägg i denna tråden, känns onödigt att upprepa.
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-07 16:52:23 följande:
    Vi har olika åsikter om detta, jag anser att barn behöver uppfostras och det gör man inte genom att klappa dom på huvudet och snällt säga, nu lille vän har du gjort fel igen, fy skäms o sen är allt glömt, fungerar inte så i barnuppfostran. Ibland måste man sätta gränser och markera rejält för att dom ska förstå. Ts har säkert gjort sitt bästa dom första 10 gångerna nycklarna tappats, men det finns en gräns för allt, den är nådd nu tycker ts, jag håller med. Läs mina tidigare inlägg i denna tråden, känns onödigt att upprepa.
    Jag håller med. Självklart behöver man uppfostra/sätta gränser, vara bestämd. Jag varken daltar eller klappar på huvudet. Däremot så STAFFAR jag inte med indragen veckopeng/utegångsförbud/dator-förbud eller så.

Och "fy skäms" säger jag möjligen till hunden, inte till ett barn. 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • MikuAndSaraLi

Jag hade låtit henne få fortsätta på fritids efter skolan.
    En 10-åring ska dessutom inte vara hemma ensam.

Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?