• Kroken

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
    Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
    I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
    Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
    Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
    Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
    Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
    Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
    Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
    Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).

Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.

• Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?
  • Petra 334

Skaffa nyckelkedja och sätt fast nyckeln med nyckelring i dragkedja på väskan sedan så kan den inte försvinna igen iaf.

• Minne00

Min lillebror var HELT hopplös med nyckler från 10 års ålder och är det än idag när han är 19 ... han kan inte hjälpa det, nycklar finns inte i hans värd!
    Pappa investerade i ett kodlås på ytterdörren och så var problemet löst!
    Visst det kostade lite och brorsan fick vara med och betala absolut, det var ju han som inte kunde få in i skallen hur viktiga nycklarna var men man har ju ett ansvar som förälder också, jag personligen tycker nog att vid 10 års ålder så är man lite för ung för ansvaret...

Kanske skulle te ett år till på fritids så att barnet inser vilken frihet det är att ha nyckeln och där med tar större ansvar i fortsättningen....

Nä, har inga egna barn, erkänner .... men erfarenheter av egen karaktär och av syskons upplevelser kan väl också räknas in hoppas jag...

Hoppas att ni kommer fram till en bra lösning!        

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • adiscobloodbath

När jag och mina syskon började få egna nycklar så satte pappa fast ett nyckelband eller en nyckelkedja i ryggsäcken så att nyckeln alltid var med. Svårare att tappa bort hela väskan än att tappa nyckeln :)

• Duktig69a

Grejen är att du blir sur på henne för att det kostar pengar och blir problem för dig själv. Tänk såhär:

1. Det var inte med flit.
    2. Hon är redan ledsen.

Okej, då kan du sluta gnälla. Räkna kallt med att fyra-fem nycklar och två-tre mobiler kommer att försvinna mellan 12 och 18 års ålder.

Sen börjar du upprepa saker. Hjälp henne med en liten rutin. Varje gång ni byter miljö så gör ni (du också) en liten kontroll. Nyckel, plånbok, mobil. Den rutinen sätter sig snabbt och hon får med sig den till omklädningsrum, kapprum etc.         

• adiscobloodbath

Hur kan man räkna med att så mycket av värde kommer försvinna under tonåren? Man måste lära sina barn att hålla reda på viktiga saker!

• Duktig69a
    adiscobloodbath skrev 2012-04-05 11:15:17 följande:
    Hur kan man räkna med att så mycket av värde kommer försvinna under tonåren? Man måste lära sina barn att hålla reda på viktiga saker!

Ja jag tänkte inte på det. Naturligtvis bygger man en träningsanläggning, komplett med skola, bussar och idrottsanläggningar. Där tränar man sedan dagligen i ett par år med mobiltelefonatrapper och fejknycklar. Sen kan man låta dem få riktiga nycklar och mobiltelefoner i verkligheten!
  • adiscobloodbath

Öh, jag vet inga föräldrar som räknat med att man "tappar" två-tre mobiltelefoner under tonåren. Nycklar kan man tappa när man är yngre för att de är små och krångliga att hålla reda på. Men när man kommer upp i tonåren måste man ju ha lärt sig respekt för saker med värde! Jag är 21 år gammal och råkade krossa skärmen på en mobiltelefon när jag var 14, fick betala den själv har aldrig försvunnit några telefoner sen. Mina yngre bröder som är mellan 11 och 18 har aldrig förstört eller tappat mer än 1 telefon. Nycklar har ingen av oss fyra syskon slarvat bort. Våra föräldrar har lärt oss värdet av olika saker och hur man själv måste ersätta det man förstör eller tappar bort.

• adiscobloodbath

Och gett oss hjälpmedel för att hålla reda på sakerna. Nyckelband som fästs i skolväskan, lämna telefonen hemma om man inte verkligen måste ha med den till idrottshall/badhus m.m.

• mikroE

Jag tycker att hela kostnaden är lite väl strängt men gärna en större summa som svider lite. Förklara sedan att händer det igen får hon betala allt. Visa gärna hur mycket pengar det faktiskt är med tex hundralappar (man kan ofta hitta en bild på nätet och skriva ut). Om hon ser ett helt köksbord med hundralappar förstår hon nog hur mycket pengar det är. Sedan måste ni hitta något ännu bättre sätt för henne att hålla koll på nycklarna.

Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?