Är jag för "hård" mot min 10-åring?
Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).
Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.