• Kroken

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
    Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
    I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
    Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
    Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
    Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
    Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
    Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
    Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
    Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).

Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.

• Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?
  • AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 17:40:04 följande:

Frågan var hur jag skulle göra för att hon inte skulle tappa bort saker. Svaret var att jag skulle lära henne rutiner. Hur kan du inte förstå?

Som jag tidigare skrev, ts kanske redan genomgått det du skriver om och isåfall har det inte hjälpt, då undrade jag hur du skulle göra för att barnet skulle lära sej att hålla reda på sin nyckel???????
  • Knytt
    Duktig69a skrev 2012-04-05 16:29:55 följande:
    Tycker det finns en fyra: Visa att det inte är okej, förklara att man blir skitbesviken och att det är dyrt och jobbigt. Betala låset. Barnet kommer tappa bort nycklar i samma utsträckning som hon hade gjort oavsett strängare bestraffning.
    Ok, du förklarar för barnet att du är "skitbesviken" och att det är dyrt och jobbigt. Barnet blir skamset och mår dåligt över att ha misslyckats och att mamma är besviken. 

Och sedan då... hur ska hon komma över det? Givetvis med tiden, men är det inte bättre att låta henne gottgöra och bli av med skammen omedelbart? På vilket vis gagnar det hennes utveckling att känna skam?

Om jag är hemma hos dig och slår sönder någon erbjuder jag mig att reparera det eller ersätta det, om jag lånar något och tappar bort det, lika så. Spiller jag ett glas saft hos dig torkar jag upp det. Att slå sönder något som inte går att ersätta och du blir ledsen är inte skoj, det vet vi alla. För vi känner skam men kan inget göra. 

Alla barn bör alltid ges möjligheten att rätta till det som de ställt till med. Det är elakt att låta dem gå där med skammen tills den klingat av och inte heller något de förväntas lära sig inför att bli vuxen och kunna fungera i samhället. . 
  • Duktig69a

Alla skäms ibland. Det får man lära sig hantera. Det går inte att gottgöra allt. Man drar ett streck och går vidare.

• Duktig69a
    AA2012 skrev 2012-04-05 18:08:45 följande:
    Som jag tidigare skrev, ts kanske redan genomgått det du skriver om och isåfall har det inte hjälpt, då undrade jag hur du skulle göra för att barnet skulle lära sej att hålla reda på sin nyckel???????
    www.verklighetsbloggen.se en personlig sida

Självmål där? Om barnet inte kan lära sig rutiner (eller om man inte kan lära ut) skall det straffas? Jobba lite hårdare, det där är tvättäkta förlorarmentalitet per exempel. Tror du att du på riktigt kan utveckla ett barn genom att använda pengar som maktmedel?
  • Knytt
    Duktig69a skrev 2012-04-05 18:21:18 följande:
    Alla skäms ibland. Det får man lära sig hantera. Det går inte att gottgöra allt. Man drar ett streck och går vidare.
    Det tolkar jag som att du anser att det är bättre att känna skam än att få möjlighet att göra rätt för sig? 
    Att det är bättre att låtsas som ingenting, stryka ett streck, än att ta ansvar för sina handlingar? 

Du tror inte att personer som beter sig så får det svårt både i det sociala livet, i skolan och senare i arbetslivet?Vem vill vara med någon som inte tar ansvar för det som de säger och gör? Umgås du med sådana människor?

(Givetvis ska nivån av ansvar och konsekvensen anpassas efter ålder). 

• AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 18:53:08 följande:

Självmål där? Om barnet inte kan lära sig rutiner (eller om man inte kan lära ut) skall det straffas? Jobba lite hårdare, det där är tvättäkta förlorarmentalitet per exempel. Tror du att du på riktigt kan utveckla ett barn genom att använda pengar som maktmedel?

jag ger upp, du har inte nåt svar på min fråga, jag har ställt frågan tre eller fyra gånger, du svarar med motfrågor varje gång....
  • AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 17:42:41 följande:

Aha, jag kanske inte svarade som du ville? Okej, jag skulle ta hennes pengar och ge henne stryk! Bättre?

verkligen barnsligt....
  • Duktig69a
    AA2012 skrev 2012-04-05 19:48:27 följande:
    jag ger upp, du har inte nåt svar på min fråga, jag har ställt frågan tre eller fyra gånger, du svarar med motfrågor varje gång....
    www.verklighetsbloggen.se en personlig sida

Tråkigt att höra att du inte anser att mina svar räknas, det kanske är bättre att du bara skriver vad du vill höra, så kan jag upprepa? Din fråga är annars besvarad, dina fantasier om vad TS gjort eller inte är helt irrelevant.
  • Duktig69a

Knytt efter 30:onde helgen där alla barn får godis utom Lisa: "Men Lisa, inte vara ledsen nu, var glaaad att mamma låter dig slippa skammen av att du slarvade bort en Nyckel förra året! Du gottgör, lilla gumman!"

• Duktig69a
    Knytt skrev 2012-04-05 19:35:22 följande:
    Det tolkar jag som att du anser att det är bättre att känna skam än att få möjlighet att göra rätt för sig?  Att det är bättre att låtsas som ingenting, stryka ett streck, än att ta ansvar för sina handlingar?  Du tror inte att personer som beter sig så får det svårt både i det sociala livet, i skolan och senare i arbetslivet?Vem vill vara med någon som inte tar ansvar för det som de säger och gör? Umgås du med sådana människor? (Givetvis ska nivån av ansvar och konsekvensen anpassas efter ålder).   

Jag vet att du inte har en aning om vilka jag umgås med och jag skall försöka diskutera ämnet och inte dig som person. Men ändå, det känns inte som om du gör skillnad på barn och vuxna alls. Om man dabbar sig så är det inte hela världen! Man kan/måste inte "gottgöra" allt. Att gottgöra en bortslarvad nyckel för en 10åring är att hitta den, inte betala 2000 spänn - du är inte en idiot, det här i lägget behöver du inte anmäla väl?
Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?