• Kroken

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
    Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
    I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
    Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
    Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
    Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
    Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
    Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
    Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
    Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).

Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.

• Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?
  • kotten91

Oskyldiga misstag? Skrev inte ts att de har hänt många gånger att hon slarvat med nyckeln?

• Severus
    kotten91 skrev 2012-04-05 14:24:13 följande:
    Oskyldiga misstag? Skrev inte ts att de har hänt många gånger att hon slarvat med nyckeln?
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    AA2012 skrev 2012-04-05 13:21:41 följande:

Barn behöver fostras oavsett ålder, det svider det förstår jag, men det kan vara det som gör att hon lär sej, att sedan ändra på något man sagt är oxå fel, man ska vara konsekvent i barnuppfostran.
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 14:12:45 följande:

Barnuppfostran = att bestraffa oskyldiga misstag stenhårt enligt rent ekonomiska principer?

Detta är så som jag uppfattar det ett misstag som hela tiden upprepar sej, detta upprepar sej uppenbarligen för att det inte ger några som helst konsekvenser, alltså behöver barnet inte bry sej, det löser sej ändå. Klart man måste uppfostra sitt barn till att ta ansvar. Jag blir mörkrädd när jag läser vad en del skriver angående uppfostran, det verkar daltas alldeles för mycket, det är inte synd om barn som får rätt uppfostran, tvärtom, det är bara till godo, något barnet kommer att ha nytta i resten av sitt liv.
  • Liljan77

En del utav låset kanske hon ska vara med o betala,men inte hela.
    En 10-åring är inte redo för ett sådant ansvar.

• AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 14:24:06 följande:

Man kan starkt ifrågasätta din egen vilja att ta ansvar faktiskt. Du är beredd att sätta någonting som du tillskriver ett högt värde i händerna på ett barn. I samma stund gör du barnet fullständigt ansvarigt för risken till förlust. Vart tog ditt eget ansvar vägen?

Funderar man på saken blir din öga-för-öga-princip riktigt otäck.

Jag är uppfostrad att ta ansvar, jag har inte tagit skada av det, tvärtom, är väldigt glad för det nu i vuxen ålder. Självklart måste även barn lära sej att hantera nyckel till hemmet, vid 10 års ålder är det inte för tidigt. Men om barnet gång på gång slarvar bort nycklen pga. slarv måste man sätta en gräns till sist, misstag gör alla, i detta fallet sker misstaget gång på gång, som sagt, nånstans måste man sätta stopp. Det är läge för detta nu. Minst hälften av barnets sparade pengar bör gå till köp av nytt lås, det måste svida annars gör det ingen nytta och man är tillbaka på ruta ett. Vilket är helt onödigt i alla avseende.
  • kotten91

Ja ser de som att ts har 3 alternativ.

1) betala låsbytet och le. Barnet kommer tappa bort nyckeln igen, och igen och igen och du kommer bli ruinerad.

2) barnet blir av med sitt ansvar och får vara på fritids istället tills barnet inser vikten av att hålla rätt på nyckeln och vilken frihet de innebär.

3) barnet får betala för låsbytet alt hälften av bytet och sen får barnet börja om sitt telefonsparande

• AA2012
    kotten91 skrev 2012-04-05 15:05:05 följande:
    Ja ser de som att ts har 3 alternativ.

1) betala låsbytet och le. Barnet kommer tappa bort nyckeln igen, och igen och igen och du kommer bli ruinerad.

2) barnet blir av med sitt ansvar och får vara på fritids istället tills barnet inser vikten av att hålla rätt på nyckeln och vilken frihet de innebär.

3) barnet får betala för låsbytet alt hälften av bytet och sen får barnet börja om sitt telefonsparande
    Kort och koncist och klockrent innehåll Skrattande
  • Knytt
    Givetvis gjorde hon det inte med flit, kanske inte ens för att hon varit slarvig, men det har hänt och det som händer har fått en konsekvens för er och därmed bör det också ha en konsekvens för henne.

Hon ska därför betala låset av följande anledningar:

1.  Det  känns bättre att "göra rätt för sig" eftersom man då slipper skuldkänslorna. Hon förstår mycket väl att det kommer att bli dyrt för er och även om hon inte säger det är hon säkert inte likgiltig inför det. 

2. Hon ska få en konsekvens av sitt beteende. Hon får del av det goda i familjen och får därmed ta konsekvenserna av det mindre bra

3. Hon får en pedagogisk läxa om pengars värde.

Men, med det sagt: Hennes inkomst är lägre än er inkomst och därmed kan jag tycka att det är rimligt att hon betalar en kännbar del av summan, eftersom hennes straff för att tappa nyckel bli högre än om du tappar nyckeln. Tänk dagsböter. 

(Att hon sparat för att köpa något är INTE en faktor som ska beaktas i sammanhanget - antingen ska hennes handlingar få konsekvenser eller så ska de inte få det. Och känner du att hon behöver en mobil kan du köpa en enkel för 199 kr på SIBA - räcker för SMS och samtal).  
  • Duktig69a

Jag tycker den där rättegångsstilen är rätt vidrig. Att man visar sin besvikelse är ofta en tillräcklig bestraffning. Nu har jag läst om förmildrande diagnoser, daltande och dagsböter här, att barn skall lära sig ta ansvar genom att ta ansvar på vuxnas villkor. Snacka om att ge upp. Offra lite tid på barnen istället. Visa hur man gör, hur man organiserar sig och skapar struktur. Dagsböter. Wow. Har hon rätt till ett ombud vid förhandlingarna också?

Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?