• Kroken

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
    Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
    I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
    Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
    Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
    Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
    Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
    Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
    Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
    Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).

Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.

• Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?
  • Duktig69a
    kotten91 skrev 2012-04-05 15:05:05 följande:
    Ja ser de som att ts har 3 alternativ. 1) betala låsbytet och le. Barnet kommer tappa bort nyckeln igen, och igen och igen och du kommer bli ruinerad. 2) barnet blir av med sitt ansvar och får vara på fritids istället tills barnet inser vikten av att hålla rätt på nyckeln och vilken frihet de innebär. 3) barnet får betala för låsbytet alt hälften av bytet och sen får barnet börja om sitt telefonsparande

Köper nr. 2 där, men då har man givit upp lite. Tycker det finns en fyra: Visa att det inte är okej, förklara att man blir skitbesviken och att det är dyrt och jobbigt. Betala låset. Barnet kommer tappa bort nycklar i samma utsträckning som hon hade gjort oavsett strängare bestraffning.
  • AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 16:23:57 följande:
    Jag tycker den där rättegångsstilen är rätt vidrig. Att man visar sin besvikelse är ofta en tillräcklig bestraffning. Nu har jag läst om förmildrande diagnoser, daltande och dagsböter här, att barn skall lära sig ta ansvar genom att ta ansvar på vuxnas villkor. Snacka om att ge upp. Offra lite tid på barnen istället. Visa hur man gör, hur man organiserar sig och skapar struktur. Dagsböter. Wow. Har hon rätt till ett ombud vid förhandlingarna också?

Har förstått att du är en av dom som förespråkar daltande framför barnuppfostran. Tyvärr måste man ibland ta i med hårdhanskarna för att barn ska förstå, då menar jag naturligtvis INTE att man ska slå på dom, måste väl påpekas för annars hoppar du väl på mej och påstår att jag är för barnmisshandel.

Barn ska uppfostras, man ska vara konsekvent, om man daltar och är för snäll för man tycker synd om barnet och liknande då blir det ingen bra barnuppfostran, i slutänden är det barnet som tar skada av det.

Vad skulle du göra för att detta barn som tråden handlar om, vad skulle du göra så att barnet skulle skärpa sej och sluta slarva bort nyckeln gång på gång?  

• Duktig69a

Idag 11:05. Jag uppfostrar mina barn för att dom skall bli starka, självsäkra och ansvarsfulla. Jag gör inte det genom långdragna bötesprocesser, nej - men jag daltar inte. Antagligen lär jag mina barn mer om disciplin än många andra. Men att bygga kräver tålamod och förmågan att hitta positiva saker att förstärka. Inte sabba sparande t.ex. Helt vrickat. Sparande skall man premiera.

• AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 16:43:33 följande:
    Idag 11:05. Jag uppfostrar mina barn för att dom skall bli starka, självsäkra och ansvarsfulla. Jag gör inte det genom långdragna bötesprocesser, nej - men jag daltar inte. Antagligen lär jag mina barn mer om disciplin än många andra. Men att bygga kräver tålamod och förmågan att hitta positiva saker att förstärka. Inte sabba sparande t.ex. Helt vrickat. Sparande skall man premiera.

Inget svar på frågan, ställer den igen Flört

Vad skulle du göra för att detta barn som tråden handlar om, vad skulle du göra så att barnet skulle skärpa sej och sluta slarva bort nyckeln gång på gång? 
  • Duktig69a

Inlägget 11:05 besvarar frågan. Skapa rätt rutiner. Inte mer än så. Varje gång man byter miljö kollar man, och ser till att hon också gör det, fast man är med: Har jag allting? Nycklar, mobil, plånbok. Bara att nöta.

• AA2012
    Duktig69a skrev 2012-04-05 17:08:56 följande:
    Inlägget 11:05 besvarar frågan. Skapa rätt rutiner. Inte mer än så. Varje gång man byter miljö kollar man, och ser till att hon också gör det, fast man är med: Har jag allting? Nycklar, mobil, plånbok. Bara att nöta.

Det var iofs inget svar på min fråga. Detta du skriver är säkert redan gjort, om det inte hjälper hur gör du då?
  • sengA

Om man inte kan hålla reda på nycklar kan man då hålla reda på en telefon? Nja tror inte det va. Köp isåfall en billig telefon (ex dom på ica för 200 kr) som hon endast får ha vid behov tillexempel när hon ska ut och leka med kompisar... Annars har du alltid telefonen i säkert förvar.

• Duktig69a

Ungar misslyckas hela tiden. Det är bara att vara hård. Nöta på. Dom där grejen hamnar i ryggmärgen efter ett par år. Man kan se hur dom kollar sin bag en extra gång innan träningen eller att alla läxböcker är med. Då vet man att det börjar sitta.

• Tom Araya

Barn mognar olika fort och jag tycker inte man kan tvinga på dem ansvar de inte är mogna för även om man kan uppmuntra dem till det. I detta fall kanske egna nycklar skulle ha väntat något år.

Har TS själv gjort något förebyggande...
    som exempelvis att tala allvar med dottern om ansvaret och konsekvenser om nycklar slarvas bort?
    Givit tips och råd om förvaring hemma och ute, eventuellt köpt tillbehör som hjälp mot att slarva/tappa bort nycklarna?

Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?