Inlägg från: Trekk |Visa alla inlägg
  • Trekk

    SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud

    Digestive skrev 2012-06-30 22:31:59 följande:
    Vad fint; du själv kan med andra ord summeras upp med vår kung?
    Till saken hör även det intressanta faktum att han (hör och häpna) inte framförde sina personliga åsikter utan gruppens kollektiva åsikter. Dvs de aktiva fundisarna som stödde honom. For the record fanns det sekulära/kulturella muslimer som sa ifrån, och bland de moderata var det två läger, de som var för och de som var emot och bland fundisarna var det givetvis nästan alla som var för av den enkla anledning att det var dom som först lyfte frågan/kravet. Sen har vi alla dom som röstade på förslaget med.

    Jag har aldrig påstått att jag någonsin talar om 1.2 miljarder muslimer samtidigt. Det är något som folk ofta påstår helt löst för att...tja jag vet ärligt inte. För att underminera det jag säger förmodar jag, för att avfärda det.

    Nota bene, jag talar enkom om de som gjort det jag anklagar dem för och är man oskyldig behöver man inte ta åt sig.

    För övrigt är kungen inte samma sak som en ledare i en kult man själv valt att joina. 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-30 22:32:28 följande:
    Så fungerar det.
     
    Trekk uttryckte det klart i en annan tråd, jag är ansvarig om någon muslim gör något dåligt eller fel mot någon. Så där håller ju din tes, alla muslimer bär tillsammans ansvaret om en muslim felar.

    Medan andra som inte är muslimer givetvis och självklart inte är ansvariga för den person som gör något fel. 
    Halal, vi har talat på en mycket fin nivå hittills tycker jag, förstör inte det med oärlighet och lögner :)

    Jag har sagt att du, som frivillig medlem i en organisation med vissa värderingar, ställer dig bakom organisationen som helhelt tillräckligt mycket för att referera till dig själv som en stolt gruppmedlem. Om man är nazist kan man inte säga att man inte står bakom läran om vit överlägsenhet och jude/invandrarhat etc. Då är man inte en nazist och delar inte deras värderingar. Du är inte ansvarig för vad enskilda nazister gör. Men du stödjer fortfarande organisationen vars doktriner och läror ligger bakom deras handlingar.
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-07-01 02:02:21 följande:
    Sant, sant - vilket även gäller i den här jämförelsen. Jag uttryckte det en aning dåligt. Vänsterpartiet i Sörmland har fört det här förslaget som motion. Vi har därmed både en motsvarigheten till en Iman samt motsvarigheten till en församling.

    Nu pratar jag bara om trådens innehåll och resonemangsfenomen men visst - hur Allah sägs hantera otrogna i efterlivet kan självklart bidra till en hemsk mentalitet bland muslimer, bland dem som då har svårt med att skilja på sin egen och Allahs uppgift i kosmos, det behöver dock inte förhålla sig så. Allah uppmanar inte muslimer till att göra med otrogna vad Han själv ämnas göra med dem i efterlivet, utan uppmaningar av direkt våldsam natur återfinns, vad jag vet, enbart i direkta krigssituationer med otrogna (och inte heller i någon slags abstrakt krigssituations som kan tolkas med glimten i ögat, efter humör eller enbart för att det uppfattas ett slags motstånd - som en del islamiska organisationer gör - utan dessa uppmaningar berör människor som har dragit sina sablar på ett konkret krigsfält).

    Hela den här tråden representerar enligt mig inte mer än en fråga om vilken syn på demokrati har, varav man i detta fallet helt enkelt kan konstatera att maskineriet fungerar som det ska i Tyskland och att det inte finns något mer att tilläga om saken, samt en fråga om knäppa individer som springer runt och trakasserar hundägare. Vad den politiska motionen skulle ha med dessa knäppa individer att göra kan man verkligen fråga sig, även om man såklart förstår att trådstartaren gärna buntar ihop får och fän för att skapa en form av ihopkokad sensationsäggmacka - som man helst ska äta så tidigt som möjligt på morgonen för att klara av att svälja ordentligt.

    Jag fattar - allt som springer ur islam hör inte till något gott i alla lägen men det går inte att sitta och peka fingret på ett fel hos den stora massan varenda eviga gång som något islamrelaterat överhuvudtaget rör på sig. Det blir bara löjligt.

    Någon säger att i islam så tvättar man sig om fötterna innan bönen och det ska då inte enbart skrattas åt tills någon muslim bemöter skrattet, utan vid minsta lilla muslimskt tillmötesgående så ska tvagningen i sig nystas ihop med allt ifrån självmordsbombningar till vad Allah sägs göra med otrogna i efterlivet bort till såväl politiska motioner i Tyskland.

    Gravt generallierande, ihopkok av ämnen samt folk, verkar ha blivit till en slags bekvämlighet för att få ha kvar ett slags förvirrat hat och någon slags bottenlös frustration. Som om det inte fanns nog med blott individer att rikta sitt hat mot i den här världen(!?) men jag antar att det då har med bekvämlighet att göra - när man låter bli att se individerna, ger sig på dem som en enorm grupp och fullständigt ignorerar om något som helst positivt uppstår någonstans. Man kan till och med se människor som klagar på muslimer när dessa muslimer uppfyller deras generella önskan i stort (som att exempelvis uppträda mer sekulariserat) - och då börjar kalla dem för hycklare istället som exempel.

    Det känns som att den absolut klurigaste frågan, som någon människa ur den antiislamiska strömningen skulle kunna springa på, under hela sitt liv, vore något av den här arten; kan du nämna 5 bra saker som muslimer har gjort? - och när det känns på det viset, då kan man näst intill hugga in i sten att nåognitng itne rikitgt stmämer.
    Sittkissregeln är förvisso ett bra förslag, mindre skvätt osv. Samtidigt finner jag den som slöseri med tid då viktigare frågor finns och jag finner hela grejen oseriös och bisarr så jag skulle inte backa dom i detta  och om jag vore vänsterpartiskt skulle jag fördöma det eller lämna kalaset om jag ansåg att det var en dealbreaker.

    >Allah uppmanar inte muslimer till att göra med otrogna vad Han själv ämnas göra med dem i efterlivet, utan uppmaningar av direkt våldsam natur återfinns, vad jag vet, enbart i direkta krigssituationer med otrogna (och inte heller i någon slags abstrakt krigssituations som kan tolkas med glimten i ögat, efter humör eller enbart för att det uppfattas ett slags motstånd - som en del islamiska organisationer gör - utan dessa uppmaningar berör människor som har dragit sina sablar på ett konkret krigsfält).

    Har du kikat på sharialagarna och Allahs spö och stympningsstraff? Vidare, den där ursäkten om krigssituationer blir en smula tröttsam i längden av den enkla anledning att den för det första är öppen för personlig tolkning. Anser du att det faktum att Jerusalem inte är under muslimskt styre längre är en attack på islam (som pågått länge) så har du helt rätt som du säkerligen noterat att många FL muslimer mellan varven också gör gällande. Vidare så ser vi ju svart på vitt hur vissa, och i en del fall, många, tolkar dessa skrifter i praktiken.

    Våld mot otrogna beordras direkt och det jag skriver här är en anledning så god som någon att halshugga mig. Jag är ju en "islams fiende" eftersom jag förnekar budskapet vilket meriterar döden. Och människor dödas och fängslas för skitsaker som ateisten i indonesien som fick fängelse för sin facebookstatus eller oskyldiga som halshuggs pga koranbränningar eller Mohammedbilder.

    >Jag fattar - allt som springer ur islam hör inte till något gott i alla lägen men det går inte att sitta och peka fingret på ett fel hos den stora massan varenda eviga gång som något islamrelaterat överhuvudtaget rör på sig. Det blir bara löjligt.

    Jag är genuint nyfiken, hur mycket problem skulle behöva komma ur islam innan du själv skulle anse att det var dåligt?
    Den breda massan faciliterar grogrunden för extremismen. Utan religiösa moderata skikt kan heller inte de extrema skikten finnas. Men ja, låt oss säga att 90% av alla muslimer är fredsälskande individer och endast 10% är för våld. Det innebär fortfarande ett enormt problem och det faktum att 90% inte fakkar ur imponerar föga. Precis som det faktum att de flesta som kör fulla faktiskt klarar sig hem helskinnade utan att skada sig själva eller någon annan inte är ett imponerande argument för att sluta kritisera fulla förare.

    MB sade för övrigt att: Genom deras egna demokrati, detta djävulens påfund, ska vi ta över Europa med islam.
    Men jag antar att du inte bryr dig om yttranden som inte stämmer överens med din bild av islam utan istället tänker på Massoud, din lokale pizzabagare som är muslim och jättetrevlig och generaliserar genom att postulera att alla är som han.

     >Någon säger att i islam så tvättar man sig om fötterna innan bönen och det ska då inte enbart skrattas åt tills någon muslim bemöter skrattet, utan vid minsta lilla muslimskt tillmötesgående så ska tvagningen i sig nystas ihop med allt ifrån självmordsbombningar till vad Allah sägs göra med otrogna i efterlivet bort till såväl politiska motioner i Tyskland.

    Lydnaden är den samma. Och faktum är att det inte är förvånande att en religion som kan få dig att tro på änglar på toaletten eller som får dig att fem gånger dagligen utföra en rit, kan få dig att utföra andra "extrema" handlingar med. Med extrem så menar jag saker som man aldrig skulle göra eller tro utan religionen. Det kan vara bra saker, och det kan vara dåliga saker. Det är den blida tron som är det farliga och den som belyses av till synes oskyldiga saker som "ghufranaka!"
     
    Gravt generallierande, ihopkok av ämnen samt folk, verkar ha blivit till en slags bekvämlighet för att få ha kvar ett slags förvirrat hat och någon slags bottenlös frustration
     
    Intressant nog försvarade jag islam in det längsta och gick ytterst motvilligt med på att det kanske ändå inte var en så harmlös religion ändå och vred och vände på det hela in i det längsta då implikationerna av att acceptera sanningen var så besvärande.

    >Det känns som att den absolut klurigaste frågan, som någon människa ur den antiislamiska strömningen skulle kunna springa på, under hela sitt liv, vore något av den här arten; kan du nämna 5 bra saker som muslimer har gjort?

    Det finns två frågor som är mer relevanta: 

    1. Kan du nämna en enda god/vänlig/hjälpsam/fredlig/harmlös handling som ENDAST kan utföras av en muslim och inte av en icke-troende?

    2. Kan du komma på några omoraliska/våldsamma/hemska handlingar som specifikt varit motiverade av islam på ett eller annat sätt?

    En av dessa två listor kommer att stå tom och den andra att bli tämligen lång är jag rädd. Och där i ligger väl själva problemet. 

    Utan religion utför goda människor goda handlingar och "onda" människor "onda" handlingar, men för att få en god människa att göra något omoraliskt krävs det ofta en blind tro på en totalitär dogma.
     
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-07-01 18:06:44 följande:
    Kan du ge något exempel på det här?

    Det ska inte höra till ett problem, eller någonting att beklaga sig över, att människor hanterar sin ställning i något som religion med att agera "väggdekoration" uti församlingar. Sekulariseringen kommer att bli omöjlig om människor som rör sig åt det hållet blir ifrågasatta av redan sekulariserade eller ateistiska människor.

    Du pratar om processer men verkar bra se de som du vill se. Kolla upp hur sekularisering faktiskt sker och uttrycker sig som strömning och du lär också se det kontraproduktiva med att önska ett mer sekulariserat islam och samtidigt ha inställningen "allt eller inget" och "inga lösa tyglar ska existera inom en församling".
    Det handlar mest om att den troende uppmärksammas på det faktum att tron de hyser är logiskt inkommensurabel med deras övriga världsbilder. 
    Islam är, till skillnad från kristendom, inte lika lätt att sekularisera då sekularisering går emot så mycket av det som står i Koranen. Faktum är att det är ett av de värsta fem synderna inom islam, att lämna den sanna tron/förändra den. Islam är mycket mer av en all or nothing deal än tex kristendomen, som i princip bara består av "hadither" som tillåter enormt mer svängrum än Koranen som "ÄR" Allahs ofelbara ord. Typ som att Jahve skulle fortsatt att prata efter de tio budorden och fyllt hela Bibeln med sina egna harklingar och monologer snarare än att fylla den med skrönor från sin fanclub.

    Kulturella muslimer finns, men de är till syvende och sist helt sekulära/ateister, många iranier här är det bland annat.

    Allt eller inget tänket kommer i detta fall från islam. Islam lyckades med det som varken judendomen eller kristendomen lyckades med av det enkla faktum att de byggde det mesta på Koranen och hadither har en nedtonad roll. Genialiskt faktiskt, när man tänker efter.
    Detta innebär dock att islam inte kan kompromissa och förhandla så lätt som kristendomen kan. Det som står gäller och tillåter inte omtolkning av praktiska skäl. 
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-07-01 18:51:12 följande:
    Nu bemöter du inte vad jag skrev, inte ens luddigt gör du det. Det finns inga som helst problem med att bemöta muslimer som individer och på sin höjd individer i olika grupper, utan något annat handlar enbart om lathet och om att vilja ha ett bekvämt hatobjekt.
    Men, nu är du så där ohövlig och känslomässig när du bara bestämt dig för att jag/icke-troende är på ett visst vis. Trist.

    Jo jag vill ha hatobjekt, det där därför jag kritiserar islam. What gave it away? 

    Det är skönt att hata, en härlig känsla. Får mig känna mig viktig och förmer än andra!

    Eller vad är din hypotes om mig?

    Intressant att du verkar tro att islam inte påverkar utövarna på något vis. Att inga mönster av vikt finns. Att anklaga islam för att leda till våld vore som att påstå att socker orsakar brott bara för att många människor (bland dem brottslingar) tar det i kaffet.

    Intressant att du inte anser att idéer/ideologier påverkar de som följer doktrinerna.

    Anser du samma sak om nazism och nazister? Att man bara är ute efter ett hatobjekt då man kritiserar nazism och att man inte kan dra alla nazister över en kam för Lasse på bygget är minsann snäll och hjälpte en gammal kurdisk dam över övergånstället vid smyrnakorset?

    Eller kan du se att nazismens läror får många (främst unga män) att uppföra sig väldigt illa mot sina medmänniskor? 
  • Trekk

    Bara kolla de senaste dagarna

    http://www.euronews.com/2012/06/30/islamists-destroy-timbuktu-religious-treasures/

    http://www.modernghana.com/news/404039/1/gunmen-kill-16-in-kenya-church-attacks.html

    http://gulfnews.com/news/region/algeria/suicide-bomber-kills-one-in-algeria-attack-1.1042446 

    här har du några av dom som hamnat på wiki denna månad

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents,_2012#June

    Så jag har svårt att köpa din "rök utan eld" hypotes. 

  • Trekk
    Digestive skrev 2012-07-01 19:21:42 följande:
    Menar du då att samma fenomen, alltså delade meningar, inte existerar i en aktuell typ av församling och hårddraget inom samma religion? Hade gärna velat se talande källor för att varenda muslim i världen, eller ens inom aktuell församling, unisont vill se en hundfri allmänhet.

    Vart i Sharialagarna uppmuntras människor till att gå Allahs ärenden som gäller efterlivet för otrogna? Ge gärna ett utskrivet exempel av dessa passage här.

    Jag har redan skrivit att vissa organisationer tolkar det hela godtyckligt och likväl kommer vi inte ifrån att dessa uppmaningar relaterar till en situation på ett konkret krigsfält. 

    Javisst, blind tro gör människor väldigt lättmanipulerade och därmed kan det skapa farliga situationer.

    Jag har inget problem med att skilja det ena ifrån det andra, att ta den långa och jobbiga vägen, och har därför inget problem med hantera det dåliga som det dåliga och det bra som det bra. Mycket av det dåliga som springer ur islam ser jag även som misslyckanden och den inställningen bidrar såklart också till att jag inte ser det som någon slags nödvändighet att ställa sig emot islam som helhet. I min värld så räcker det med att bemöta det dåliga som det dåliga.

    1. Man kan inte begränsa handlingar på det viset genom ett epitet. Alla människor kan handla hur de vill och alla människor kan självklart göra något som någon annan kan göra - enbart resultatet varierar och då efter förmågan och ingenting annat. Jag kan helt enkelt inte nämna något gott som enbart en muslim kan göra för att alla människor kan göra vad en muslim gör - det finns med andra ord ingen legitim frågeställning här.

    2. Ja, massor.

    Kan du nämna 5 goda saker som en muslim eller en grupp muslimer har gjort? 
    Om alla muslimer unisont ville bli av med hundar skulle de med enkelhet kunna göra det. Faktum är att det ofta utförs hundmassakrer i bland annat Turkiet (inte kemalistregionerna då) där man gör sig av med detta smutsiga djur i stor skala, Men många muslimer vill inte ha ett hundförbud. De är inte enade internt på denna punkt. Å andra sidan så visar även uppdrag gransking vilket spel för gallerierna det också är där man säger det folk vill höra när kameran är på men helt andra saker då man tror att ingen hör.

    Nej sharialagarna handlar om hur vidrigt du ska bestraffa dom som gått emot Allahs vilja och lagar vilket ofta innefattar kuffaar med. Att smäda islam är ju ett brott som icke-troende mellan varven bestraffas för, men när det gäller icke-troende står det mesta i haditherna.

    Du borde vid tillfälle läsa Koranen och Ahadith

    Koranen 9:123

    "Troende! Kämpa mot förnekarna i er närhet och visa dem obeveklig stränghet; och var förvissade om att Gud är med dem som fruktar Honom!"

    Koranen 9:73 

    PROFET! Kämpa outtröttligt mot förnekarna av sanningen och mot hycklarna och visa dig omutligt sträng mot dem; Elden är deras slutliga hemvist - ett eländigt mål! "

    "The Prophet said, "A single endeavor (of fighting) in Allah's Cause in the forenoon or in the afternoon is better than the world and whatever is in it." (Sahih Bukhari, 4:52:50 )"

    Mohammed i  Bukhari 52:54

    "Jag skulle älska att dö martyrdöden i Allahs namn (för Allahs sak) och sedan återuppstå för att dö martyrdöden  igen och sedan återuppstå igenför att dö som en martyr igen, får att återuppstå igen och åter dö som martyr."

    "Allah's Apostle said: "I have been ordered (by Allah) to fight against the people until they testify that none has the right to be worshipped but Allah and that Muhammad is Allah's Apostle, and offer the prayers perfectly and give the obligatory charity, so if they perform a that, then they save their lives an property from me except for Islamic laws and then their reckoning (accounts) will be done by Allah." (Sahih Bukhari, 1:2:24)"

    "I have been commanded to fight against people, till they testify to the fact that there is no god but Allah, and believe in me (that) I am the messenger (from the Lord) and in all that I have brought."  (Sahih Muslim, 1:31 )

    "The Prophet (peace be upon him) said: I am commanded to fight with men till they testify that there is no god but Allah, and that Muhammad is His servant and His Apostle, face our qiblah (direction of prayer), eat what we slaughter, and pray like us. When they do that, their life and property are unlawful for us except what is due to them. They will have the same rights as the Muslims have, and have the same responsibilities as the Muslims have. "(Sunan Abu Dawud, 14:2635) 

    Finns ca 160 sådana stycken att finna i Koranen och Ahadith

    Denna video från MB där Mursi sitter med bredvid visar tydligt hur man kan tolka dessa hadither till att betyda att man får anfalla Jerusalem med miljontals martyrer då Jerusalem och allt runt Medelhavet som en gång var muslimskt, tekniskt sett fortfarande tillhör kalifatet som är "ockuperat" av precis alla enligt denna definition.


    #t=1m6s">

    #t=1m6s
     

    Det är ingen som tolkar något fel, det står svart på vitt vad som gäller.

    Hur menar du att man bara ska bemöta det dåliga? Åter igen som att bara bemöta det dåliga inom nazism och inte inse att det dåliga med nazism just ÄR nazism. Problemet med Koranen och Ahadith är innehållet. Man kan tyvärr inte smörgåsborda bort det dåliga ur islam, islam kräver total lydnad och således är det en väldigt homogen religion.

    1. Det är en legitim fråga och du har svarat helt rätt på den. Det finns ingen god handling som är unik för islam/muslimer utan alla har givetvis potential att vara lika vänliga. Ställde den mest för att belysa att islam inte för med sig något moraliskt/etiskt övertag.

    2. Precis, det är det som är problemet. Man kan trots islam vara hur snäll som helst bara man ignorerar vad som står i skriften eller tolkar det fritt. Men många dumheter kommer även direkt från att folk har följt Allahs instruktionsbok

    Jag kan säkert hitta mycket mer än fem goda ting som muslimer har gjort. Träffade på volontärmuslimer från Indonesien i Japan efter tsunamin bland annat. KKK har röjt upp mycket längsmed amerikanska motorvägar och nynazister har i min gamla hemort räddat en hund som gått genom isen. Rasister har för övrigt skyddat mig från ännu värre rasister än gång och avbröt en misshandel som kunnat bli riktigt tråkig för mig, det fanns nåt gott i dem också.

    Det betyder inte att rasism, islam och nazism etc inte leder till massa elände ändå =)
     
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-07-01 20:41:21 följande:
    Turkiet har vad jag föreställer mig ett faktiskt problem med vildhundar. Har du något som tyder på att dessa handlingar har med någonting religiöst att göra och inte springer ur samma resonemang som när vi gör det samma med råttor?

    Att smäda islam gör man inte per automatik som otrogen.

    Massor av dessa citat känner jag igen ifrån passager som direkt berör krigsfällts situationer samt andra och direkt krigssituationer.

    Martyrskap har inget med saken att göra.

    Vissa passage hänvisas till Muhammed och hans uppgift som profet och det har inget med saken at göra.

    Kom nu inte och säg att muslimer tolkar si och så och att de ämnas leva som Muhammed för då har du inte förstått min fråga och vad jag ber om. Jag ber om kontextmässigt korrekta hänvisningar till det jag frågar om, inte vad muslimer i sin tur behöver "tolka till" för att finna stöd i.

    Nazism yttrar sig inte lika brett som religion och det finns politiska aspekter inom den högerpolitik som fördes i nazityskland som på andra håll förs utan problem. Om du menar nazism som enbart en form av fascism, nationalism samt judehat så går det helt enkelt inte att jämföra med islam som yttrar sig betydligt bredare än så.

    Du tog det här seriöst ser jag. 
    Sitter inte o trycker på länken just nu tyvärr, men vill minnas att det bland annat skedde en sådan incident i Spanien i nån stads muslimska kvarter. Händer lite här och där då och då. Spanjorerna var chill med hundarna men inte vissa av muslimerna som hade ihjäl dem. Har inte källan nu o lite bråttom dock men kan väl hitta sen om det är viktigt.

    Det finns vissa som anser att leva sekulärt påverkar islam negativt. Det var ju därför muslimska extremister sköt västerlänningar/personal/väktare på ett hotell i Kabul, för att dom drack alkohol och levde i synd i ett muslimskt land. 

    Vadå kom inte nu och säg? Skjut inte budbäraren. Det är inte mitt fel att många muslimer vill leva som sin profet och göra det han gjorde. Det är ett faktum. Det står för övrigt att han är förebilden och att hans sätt är det rätta etc. Hinner inte rota fram dom nu, men ta o läs Koranen och Haditherna själv så får du se exakt vad som står där svart på vitt. Den är förbannat tråkig att läsa dock, tjatig och Allah harklar sig på sida efter sida, men precis allt finns där och du kommer förstå mer av varför vissa stollar gör som dom gör.

    Klart att det går att jämföra doktriner. Var har nazismen INTE orsakat problem? Ta kommunism, fascism, judendom, kristendom etc. Alla har varit ideologier som ställt till med problem pga sitt specifika innehåll.

    Ja, du sitter och försvarar en totalitär facsistisk religiös doktrin som åsamkat mycket lidande, det är allvarligt och upprörande.
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-07-01 21:24:18 följande:
    Hepp.

    Jag vet.

    Ja, kom inte och bjud på bönor när jag efterfrågar smörgåsar. Läs och förstå frågan korrekt istället för att bara tuffa på för att du själv anser att de finns ett samband i min fråga som jag inte ens själv kan skriva under på.

    Nej, det går inte att jämföra vad som helst med vad som helst bara för att de faller under kategorin ideologi. Islam har avsevärt många fler variabler att hantera än vad nazism som blott fascism, nationalism och judehat har. Precis som att man inte rakt upp och ner kan jämföra ett parti som Socialdemokraterna med ett näst intill enfrågeparti som Piratpariet - det första partiet har helt enkelt fler variabler att ta hänsyn till när man ska värdera upp helheten som något "gott" eller "ont".

    Jag försvarar ingenting genom att  ifrågasätta hur du hanterar och resonerar kring saker.
    Var inte otrevlig nu, we're all friends here :)

    Läs om och förstå?

    Det händer mellan varven att du är missnöjd och inte anser att du får svar på dina frågor. Ibland är det jag, ibland någon annan. Men den gemensamma nämnaren är du, kanske ställer du oklara frågor? Jag vet inte. Är inte säker på vad du inte anser dig ha fått svar på alls faktiskt.

    Islam har faktiskt alla de där bitarna du nämner. Hitler är killen hela dag bland många fundisar i bland annat MB, Hamas och Hezbollah som är nationalister, fascister, judehatande antisemiter och på det islamister. Kul för hela familjen!

Svar på tråden SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud