Ni som behållt oplanerad trea, trots mannen tvekade?
Vi har hamnat i ett dilemma, en situation jag inte riktigt önskat att jag hamnat i, men på grund av olyckliga omständigheter är vi ändå här nu.
Jag är oplanerat gravid med tredje barnet. Min man har alltid sagt MINST två MAX två barn, och varit och ÄR väldigt nöjd. Jag har haft en liten inneboende längtan, mer baserad på känslor än på att det praktiskt skulle fungera, att få ett tredje barn. Men nu när detta är ett faktum, blir det en oerhört påfrestande situation att ta ställning till. Min man har stärkts ytterligare i sin övertygelse att han inte vill detta, han önskar allra helst inte ett barn till, men han respekterar vilket beslut det än blir och kommer stödja mig i det. Han är väldigt varm och kärleksfull, och jag respekterar hans ärlighet i frågan också och han respekterar mina känslor. Men jag vill inte ensam känna att jag fattar ett beslut, och tyvärr så står vi lite på varsin sida i den här frågan.
Men något i mig tar emot eftersom detta bara är min längtan. Först var jag osäker, för att sedan bestämma att det få gå som det går, graviditeten får fortsätta och går det hela vägen är det meningen. Det andra löser sig. Jag tänkte på mig själv i ett stort perspektiv, vem är jag, vad vill jag stå för och hur kommer jag må i framtiden och hur kommer jag undra över detta liv som inte blev. Men sista dagarna vacklar jag i den inställningen, jag känner mig allt mer tveksam och egoistisk i mitt val, när det bara är jag som ser framemot detta. Ett barn till ska ju vara ett gemensamt beslut, som båda helst ska vilja och se framemot. Det blir ju en ny familjemedlem som ska få tid och kärlek. Den nuvarande familjen måste fungera. Sen vet man ju givetvis att man alltid kommer att älska det barn som kommer, man ångrar aldrig ett barn MEN jag är orolig för hur min man kommer känna för detta när väl barnet är här, och hur kommer jag må när jag vet att detta var mitt beslut. Kommer det bli så att jag omedvetet tar ett större ansvar, tar på mig allt för jag känner att beslutet var mitt, inte hans önskan. Hur kommer det påverka vårt liv tillsammans? Hur kommer en abort att påverka min syn på vårt liv, hur hanterar man det när man inte är helt övertygad själv? Vilken åsikt äger störst rättighet, att sätta ett ytterligare barn till familjen och fresta på det som fungerar så bra idag, eller respekten för att båda faktiskt måste vilja detta.
Kan tillägga att jag och min man är gifta, har två tjejer på 6 och 3 år. Har äntligen börjat se ljuset i tunneln efter småbarnsåren, båda barnen sover bra, vi har sålt alla babysaker, sett framemot allt vi nu äntligen kan göra tillsammans vår lilla familj när båda barnen är lite större, vi kan åka skidor hela familjen, vi har tid och ork över till våra två barn. Vi har ingen släkt eller familj i närheten som kan avlasta så det har varit en tuff tid, och äntligen börjar vi kunna lämna bort dem till svärföräldrarna några dagar (de bor långt bort), vi är äntligen inte bara mamma & pappa utan även lite man&fru ibland, livet känns ljust. Är rädd för att svärföräldrarna inte heller kommer orka med att passa tre barn sedan. Är rädd att den lilla andningstid man har kommer ätas upp av ett liv där man inte räcker till. Kommer de barn jag har bli lidande, eller älskar man att vara fler syskon (jag är själv ensambarn så jag har inget eget att relatera till).
Hur har det gått för er andra som valt att behålla ett oväntat barn, och där era män inte ville detta om de själva fått välja fritt. Hur har det gått under graviditeten, och sedan när barnet är född? Jag vill bara höra lite erfarenheter från er andra som varit i samma situation. Innan jag hamnade i den här situationen var jag övertygad om hur jag skulle hantera den, nu när det är ett faktum är jag osäker. Finns det någon som varit med om en liknande situation?