• Anonym

Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?

Hur mycket ansvar tar ni över era styvbarn? Vad är rimligt när man bor tillsammans? Delar ni på allt ansvar såsom köra till dagis, lägga barnet osv.

• Svar på tråden Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?
  • slutatsnusa
    Anonym skrev 2012-04-26 19:08:59 följande:
    Det kan man väl visst! Många som har det så. Menar du att en förälder inte klarar att hand om sitt eget barn utan måste ha hjälp? Är man skild och har varannan vecka så han man ju bara 50 % av ansvaret ändå. Behöver skilda föräldrar gratis barnflickor?
    grejen är att de veckorna barnen är hos en så har man 100% (om inte 120% för det är mycket man vill ta igen) och det är alltid lättare om man kan hjälpas åt.
    så mycket man vill och alla mår bra av
    upp till var och en naturligtvis
  • Cecese
    Anonym skrev 2012-04-26 19:28:44 följande:
    Det är en annan sak om det inte finns en annan förälder. Då kan man ju ta över föräldraansvaret. Min bonusdotters mamma skulle döda mig om jag försökte bli en mamma till hennes dotter!!
    Jo det är klart att det är lite annan situation. Men om mitt ex inleder en ny seriös relation i framtiden där dom flyttar ihop så kommer inte jag ta illa upp om den nya kvinnan hjälper till och ta hand om barnen på hans tid. Jag kommer inte ta illa upp om hon hämtar/lämnar på dagis, är hemma med barnen om dom är sjuka osv. 
  • Anonym (inte jag)

Min man är den som är bonusförälder här till "min" snart 6åriga dotter. Han är inte mindre förälder till henne än vad han är till vårt gemensamma barn. Han har ända från början tagit mer och mer ansvar för henne i takt med att han kom in i våra liv och lärde känna henne.

Han gör allt som jag gör, har henne själv, nattar, hittar på saker med henne, betalar för henne, hämtar & lämnar på dagis m.m. Så ja, vi delar på allt ansvar!

• sextiotalist
    Jenny 993 skrev 2012-04-26 19:30:24 följande:
    man hjälps åt med allt när man bor ihop.... ge å ta finns det nåt som heter men tyvärr verkar inte så många förstå det.
    Man kan ge och ta inom många områden, men som jag skrev innan, skulle jag tassa in på min sambos föräldrarområde så skulle det inte bli populärt (och sambons ex hade nog också blivit skogstokig). 
    Nu hade en man med små barn inte ens varit aktuellt, för jag insåg även som barnlös att små barn har ett större behov på ett annat sätt av sina föräldrar än äldre barn och en man i en sådan situation var inte det minsta intressant. 

Jag är säker på att orsaken till att jag och sambons barn alltid har haft en bra relation är för att jag inte var en till förälder, vi plockade russinen ur kakan från båda håll. Perfekt för oss alla.

Sedan har man alltid ett vuxenansvar, jag kunde också bli arg på sambons barn, om det fanns en orsak till detta. Men uppfostran, skola och annat det fixade föräldrarna alldels perfekt utan en tredje part.

Men jag har nu börjat förstå att min sambos barn har haft tur, de hade två föräldrar som ville vara föräldrar och inte skyfflade över det ansvaret på någon annan.      
  • slutatsnusa
    Cecese skrev 2012-04-26 19:26:02 följande:
    Vilken tur att mitt ex är en jättebra pappa till våra gemensamma barn OCH till min dotter. Hon har en annan biologisk pappa som inte finns med öht så sen hon var 2 år (är 9 år idag) har han varit hennes pappa och han fortsätter vara det även efter våran separation. Han har henne på precis samma sätt som våra gemensamma och gör ingen skillnad mellan barnen! Alla 4 barn är hans barn i hjärtat och han gör ingen skillnad på att hon har lite andra gener än de andra barnen.
    härligt!
    känner också en sån man
    han är underbar
  • sextiotalist
    Cecese skrev 2012-04-26 19:35:31 följande:
    Jo det är klart att det är lite annan situation. Men om mitt ex inleder en ny seriös relation i framtiden där dom flyttar ihop så kommer inte jag ta illa upp om den nya kvinnan hjälper till och ta hand om barnen på hans tid. Jag kommer inte ta illa upp om hon hämtar/lämnar på dagis, är hemma med barnen om dom är sjuka osv. 
    Fast detta är inget som du kan begära, som förälder har du alltid rätt att vara tjänsteledig från arbetet för vård av sjukt barn, men är du inte vårdnadshavare så kan arbetsgivaren neka detta.
  • Zara10

Ser nu att jag är lyckligt lottad som har en man som tar lika mycket ansvar för mina tidigare barn som vårt gemensamma ! Vi skulle aldrig få ihop vardagen annars med jobb dagis skolor o träningar !

• Cecese
    sextiotalist skrev 2012-04-26 19:37:38 följande:
    Fast detta är inget som du kan begära, som förälder har du alltid rätt att vara tjänsteledig från arbetet för vård av sjukt barn, men är du inte vårdnadshavare så kan arbetsgivaren neka detta.
    Jo möjligtvis att arbetsgivaren kan neka men det kan ju hända att kvinnan inte jobbar just då och har möjlighet att vara hemma med barnen. Jag skulle alltså inte känna mej hotad som mamma och deras bonusmamma gjorde såna saker och tog hand om barnen som hennes egna. 
    slutatsnusa skrev 2012-04-26 19:36:14 följande:
    härligt!
    känner också en sån man
    han är underbar
     Ja det finns såna män, dom är kanske inte så många men dom finns :)
  • Anonym
    Cecese skrev 2012-04-26 19:35:31 följande:
    Men kommer du erbjuda henne gemensam vårdnad om era barn ifall de sedan skiljer sig?

Kommer du gilla om barnen älskar henne lika mycket som dig och kallar henne mamma

Kommer du låta henne vara med på kvartsamtal och ta barnet till vårdcentralen?
  • sextiotalist
    Cecese skrev 2012-04-26 19:43:11 följande:
    Jo möjligtvis att arbetsgivaren kan neka men det kan ju hända att kvinnan inte jobbar just då och har möjlighet att vara hemma med barnen. Jag skulle alltså inte känna mej hotad som mamma och deras bonusmamma gjorde såna saker och tog hand om barnen som hennes egna. 
    Nu hade jag inte den typen av arbete, hade min sambo och hans ex velat haft en extra barnflicka, då hade han inte valt en kvinna som arbetade mer än heltid och en massa tjänsteresor. Om man som så säger, jag var inte ens i det läget att vara en extraförälder, för jag var en kvinna som arbetade väldigt mycket och arbetade mer än sambon (även som småbarnsmamma)
Svar på tråden Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?