Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?
Hur mycket ansvar tar ni över era styvbarn? Vad är rimligt när man bor tillsammans? Delar ni på allt ansvar såsom köra till dagis, lägga barnet osv.
Hur mycket ansvar tar ni över era styvbarn? Vad är rimligt när man bor tillsammans? Delar ni på allt ansvar såsom köra till dagis, lägga barnet osv.
Tar inget ansvar, förutom att jag i praktiken betalar underhållet eftersom vi har gemensam ekonomi och min mans inkomst inte räcker ens till "hans del" av mat och boende. Försöker däremot stötta min man i kontakten med exet och barnet eftersom det inte är problemfritt på något vis. Han får ta många smällar, men jag försöker peppa honom att ändå ringa barnet, bjuda hit henne eller annat.
Kan erkänna här att jag mest tycker det är besvärligt att han har barn sen tidigare eftersom exet ställer till så mycket konflikter i vårt liv och maken mår dåligt av dom. Skulle aldrig drömma om att visa det för barnet däremot. Men det gör mig ont att se min man må dåligt av situationen och det är honom jag älskar!
Min mans barn var tonåringar och han tog själv hand om dem. Jag gick självklart med upp och sa godnatt och sådana saker. Men jag tog inte hand om dem.
Var dom ensamma med mig så skötte dom sig själva typ lagade mat till sig och sånt, men sa ifrån när dom stack ut vart dom skulle och ca när dom skulle va hemma. Det gjorde jag också när jag gav mig iväg, sa till alltså.
Sen har jag skjutsat dem några gånger när jag blivit ombedd.
Min sambo har ett barn sen tidigare, jag kom in i bilden när sonen var 16 månader. Jag har aldrig kallat mig för någon bonusförälder eller att jag har ett bonus barn. Jag är den som "hänger" med pojkens pappa bara. Jag vill inte ta ansvar för pojken för då skulle jag bara få skit för att jag sagt till pojken "fel". Ne, han en mamma och en pappa, jag bör inte lägga mig i kan bara koma med råd till föräldrarna.
Nu har jag även ett gemensamt barn med min sambo. Jag trodde att min relation till pojken skulle bli bättre då men det blev det inte. Det är bara så för min del att mina barn är mina och dem sköter jag, man bör inte lägga sig i andras saker.
Man har ju hört detta uttrycket i livet: "Sköt du ditt så sköter jag mitt"
Här är det jag som har 3 tonåringar, min kille har ett utfluget barn. När det gäller hushållsarbetet gör han ungefär lika mycket som vi andra i hemmet, vi turas om med matlagning och tvätt alla fem. Städningen tar vi gemensamt. Barnen är mitt ansvar, jag har varit ensam med dem i många år och har full koll på läget (skjutsningar, läxläsning, samtal om livet, osv). Ibland erbjuder sig killen att ta en enstaka skjutsning eller att tex laga en cykel, men mer är det inte och jag har inga intentioner att tvinga på honom något ansvar.