• Anonym

Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?

Hur mycket ansvar tar ni över era styvbarn? Vad är rimligt när man bor tillsammans? Delar ni på allt ansvar såsom köra till dagis, lägga barnet osv.

• Svar på tråden Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?
  • DetGodaLivet
    Anonym skrev 2012-04-26 19:44:58 följande:
    Men kommer du erbjuda henne gemensam vårdnad om era barn ifall de sedan skiljer sig?

Kommer du gilla om barnen älskar henne lika mycket som dig och kallar henne mamma

Kommer du låta henne vara med på kvartsamtal och ta barnet till vårdcentralen?

Nu var det inte till mig frågan var ställd men jag ser inte det konstiga i de situationerna? 

Om min biosons pappa och bonusmamma separerar får han dela med sig hur mycket han vill av umgänget på sin tid (jag vill ju inte ha mindre tid med mitt barn än förr). 

Jag vet inte om han älskar henne lika mycket som mig men det är väl härligt i så fall. Han får kalla henne vad han har lust. 

Hon har nog följt med till vårdcentralen antal gånger och även varit med på föräldramöten och enstaka kvartsamtal om inte pappan kunnat. 

Varför skulle det vara något negativt för mig att mitt barn som jag vill det allra bästa i världen har en extra person som bryr sig om honom och ställer upp för honom? Det som är en tillgång för mitt barn är en tillgång för mig.          
  • Cecese
    Anonym skrev 2012-04-26 19:44:58 följande:
    Men kommer du erbjuda henne gemensam vårdnad om era barn ifall de sedan skiljer sig?

Kommer du gilla om barnen älskar henne lika mycket som dig och kallar henne mamma

Kommer du låta henne vara med på kvartsamtal och ta barnet till vårdcentralen?
    Gemensamvårdnad får hon såklart inte men har hon varit med i barnens liv under flera år och det tar slut mellan pappan och henne så hoppas jag att hon kommer att finnas kvar i barnens liv i någon form iaf.

Jag kommer inte att ha något emot om barnen kommer att älska henne. Tar väl emot om dom kallar henne bara mamma men då kan man kanske få dom att kalla hennen mamma xxxxx dvs lägga till hennes namn.

Ja hon kommer att få vara med på samtal i skola och på dagis samt om barnen är sjuka på pappans tid så är det väl självklart att hon kan föra dom till läkare.

Alltså det här handlar ju inte om när förhållandet är nytt utan om det verkligen är seriöst, dom lever ihop och delar en vardag. 
  • sextiotalist
    DetGodaLivet skrev 2012-04-26 19:58:58 följande:

Nu var det inte till mig frågan var ställd men jag ser inte det konstiga i de situationerna? 

Om min biosons pappa och bonusmamma separerar får han dela med sig hur mycket han vill av umgänget på sin tid (jag vill ju inte ha mindre tid med mitt barn än förr). 

Jag vet inte om han älskar henne lika mycket som mig men det är väl härligt i så fall. Han får kalla henne vad han har lust. 

Hon har nog följt med till vårdcentralen antal gånger och även varit med på föräldramöten och enstaka kvartsamtal om inte pappan kunnat. 

Varför skulle det vara något negativt för mig att mitt barn som jag vill det allra bästa i världen har en extra person som bryr sig om honom och ställer upp för honom? Det som är en tillgång för mitt barn är en tillgång för mig.          
    Men jag hoppas att du inte bestämmer på vilket sätt hon skall vara en tillgång. Jag är bergsäker (snarare jag vet) att min sambos ex ser mig som en tillgång i barnens liv, trots att jag inte tagit ett föräldraransvar (kanske tom just därför).

Jag är en tillgång, för att jag (det dröjde några år, vi skyndade långsamt) jag och sambons barn har fått lära känna varandra i lugn och ro, skapa våra egna band och ingen har känt sig tvungen att ha någon speciell relation. Man kan gilla barnen utan att vara en extraförälder.  
  • DetGodaLivet

Jag lägger mig inte i vad mitt ex gör med sitt liv (om de inte är något uppenbart skadligt för barnet) så vilken roll bonusmamman har i deras familjekonstellation anser jag mig inte ha med att göra över huvud taget. Det får de lösa enligt eget huvud.

• Nea88

Lika mycket som min man, allt som en riktig mamma gör, jag älskar henne men tyvärr inte lika mycket som mitt eget men gör så klart ingen skillnad på dom. Jag kom in i bilden när hans dotter var 3 och mamman träffar aldrig sin dotter utan ringer en gång var 4de månad.

• Jenny 993
    Anonym skrev 2012-04-26 19:30:59 följande:
    "allt" och det bestämmer du för att du är vem?

jag har inte sagt att jag bestämmer men det e min åsikt, å då e det jag som har bonusbarn
  • Anonym

Min sambo (pappan) tar det största ansvaret kring barnen.
    Visst hjälps vi åt med vissa grejer och jag ställer upp om det krisar, men det är han som har huvudansvaret.
    Jag är en extra vuxen för barnen och ställer upp på dem när de behöver/vill,
    men jag beter mig inte som att jag är en extra förälder, de har redan två till det...

• Anonym
    Cecese skrev 2012-04-26 20:01:44 följande:
    Gemensamvårdnad får hon såklart inte men har hon varit med i barnens liv under flera år och det tar slut mellan pappan och henne så hoppas jag att hon kommer att finnas kvar i barnens liv i någon form iaf.

Jag kommer inte att ha något emot om barnen kommer att älska henne. Tar väl emot om dom kallar henne bara mamma men då kan man kanske få dom att kalla hennen mamma xxxxx dvs lägga till hennes namn.

Ja hon kommer att få vara med på samtal i skola och på dagis samt om barnen är sjuka på pappans tid så är det väl självklart att hon kan föra dom till läkare.

Alltså det här handlar ju inte om när förhållandet är nytt utan om det verkligen är seriöst, dom lever ihop och delar en vardag. 
    Det var generöst! Biomamman till min bonusdotter vill att jag ska lämna lägenheten när hennes pappa (min sambo) ordnar barnkalas för henne (hon vill låtsas att jag inte finns).

Min styvdotter vill kalla mig "mamma" och hennes mamma blev så arg så jorden skälvde

Jag får inte komma på något dagisfirande trots att dottern vill etc etc.

Så här har vi det, många styvmammor. fy fan
  • Cecese
    Anonym skrev 2012-04-27 07:23:41 följande:
    Det var generöst! Biomamman till min bonusdotter vill att jag ska lämna lägenheten när hennes pappa (min sambo) ordnar barnkalas för henne (hon vill låtsas att jag inte finns).

Min styvdotter vill kalla mig "mamma" och hennes mamma blev så arg så jorden skälvde

Jag får inte komma på något dagisfirande trots att dottern vill etc etc.

Så här har vi det, många styvmammor. fy fan
    Nej vad tråkigt och synd att barnen hamnar i kläm :( 
    Generöst och generöst, vet inte om det är det. För barnens skull så vill jag gärna ha en bra relation till bonusmamman. Blir så mycket lättare om alla vuxna kan komma överens. Kan ju även tillägga att det här gäller om det är en seriös relation och inte om det är någon pappan bara dejtat någon månad. 
  • Jenny 993
    sextiotalist skrev 2012-04-26 19:35:56 följande:
    Man kan ge och ta inom många områden, men som jag skrev innan, skulle jag tassa in på min sambos föräldrarområde så skulle det inte bli populärt (och sambons ex hade nog också blivit skogstokig). 
    Nu hade en man med små barn inte ens varit aktuellt, för jag insåg även som barnlös att små barn har ett större behov på ett annat sätt av sina föräldrar än äldre barn och en man i en sådan situation var inte det minsta intressant. 

Jag är säker på att orsaken till att jag och sambons barn alltid har haft en bra relation är för att jag inte var en till förälder, vi plockade russinen ur kakan från båda håll. Perfekt för oss alla.

Sedan har man alltid ett vuxenansvar, jag kunde också bli arg på sambons barn, om det fanns en orsak till detta. Men uppfostran, skola och annat det fixade föräldrarna alldels perfekt utan en tredje part.

Men jag har nu börjat förstå att min sambos barn har haft tur, de hade två föräldrar som ville vara föräldrar och inte skyfflade över det ansvaret på någon annan.      
    jag menade inte att man skulle leka förälder till ett barn som inte ens egna utan vara en vuxen som barnet ska känna trygghet i... dessutom e det så hos oss att har jag å barnet börjat en diskusion om något så ska inte pappan lägga sig i utan då e det mellan mig å barnet.....

fördelen e ju då om man har lika värderingar om vad som e rätt å fel givetvis....  å mitt bonusbarn har 2 bra föräldrar som gör så gott dom kan
Svar på tråden Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?