• BFmars2012

Blev du undersökt på efterkontrollen?

Var på efterkontrollen idag, och var helt inställd på att bm skulle undersöka mig. Men det gjorde hon inte, sa att det gjorde de bara om man hade besvär. Så nu undrar jag om det är lika för alla eller om de har olika rutiner på olika ställen?

• Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?
  • Natulcien

Man kan väl be om att bli undersökt? Det gjorde jag. Och jag blev undersökt. Inte svårare än så.

• SilverEmma

Gick aldrig på någon efterkontroll. Men jag vet att jag själv skulle höra av mig ca 8-10 veckor efter förlossningen och kunde då säga om jag ville ha ett gynbesök eller bara samtal.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Pia och Elna
    Mariohn skrev 2012-04-27 12:48:55 följande:
    Kära nån här kommer ett typexempel på människor utan känsla för personligt ansvar. Om du har besvär får ju DU söka vård. Du kan inte vänta dig att vårdpersonalen som redan är under enorm press ska avsätta timmar till att ringa runt och fråga folk hur de mår. Vill man ha vård kontaktar man vården. 
    Och stöter man på en idiot så stuntar man i den och kontaktar någon annan. Bara för att man stöter på ett snorkigt butiksbiträde så betyder det ju inte att man slutar köpa kläder och tappar tron på klädbutiker.

Nej jag undersöktes inte, jag blev tillfrågad om jag ville men jag hade inga besvär så det behövdes inte.
  • BFmars2012

Lika här att man får boka tid själv för efterkontrollen. Tog Hb, blodtryck och vikt. Och så skrev hon ut förlossningsjournalen och vi pratade om förlossningen. Hon frågade om jag ville att hon skulle undersöka mig, men att det inte behövdes om jag inte hade några besvär. Sen sa hon också att jag skulle återkomma om jag fick några besvär senare. Så jag känner mig inte dåligt behandlad på något sätt, blev mest förvånad eftersom jag fått för mig att man alltid blev undersökt på efterkontrollen. Jag som snyggat till mig därnere och allt. Flört

• Rumpelstiltskin

Nej, men det är bara för att jag inte velat det.

• Angelica8912

Här får man ta hb, vikt och blodtryck. Plus en gynundersökning om man vill. De frågar här iallafall. Jag sprack hela vägen så jag var på flera besök hos en sjukgymnast efter förlossningen med undersökning varje gång så jag hoppade över den på MVC.

• colanappen

blev tillfrågad och jag tyckte själv att det var bra med en koll så man visste att allt såg bra ut...

• hannis

Ja, jag blev undersökt. Knipreflexen skulle kollas och BM ville se att bristningarna hade läkt ordentligt.

• konkelbär
    Vit Lilja skrev 2012-04-27 12:36:54 följande:
    Jag hade en jättesvår förlossning där både jag och pojken höll på att stryka med. Efter 6 månader så ringde jag mvc för att fråga om jag inte skulle på efterkontroll. Svaret jag fick var "Hur gammal är bebisen? 6 månader? Nä, då är det nog ingen fara. Ring om du börjar må dåligt". När jag svarade att jag fortfarande har problem att sitta och att jag inte kan gå längre promenader svarade hon "Livet förändras när man fött barn"

Har 0 och ingen tro på sjukvården längre, tyvärr   :(
    Fast lite ansvar har man faktiskt själv också. Jag hoppas för din egen skull att du inte godtog den förklaringen utan sökte hjälp utav någon annan.

Jag undersöktes inte på efterkontrollen ca 6 veckor efter förlossningen. BM frågade mig hur det kändes och såg ut "där nere" och jag sa att det var lugnt - vilket det var. Så vi gjorde ingen koll.
  • konkelbär
    hannis skrev 2012-04-27 13:15:52 följande:
    Ja, jag blev undersökt. Knipreflexen skulle kollas och BM ville se att bristningarna hade läkt ordentligt.
    Får jag fråga hur "knipreflexen" kontrolleras?
Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?