• BFmars2012

Blev du undersökt på efterkontrollen?

Var på efterkontrollen idag, och var helt inställd på att bm skulle undersöka mig. Men det gjorde hon inte, sa att det gjorde de bara om man hade besvär. Så nu undrar jag om det är lika för alla eller om de har olika rutiner på olika ställen?

• Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?
  • Natulcien
    Pickeli skrev 2012-04-27 13:54:51 följande:
    Jag hade inte ens en tanke på att kräva en undersökning, eftersom det inte görs varken här eller i den andra kommunen jag födde i så har jag helt enkelt förutsatt att det inte är något risk man tar genom att inte göra den.

Finns det några siffror på hur stor risken är för inkontinens vid en normalförlossning utan synliga bristningar och skador? Ska man be BM kolla knipet nästa gång man kommer eller?

Blir ju fan orolig, kan ju inte tänka mig att det är så vanligt eftersom det inte görs på rutin här?! (uppsala och gävle)
    Jag har läst (minns tyvärr inte var) att ca var fjärde kvinna (25%) läcker urin ett år efter förlossningen. Så det verkar ju vara vanligt. Däremot är det nog inte en åkomma som folk pratar vitt och brett om.
    Jag ville, i alla fall, ha knipet kollat efteråt. Och jag fick beröm för mitt knip och kunde andas ut. Glad

Men drabbas man så lär man väl märka det, s.a.s....
  • Pickeli
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:59:55 följande:
    Hahahaha oh jag måste vara gammal som minns det där
    Äh man skyller ju på alla youtube-videosar som visat hur det gick till förr i tiden. Inte är man gammal inte nej nej!
    Google it!
  • Mariohn
    Natulcien skrev 2012-04-27 14:00:57 följande:
    Jag har läst (minns tyvärr inte var) att ca var fjärde kvinna (25%) läcker urin ett år efter förlossningen. Så det verkar ju vara vanligt. Däremot är det nog inte en åkomma som folk pratar vitt och brett om.
    Jag ville, i alla fall, ha knipet kollat efteråt. Och jag fick beröm för mitt knip och kunde andas ut. Glad

Men drabbas man så lär man väl märka det, s.a.s....
    Mitt X är kvinnoläkare och jag har förstått att det inte är helt ovanligt att äldre kvinnor som drabbas av urinläckage och inkontinens ser helt förvånade ut när de talar om knipövningar. Det uppmärksammades inte särskilt mycket och talades inte så mycket om det för 50 år sedan. Jag tycker att det är jättebra att göra folk medvetna om det idag och att det faktiskt går att få hjälp att lära sig vilka muskler som gör vad om man vill
  • sär skriven
    Pickeli skrev 2012-04-27 13:56:27 följande:
    Men HUR viktig är den på en skala när det inte ens erbjuds här?! Finns det siffror och fakta på det här?

*orolig att jag ska bli en inkontinent gammal kärring*

Den är viktig för varje kvinna som känner att den är viktig. Om det finns siffror vet inte jag, men det skulle jag tro att det gör. Eftersom mitt intresse i det här är rent principiellt orkar jag inte leta.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Mariohn
    Pickeli skrev 2012-04-27 14:01:41 följande:
    Äh man skyller ju på alla youtube-videosar som visat hur det gick till förr i tiden. Inte är man gammal inte nej nej!
    Puuurung  
  • goabarn77
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:58:08 följande:
    Men vad tusan :-/ Vad var det för otrevlig bm?

Ja du, vill man va snäll kan man tänka att hon nog inte mår så bra.
  • Mariohn
    goabarn77 skrev 2012-04-27 14:10:41 följande:
    Ja du, vill man va snäll kan man tänka att hon nog inte mår så bra.
    Trist att det gick ut över dig  
  • goabarn77

Händer det igen kommer tanten må ännu sämre.Demon

• Lajkie

Ja jag hade en sedvanlig efterkontroll som jag själv bokade ca 6 v efter förlossning. Var inte i behov av kontroll med de första två, så då bad jag ej om det. Med tredje hade jag blivit sydd och hade problem med stygn som inte ville släppa så då bad jag om
    En kontroll.
    Jag har förstått att man gör ingen gynundersökning om inte behovet finns. Vilket jag tycker är bra. Visa snippan i onödan är inte min grej.

• Mariohn
    Lajkie skrev 2012-04-27 14:26:11 följande:
    Ja jag hade en sedvanlig efterkontroll som jag själv bokade ca 6 v efter förlossning. Var inte i behov av kontroll med de första två, så då bad jag ej om det. Med tredje hade jag blivit sydd och hade problem med stygn som inte ville släppa så då bad jag om
    En kontroll.
    Jag har förstått att man gör ingen gynundersökning om inte behovet finns. Vilket jag tycker är bra. Visa snippan i onödan är inte min grej.
    Nej är allt bra och man känner sig frisk och nöjd finns det ju ingen anledning. Just därför förstår jag inte arför man inte själv ringer om man mår dåligt och lider. Det är liksom inte rimligt att gå och vänta på att någon annan ska ringa upp och lösa det åt en om man blivit bortglömd. Det är bara man själv som får lida då :-/
Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?