• BFmars2012

Blev du undersökt på efterkontrollen?

Var på efterkontrollen idag, och var helt inställd på att bm skulle undersöka mig. Men det gjorde hon inte, sa att det gjorde de bara om man hade besvär. Så nu undrar jag om det är lika för alla eller om de har olika rutiner på olika ställen?

• Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?
  • Mariohn
    konkelbär skrev 2012-04-27 13:19:53 följande:
    Får jag fråga hur "knipreflexen" kontrolleras?
    Man kniper runt fingrarna på gynekologen för att visa att musklerna fungerar på olika håll. 
  • Azi

Nej, jag valde bort undersökningen. Här blir man kallad efter typ 8 veckor. Det är skönt att slippa tänka på det själv.

• konkelbär
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:20:35 följande:
    Man kniper runt fingrarna på gynekologen för att visa att musklerna fungerar på olika håll. 
    Undrar varför en sådan sak är prioritet på vissa sjukhus...
  • Maria R

Jag blev tillfrågad om jag ville bli undersökt och sa jag. BM kollade också "knipet" dvs men fick knipa och så kände hon under undersökningen om jag använde rätt muskler.

• Mariohn
    konkelbär skrev 2012-04-27 13:21:22 följande:
    Vem sa att det är det? Det görs väl när det behövs och det är ganska självklart. Om du skadat eller förstört musklerna där kan det leda till allvarliga problem som måste opereras. Är det onödigt tycker du? 
  • Azi
    För att det är viktigt att kvinnan kniper med rätt muskler för att förebygga t.ex. inkontinens.. Jag tycker snarare att det är konstigt om det inte prioriteras.
  • Natulcien
    Varför inte? Det är ju jätteviktigt att kunna knipa, annars kan man ju bli inkontinent. Att läcka urin eller avföring är ju inte så trevligt.
  • Vit Lilja
    Mariohn skrev 2012-04-27 12:48:55 följande:
    Kära nån här kommer ett typexempel på människor utan känsla för personligt ansvar. Om du har besvär får ju DU söka vård. Du kan inte vänta dig att vårdpersonalen som redan är under enorm press ska avsätta timmar till att ringa runt och fråga folk hur de mår. Vill man ha vård kontaktar man vården. 
    Oj då, här har någon tydligen vaknat på fel sida. Ledsen att jag gjorde dig upprörd. Klart man har et personligt ansvar, men eftersom 2 st läkare, 2 barnmorskor och en psykolog betonade hur viktigt det var att jag skulle gå på efterkontrollen efter 2 samt 8 veckor och att jag bara skulle avboka tiden i absoluta nödfall trodde jag att dom skulle ta det på större allvar. När jag ringde när lillen var 3 veckor svarade dom att dom hade fullt upp och att dom skulle kalla mig så fort dom hade tid.
  • konkelbär
    Natulcien skrev 2012-04-27 13:24:33 följande:
    Varför inte? Det är ju jätteviktigt att kunna knipa, annars kan man ju bli inkontinent. Att läcka urin eller avföring är ju inte så trevligt.
    Märker man inte sådant själv?
  • konkelbär
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:23:11 följande:
    Vem sa att det är det? Det görs väl när det behövs och det är ganska självklart. Om du skadat eller förstört musklerna där kan det leda till allvarliga problem som måste opereras. Är det onödigt tycker du? 
    Det som är onödigt är att bli provocerad. Chillax.
Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?