• BFmars2012

Blev du undersökt på efterkontrollen?

Var på efterkontrollen idag, och var helt inställd på att bm skulle undersöka mig. Men det gjorde hon inte, sa att det gjorde de bara om man hade besvär. Så nu undrar jag om det är lika för alla eller om de har olika rutiner på olika ställen?

• Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?
  • Mariohn
    Vit Lilja skrev 2012-04-27 13:25:39 följande:
    Oj då, här har någon tydligen vaknat på fel sida. Ledsen att jag gjorde dig upprörd. Klart man har et personligt ansvar, men eftersom 2 st läkare, 2 barnmorskor och en psykolog betonade hur viktigt det var att jag skulle gå på efterkontrollen efter 2 samt 8 veckor och att jag bara skulle avboka tiden i absoluta nödfall trodde jag att dom skulle ta det på större allvar. När jag ringde när lillen var 3 veckor svarade dom att dom hade fullt upp och att dom skulle kalla mig så fort dom hade tid.
    JAHA OCH? De gjorde inte det och du ringde inte och påminde om det trots att du fått veta hur viktigt det var? 
    konkelbär skrev 2012-04-27 13:27:52 följande:
    Märker man inte sådant själv?
     Nej det behöver man inte alls märka. Många kvinnor vet inte vilka uskler som sitter var och det är inte lätt att upptäcka om en muskel där nere inte fungerar som den ska. Kan du redogöra för alla muskler i ditt underliv? Det är ett ganska stort problem att så många kvinnor inte känner till hur de ska knipa rätt och med vilka muskler de styr olika saker. 

Men du vet ju. Så kör hårt. Vilka muskler har du, vilken funktion fyller dem och vart kan du hitta dem?  
  • tipp75
    Vit Lilja skrev 2012-04-27 13:25:39 följande:
    Oj då, här har någon tydligen vaknat på fel sida. Ledsen att jag gjorde dig upprörd. Klart man har et personligt ansvar, men eftersom 2 st läkare, 2 barnmorskor och en psykolog betonade hur viktigt det var att jag skulle gå på efterkontrollen efter 2 samt 8 veckor och att jag bara skulle avboka tiden i absoluta nödfall trodde jag att dom skulle ta det på större allvar. När jag ringde när lillen var 3 veckor svarade dom att dom hade fullt upp och att dom skulle kalla mig så fort dom hade tid.

Tråkigt att höra om det dåliga bemötandet! Förstår om du känner viss misstro till sjukvården. Jobbar man inom sjukvården så tycker jag att man ska ha ett väldigt ödmjukt och lyhört bemötande.
  • Maria R
    Det är inte helt lätt att hitta rätt muskler och knipa rätt, så det kan vara jätte bra att få hjälp. Inkontinensen kommer ju liksom inte alltid direkt efter förlossningen ofta kan det dröja många år och för att förebygga inkontinens senare i livet är det viktigt att knipövningar nu, och helst då med rätt muskler.
  • konkelbär
    Maria R skrev 2012-04-27 13:31:37 följande:
    Det är inte helt lätt att hitta rätt muskler och knipa rätt, så det kan vara jätte bra att få hjälp. Inkontinensen kommer ju liksom inte alltid direkt efter förlossningen ofta kan det dröja många år och för att förebygga inkontinens senare i livet är det viktigt att knipövningar nu, och helst då med rätt muskler.
    Okej. Jag fick barn när jag var 19, kroppen löser kanske det mesta självmant då
  • Natulcien
    Inte så säkert. Väldigt många kvinnor tror att de kniper rätt, men kniper eg. med fel muskler, med urinläckage som följd. Min egen mor är ett exempel.
  • Pickeli

Nej det var överhuvudtaget inte på tal om någon gynundersökning på mina båda efterkontroller. (sprack inte och hade lätta förlossningar) Vi pratade inte ens om knipövningar. Det tog BVC upp direkt efter förlossningen.

Jag tog cellprov strax efter med den första och satt in en spiral strax efter med den andra så jag vet att allt ser bra ut. Skulle jag känna mig orolig skulle jag fråga om en undersökning, men jag tyckte inte det behövdes.

Google it!
  • Natulcien
    konkelbär skrev 2012-04-27 13:32:22 följande:
    Kanske det, eller så är du inkontinent runt 40...
  • konkelbär
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:30:08 följande:
    Men du vet ju. Så kör hårt. Vilka muskler har du, vilken funktion fyller dem och vart kan du hitta dem?  
    Jag fick barn för snart 5 år sedan och har inte märkt av någon skillnad. Inte då och inte nu. Det är därför jag frågar - eftersom att jag själv aldrig upplevt problem.
  • konkelbär
    Natulcien skrev 2012-04-27 13:33:51 följande:
    Kanske det, eller så är du inkontinent runt 40...
    Varför skulle jag bli inkontinent 21 år efter att bäckenbottenmuskulaturen blivit påfrestad?
  • Mariohn
    konkelbär skrev 2012-04-27 13:32:22 följande:
    Det har inte med saken att göra. Blir man skadad så blir man skadad. De flesta blir det inte. Lägg nu ner att försöka glänsa på de mest löjliga vis. Det är så uppenbart. Jag är också ung och har en liten tight fitta. Jag inser att det inte är relevant men det gör inte du. Du har något behov av att, på ett sätt som du tror är diskret, måla upp den bilden. Det är pinsamt.
Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?